Stort tack för alla goda synpunkter, det är till stor hjälp.

En sak jag fortfarande inte är klar över är hur och när jag kan ge synpunkter till Lantmäteriet. Det jag skriver på just nu är grannhörande för förhandsbesked om bygglov. Men styckningen sker efter bygglovet eller? Blir jag meddelad om det eller ska jag kontakta Lantmäteriet själv isåfall?

Har aldrig varit på någon sida i något liknande förut, folk flyttar inte så ofta här.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Spontant tänker jag att "din" väg verkar vara ett betydligt bättre alternativ, då man direkt kommer till en större väg, dessutom försedd med gång och cykelbana till en skola.
Vore väl perfekt att få iväg eventuella skolbarn på de nya fastigheterna direkt till G/C och skolan istället för att de ska behöva åka en lång omväg på en grusväg utan separerad trafik?

Visst, det blir tristare för dig med mer trafik, speciellt under byggperioden, men om de gråmarkerade vägarna redan finns idag så har jag svårt att se att en utredning kring servitut kommer landa i någon annan slutsats baserat på den information vi har fått hittills.

Själv skulle jag nog fokusera på att hitta en så bra kompromiss som möjligt, exempelvis om det kan vara lämpligt, lägga den sista biten av vägen (som ändå behöver rustas upp för bygget) på de nya fastigheternas mark istället för din. Då slipper du annan trafik helt på din fastighet, som kanske till och med får större användbar yta.
Man kan redan nu ta sig mellan de större vägarna till fots eller cykel och det kommer man fortsätta kunna göra, flera av ägarna håller efter och grusar stigarna eftersom "de alltid funnits där". Omvägen blir bara några hundra meter på grusväg tills den möter upp den andra vägen. Att utfarten i en uppförsbacke som korsar en GC-bana är otrevlig är inget som jag överdriver här, men jag inser dock att det troligen inte påverkar bygglovet, det blir ju en liknande situation när det blir generationsväxling i alla andra hus och ökad trafik pga det.

Det ligger ett hus norr om mitt hus också, de har vägen över min tomt som tillfartsväg. Men det är en intressant tanke.
 
S straffarbete skrev:
Att utfarten i en uppförsbacke som korsar en GC-bana är otrevlig är inget som jag överdriver här, men jag inser dock att det troligen inte påverkar bygglovet, det blir ju en liknande situation när det blir generationsväxling i alla andra hus och ökad trafik pga det.
Om det är trafikfarligt för de oskyddade trafikanterna kan det definitivt påverka ett förhandsbesked/bygglov med motiveringen att det inte är lämpligt med mer farlig trafik än det är där nu.
S straffarbete skrev:
En sak jag fortfarande inte är klar över är hur och när jag kan ge synpunkter till Lantmäteriet. Det jag skriver på just nu är grannhörande för förhandsbesked om bygglov. Men styckningen sker efter bygglovet eller? Blir jag meddelad om det eller ska jag kontakta Lantmäteriet själv isåfall?
Den vanliga gången är att kommunen get förhandsbesked först och det är ett av kraven för lantmäteriet. Kommunen är ansvarig för avfall, trafik, vatten, och avlopp (och skolor och samhällsbyggnad i stort). Sådant kan bli problem vid förhandsbesked.

Efter förhandsbeskedet kan LM se på sina delar om fastighetsbildning.

Om du belastas av servitut hade jag antagit att LM kontaktar dig om den saken vid styckningen men det går ändå att proaktivt kontakta LM för att se till att dina synpunkter inte helt ignoreras.
 
S straffarbete skrev:
En sak jag fortfarande inte är klar över är hur och när jag kan ge synpunkter till Lantmäteriet. Det jag skriver på just nu är grannhörande för förhandsbesked om bygglov. Men styckningen sker efter bygglovet eller? Blir jag meddelad om det eller ska jag kontakta Lantmäteriet själv isåfall?
Avstyckningen som sådan kommer du inte få lämna några synpunkter på, då du inte är markägare eller civilrättslig ägare till den av förrättningen berörda marken. Vid lantmäteriförrättningar fungerar det inte som vid t.ex. bygglovsansökningar, grannskapet har ingen allmän möjlighet att uttala sig eller överklaga.

