Är det någon nämnvärd skillnad i kvalitét mellan de olika varmvattenberedarna i den lägre prisklassen? Jag tänker, Biltema, Jula, Bauhaus, Hornbach osv. Dessa verkar kosta runt 2500 kr för 100l vilket är betydligt lägre än t.ex. Nibe. Beredaren i fråga ska sitta i ett fritidshus och jag tänker snarare att om t.ex. Jula i praktiken håller 6-8 år och Nibe 10 år och det är så pass enkelt att byta så går jag nog på den billigare varianten. Frågan är om någon av dessa billigare varianter är att föredra, både Nibe och Jula har 3 års garanti.
 
De billigare verkar vara emalj. Med NIBE kan man även välja rostfritt eller kopparfodrad. Har man emalj får man byta anod regelbundet. Bra att först ta reda på vilken vattenkvalitet man har så att man kan välja rätt typ av varmvattenberedare. En NIBE kan ju hålla 20-30 år om den stämmer med vattenkvaliteten och det brukar finnas möjlighet att köpa reservdelar under väldigt många år.
 
B
Man måste välja material efter vattenkvalitet. Nibe kan guida här om det finns ett vattenprov.

Jag har haft både jula och biltema beredare, som höll ungefär 10år innan de packade ihop. Har nibe som passerat 20år i livslängd (fortfarande i drift) så det kan nog finnas en viss skillnad.

Ska man anlita rörmokare som tar +10k för att byta beredare kanske det är värt att gå på dyrare beredare som kanske håller längre.
 
B BSOD skrev:
Man måste välja material efter vattenkvalitet. Nibe kan guida här om det finns ett vattenprov.

Jag har haft både jula och biltema beredare, som höll ungefär 10år innan de packade ihop. Har nibe som passerat 20år i livslängd (fortfarande i drift) så det kan nog finnas en viss skillnad.

Ska man anlita rörmokare som tar +10k för att byta beredare kanske det är värt att gå på dyrare beredare som kanske håller längre.
Jag tänkte byta själv, så 10 år tycker jag räcker gott för ett fritidshus när de är så billiga och enkla att byta. Den gamla höll i 50 år, men det var på den tiden de byggde för att saker ska hålla. Jag tänkte mest om någon av de billiga är bättre än den andra .
 
Det är ingen som har någon uppfattning om t.ex. den som Hornbach säljer är att föredra framför Jula osv. i prisklassen 2500 kr?
 
Enligt en kollega (och fd. röris) så är det ingen jätteskillnad i kvalitet mellan olika tillverkare. Enligt honom så är vilket material beredaren är gjord i betydligt viktigare. Och han bekräftade även min misstanke att dom flesta läckande beredare han stött på varit keramiska sådana med offeranoder som varit tokslut.
 
D Dawkins skrev:
Det är ingen som har någon uppfattning om t.ex. den som Hornbach säljer är att föredra framför Jula osv. i prisklassen 2500 kr?
Köper du en Nemi och patron går sin väg. Infästningen för patron är inte bra och svår att gå dit. Samt ligger i prisklass 1500 kr. I övrigt fungerar den som en annan VVB. Vattnet blir varmt.
 
J jonaserik skrev:
Köper du en Nemi och patron går sin väg. Infästningen för patron är inte bra och svår att gå dit. Samt ligger i prisklass 1500 kr. I övrigt fungerar den som en annan VVB. Vattnet blir varmt.
Vad jag förstått så tar dessa varmvattenberedare mest stryk av kommunalt vatten, inte krävd brunn som jag har. Skulle den gå sönder så får man köpa en ny, de är ju så pass billiga, man byter inte en värmepatron på en beredare för 2500 kr tänker jag ..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.