Hej! Jag tänkte köpa en takfläkt, då jag bytt ut min nuvarande frånluftsvärmepump till en luft-/ vattenvärmepump istället. Takfläkten jag tänkte köpa är en https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...laktar/ostberg-tkc-300-c1-ec-takflakt-3055401

Jag vill ha ett lågt konstant flöde på fläkten, men jag skulle vilja kunna forcera flödet vid duschning på nedervåning eller ovanvåning.

Jag funderar på att lösa det med Plejd, https://www.elbutik.se/product.html...anpXk_9c8WNiU3I77ju0wkwYOmk7NuEYaAnwqEALw_wcB

Kan jag styra plejden med trådlösa tryckknappar från 2 olika badrum och hur kopplas det ihop? Jag vill att flödet går tillbaka till grundflödet efter ca 30 - 60 min.
 
Borde funka ja på 0-10v sidan med den Plejden.
 
Frågan är om det går att få fläkten att gå tillbaka till ett lägre varvtal efter en viss tid med plejd?
 
F
Är i samma situation. 😂 Letar dock efter en zigbee eller wifi motsvarighet.

Fuktsensor i badrum. Om fukt är 60%+ öka flödet i 45 min typ. Sen vill jag öka flödet nattetid på sommaren för att få in lite kyla t ex. Skulle också kunna lägga logik som kollar om ingen användares telefon varit ansluten till wifi på 2h så sänks flödet. Borde spara nån krona på vintern.
 
Redigerat:
Varför sätta nya fläkten på taket när man haft en frånluftsvärmepump?? Blir en mycket mer besvärlig installation och dyr framtida service om man t.ex. ska upp med byggnadsställning först. Bättre att sätta fläkten inne där den gamla fläkten satt. Har man ställt in ventilationen rätt enligt normen ska det torka upp snabbt efter en dusch utan att man tillfälligt ska behöva hålla på och forcera ventilationen.
 
F
J Josth skrev:
Varför sätta nya fläkten på taket när man haft en frånluftsvärmepump?? Blir en mycket mer besvärlig installation och dyr framtida service om man t.ex. ska upp med byggnadsställning först. Bättre att sätta fläkten inne där den gamla fläkten satt. Har man ställt in ventilationen rätt enligt normen ska det torka upp snabbt efter en dusch utan att man tillfälligt ska behöva hålla på och forcera ventilationen.
Borde bli lite tystare?

Jag köpte en ec fläkt: https://ventilation.se/kanalflakt-ec125.htm



Låter tyvärr väldigt mycket.
 
Ja EC-fläktar har ganska högt varvtal men man kan ju linda ljuddämpningsmattor från t.ex. Biltema runt om eller bygga in fläkten i en ljuddämpad box.
 
J Josth skrev:
Varför sätta nya fläkten på taket när man haft en frånluftsvärmepump?? Blir en mycket mer besvärlig installation och dyr framtida service om man t.ex. ska upp med byggnadsställning först. Bättre att sätta fläkten inne där den gamla fläkten satt. Har man ställt in ventilationen rätt enligt normen ska det torka upp snabbt efter en dusch utan att man tillfälligt ska behöva hålla på och forcera ventilationen.
För det första så får fläkten inte plats, då den nya värmepannan är försedd med en 300 liters vattentank så den är betydligt högre. Det är dock relativt enkelt att ordna med en "by-pass", dvs koppla ihop inkommande och utgående ventilation med en 125-flexrör. För det andra så ser (hör?) jag fördelar med att få bort fläktljudet inne i huset.

Styrningen är dock ej löst ännu.
 
Har du löst detta ännu? Jag försökerlösa exakt samma problem.. jag har en takfläkt som tidigare varit ansluten till köksfläkt/alliansfläkt, men efter köksrenovering så är takfläkten bortkopplad från köket och suger bara luft i taket. Jag använder idag bara en plejd controller för att starta fläkten med röstkommando via Google home, och då går fläkten på fullt i 20 min, sen slår den av, och idag har jag inget grundflöde... skulle vilja att den beter sig så som du beskriver och går ner på lägsta rpm efter 20 min, och att jag ska kunna öka den vid behov varma dagar tex...
 
M Macheengun skrev:
Har du löst detta ännu? Jag försökerlösa exakt samma problem.. jag har en takfläkt som tidigare varit ansluten till köksfläkt/alliansfläkt, men efter köksrenovering så är takfläkten bortkopplad från köket och suger bara luft i taket. Jag använder idag bara en plejd controller för att starta fläkten med röstkommando via Google home, och då går fläkten på fullt i 20 min, sen slår den av, och idag har jag inget grundflöde... skulle vilja att den beter sig så som du beskriver och går ner på lägsta rpm efter 20 min, och att jag ska kunna öka den vid behov varma dagar tex...
Om det är som jag tror så styrs den typen av fläkt med hjälp av en transformator, och i så fall kan man lösa det relativ enkelt.
Jag har "gömt" ett relä i en kapsling som sitter i skåpet ovanför fläktkåpan.
Reläet får "bryta upp" kabeln som går upp till fläkten.
Den delen av kabeln som går upp till fläkten sitter kopplad på en gemensam pol på reläet, och sedan får alltså fläkten sin matning antingen via fläktens ordinarie styrning, eller så bryts den bort, och fasen kopplas in direkt istället.
När fläktens ordinarie styrning (transformatorn) är inkopplad, så har jag valt in det lägsta steget.
Reläet är ett sånt här:
https://www.kjell.com/se/produkter/...laer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101
Och sedan styr jag det via "smarta hemmet".
Sedan har jag satt en trådlös väggbrytare på ett lämpligt ställe.
Då kan jag via "smarta hemmet" få en till exempel timmes forcerad ventilation med en knapptryckning.
 
  • Gilla
Macheengun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.