Avstyckningen kommer att genomföras efter att lantmäteriet säkerställt att marken kan bebyggas, det görs normalt genom att ett bygglov beviljas. Men andra lösningar är också tänkbara, t.ex. att sökanden inkommer med ett positivt förhandsbesked för ett bygglov alternativt att Lantmäteriet efter samråd med kommunen gör bedömningen att fastigheten kommer kunna bebyggas och därmed bli lämplig för bostadsändamål.

Vad gäller vägfrågan då.
I det här läget kommer lantmäteriet eventuellt inte tycka att det är lämpligt med att lösa vägfrågan genom servitut, istället torde LM förorda att frågan får sin lösning genom att en gemensamhetsanläggning enligt Anläggningslagen bildas. Då kommer din fastighet att bli indragen, då anläggningen kommer att belasta din fastighet. Däremot kommer övriga fastigheters behov av väg (mest troligt) väga tyngre än ditt önskemål om att ha lite trafik på vägarna, varför en anläggnings kommer att kunna bildas. Du kommer få ersättning för intrånget, men inte kunna stoppa intrånget som sådant.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Stort tack för alla goda synpunkter, det är till stor hjälp.

En sak jag fortfarande inte är klar över är hur och när jag kan ge synpunkter till Lantmäteriet. Det jag skriver på just nu är grannhörande för förhandsbesked om bygglov. Men styckningen sker efter bygglovet eller? Blir jag meddelad om det eller ska jag kontakta Lantmäteriet själv isåfall?

Har aldrig varit på någon sida i något liknande förut, folk flyttar inte så ofta här.
Tror du blandar ihop saker lite här. Bygglov har kommunen hand om och det är de som hör av sig till dig om grannhörande. Men det skadar ju inte att kolla med kommunen själv, det har ju hänt förr att brev kommit bort...
 
Om det nu är i ärendet om förhandsbesked som du ska yttra dig och har begränsad tid så skulle jag passa på att lyfta de aspekterna du tagit upp här som talar för att det kommer behövas en utredning av vägförhållandena.

Att befintlig väg har begränsad kapacitet och framkomlighet. Att det inte är möjligt med byggtrafik eller ens ökade mängder av lätt trafik. Att sopbilen inte kör där. Att rättighetsförhållandena inte är fullt ut kända. Att det kan finnas anledning att överväga andra väglösningar om det ändå ska göras omfattande väginvesteringar eller juridiska förändringar för de intilliggande fastigheterna. Att det är tveksamt om förbättrande av den besvärliga backen är det bästa ur ett helhetsperspektiv.

Förmodligen kommer inte aspekter om hur vägfrågan att bedömas, eftersom det till stor del är något som sedan kommer ingå i lantmäteriförrättningen. Men det som mer troligt kan göras är att skriva in ett villkor eller förbehåll i förhandsbeskedet som lyfter fram att vägfrågan behöver hanteras så att den kan ges en tillfredställande lösning innan man ger bygglov som ökar antalet bostäder i området.
 
  • Gilla
straffarbete och 3 till
  • Laddar…
S straffarbete skrev:
Det verkar vara nåt fel på Lantmäteriets hemsida för tillfället för att se exakt vad som är noterat där från de gamla protokollen men det var nåt i den stilen sist jag kollade.
Lantmäteriet har begränsat direktåtkomsten till akterna. Du behöver använda formuläret för att begära ut allmän handling. https://www.lantmateriet.se/sv/om-l...-eller-begransade-digitala-tjanster/#anchor-0

Ska man veta säkert vad som gäller för vem som har rätt till vad så tycker jag det verkar som man behöver se exakta skrivningarna i alla de olika fastigheternas servitut.
Tänk också på att det är skillnad på servitut för att använda en (befintlig) väg som tillhör någon annan, jämfört med servitut som ger rätt att använda någons mark för att ha en väg(anläggning) som är din (eller som du deläger med X andra)
 
  • Gilla
straffarbete och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.