Hej Forumet!

Jag har ett akut problem.

Jag har skruvat upp en regel i ett innertak, ca 50X50mm i genomskärning. På denna skall en MDF-skiva skruvas.

I bifogade dokument har jag förskt rita upp hur det ser ut. Den översta bilden visar i genomskärning. Blått=50x50 regel. Grönt = 12X195mm MDF. MDF skruvar jag o limmar med trälim i regeln.

Den under bilden visar frammifrån. Observera att den inte visar den fulla längden på MDF-skivorna, vilken är ca 2400mm per MDF-skiva. Med streck har jag visat hur reglarna löper bakom MDF-skivan. Det finns som sagt en regel skruvar i taket, och dessutom en regel skruvad lodrätt i varje sida.

Mitt problem är hur jag skall foga samman de 2 MDF-skivorna med varandra. Det finns ingen möjlighet att sätta en regel bakom, tyvärr. Jag funderar kring möjligheten att från baksidan fräsa in och limma fast ett 3mm plattjärn, ca 50mm brett och 30cm långt, eller så. Kanske räcker det att limma fast "ändträet" på MDF-skivorna mot varandra och fixera med en tving under tiden som det torkar.

Vad tror ni?

//daniel

Jag har varken en kexmaskin eller en domino, men en överhandsfräs har jag.
 
Kan du inte fräsa spont i båda skivornas ändor och sedan peta in en lös fjäder i form av en tunn remsa plywood eller liknande. Komplettera med lite lim.
 
Hej om det inte är stor belastning på skivorna så går det utmärkt att limma stumt utan någon form av fräsning
arbetar mycket med mdf
mvh pär h
 
pär h skrev:
Hej om det inte är stor belastning på skivorna så går det utmärkt att limma stumt utan någon form av fräsning
arbetar mycket med mdf
mvh pär h
Så gjorde jag, och det blev mycket bra. Tack för alla tips! En limfogfräs kommer att inhandlas för framtida bruk!

Pär: Vad brukar du använda för spackel för skruvhål/skarvar etc. för MDF?

//daniel
 
Vanligt snickeri spackel tror jag skulle funka för dig .
Om jag skulle behöva spackla när jag bygger (möbler etc oförutsed skada) så använder jag ett två komponent som har en viss elastisitet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.