Hej!
Jag anlitar en byggentreprenör för att bygga ett garage. Det har varit mycket strul under uppförandet, framförallt monteringsfel (det är en lång historia bakom). Garaget ska i normalfallet kunna färdigställas på några dagar. Bygget har nu pågått i ca 5 månader, dom har inte gjort något på garaget den senaste månaden.
Dom har inte fått några pengar ännu.
Frågan är; vilken rätt har jag att anlita en annan firma att färdigställa garaget och låta fakturan gå till den ursprungliga byggaren? Hur ska byggaren i såfall informeras?
 
Har du inte betalat något så har du en kanonsits, ekonomiskt i alla fall. Jag förmodar att du har fått ett fastpris på jobbet?

Ge dem en deadline på färdigställandet, sker inte detta så anlitar du helt enkelt (nåja, om du får tag på någon) en annan hantverkare. Kostnaden för att färdigställa bygget i samma omfattning som jobbet var specat från början drar du helt enkelt av från det fastpris du har fått tidigare.
Det gäller bara att vara tydlig mot 'första' byggaren. De skall ha rimlig tid på sig att färdigställa, och du måste vara säker på att de får meddelandet/brevet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.