Hej på er!

Jag håller på att renovera en gammal lägenhet och ska lägga parkettgolv i hela lägenheten. Ambitionen är att slippa använda trösklar mellan de olika rummen.

Det är några små nivåskillnader (1-2m.m) mellan vissa av rummen samt att underlaget i sig inte är helt jämnt, det är några bulor med ca 1 m i diameter (även de 1-2mm nivåskillnad på de värsta ställena).

Nu känner jag mig såklart lite orolig för om det kommer bli glapp mellan parkettbrädorna. Har ni några tips på hur jag löser det? Eller är min oro helt i onödan?
 
På de olika produkterna så anges oftast en max mått på ojämnheter / nivåskillnader.
På hornbachs hemsida så står det så här "Använd en rätskiva för att kontrollera att undergolvet är tillräckligt plant. Avvikelsen får ej vara större än sammanlagt 3mm på 1m.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Har du några erfarenheter från bra sätt att jämna ut underlaget om det skulle behövas?
 
BirgitS
Lumppapp fungerar bra om det bara gäller 1-2 mm.
 
Toppen, tack! Om det visar sig vara mer när jag mäter, är det flytspackling som gäller då?
 
BirgitS
Det finns tunna masonitskivor (3 mm?) som man kan använda om det inte räcker med 2 lager lumppapp (1 mm per lager).
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
john68 john68 skrev:
På de olika produkterna så anges oftast en max mått på ojämnheter / nivåskillnader.
På hornbachs hemsida så står det så här "Använd en rätskiva för att kontrollera att undergolvet är tillräckligt plant. Avvikelsen får ej vara större än sammanlagt 3mm på 1m.
Tillägger, jämt lutande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns tunna masonitskivor (3 mm?) som man kan använda om det inte räcker med 2 lager lumppapp (1 mm per lager).
Tack Birgit!
 
H HEM2121 skrev:
Tillägger, jämt lutande.
Tack för input! Bara så jag förstår dig rätt, det får luta max (tex) 3mm om det är en jämlutning och inga brantare bulor?
 
E Emil Nilsson9 skrev:
Tack för input! Bara så jag förstår dig rätt, det får luta max (tex) 3mm om det är en jämlutning och inga brantare bulor?
Om du har bulor så är det bra att lägga lumppapp runtom. Bygg på med lämpligt material runt bulorna så allt blir jämt men mindre än 1-2 mm avvikelse.
Tänk på att nytt golv inte gömmer gamla ojämnheter. Förarbeten är det absolut viktigaste. Annars får du ett golv som sviktar, knarrar, eller spricker.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du har bulor så är det bra att lägga lumppapp runtom. Bygg på med lämpligt material runt bulorna så allt blir jämt men mindre än 1-2 mm avvikelse.
Tänk på att nytt golv inte gömmer gamla ojämnheter. Förarbeten är det absolut viktigaste. Annars får du ett golv som sviktar, knarrar, eller spricker.
Tack för hjälpen Thomas!
 
H
E Emil Nilsson9 skrev:
Tack för input! Bara så jag förstår dig rätt, det får luta max (tex) 3mm om det är en jämlutning och inga brantare bulor?
Precis, lokala inga bulor eller gropar. Om du läser läggnings instruktionerna så brukar det stå vad som gäller för det golvet du skall lägga in. Har du ett väldigt ojämnt golv så prima och flytspackla. Är det mycket ojämnt så du måste ha mycket/tjockt lager behöver du armerings nät. Du kan få mycket råd om du kontaktar tillverkaren av golvet. Det är alltid tillverkaren instruktioner som gäller för golvet. Går även före AMA:s normer.
 
  • Gilla
Emil Nilsson9 och 1 till
  • Laddar…
H
H HEM2121 skrev:
Precis, lokala inga bulor eller gropar. Om du läser läggnings instruktionerna så brukar det stå vad som gäller för det golvet du skall lägga in. Har du ett väldigt ojämnt golv så prima och flytspackla. Är det mycket ojämnt så du måste ha mycket/tjockt lager behöver du armerings nät. Du kan få mycket råd om du kontaktar tillverkaren av golvet. Det är alltid tillverkaren instruktioner som gäller för golvet. Går även före AMA:s normer.
Tillägger: Går även över AMA:s normer om tillverkaren instruktioner har hårdare krav än vad AMA:s normer har.
 
  • Gilla
Emil Nilsson9
  • Laddar…
E Emil Nilsson9 skrev:
Ambitionen är att slippa använda trösklar mellan de olika rummen.
I'm afraid you won't be able to cope with a uniform floor if you have trouble dealing with an uneven subfloor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.