Nu är det dags för "sommarhuset" att bli större..
Vi har haft många idéer fram och tillbaks om hur detta skall gå till.
Och alla vet så är det inte alltid den mest logiska och vettiga lösningen man brinner för.

Vi har i alla fall bestämt oss för att vi gillar en funkis lösning lika denna tråd.. :
http://forum.byggahus.se/planloesningar/76305-bygga-ut-sommarstuga.html

Åtgångsläget är alltså en Västkuststuga på drygt 10x6m.
Fasta rum är: 1 sovrum med garderob, 1 badrum.
I övrigt går det mesta att lösa.
Gamla fastigehetern är den som ligger uppåt på planskissen, och således är utbygget det som blir i vinkel.

Köket är tänkt att flyttas till utbygget.. närmare nya entrén.

Vi vill ha följande rum:
1 barnrum,
1 stort vuxensovrum,
1 gästrum/arbetsrum,
2 badrum (1 som vi behåller + 1 nytt med badkar och tvättstuga)
1 kök,
1 matplats för 8 personer,
1 lounge soffa
1 tv rum

Vi har tänkt att ha en uteplats i hörnet, där kvällssolen är underbar, likaså mycket fönster för insläpp.
Utbygget blir 7x13m

Tacksam för alla åsikter.
 
  • hagbylåg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hagby-låg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite svårt att förstå vad alla rummen är i utbyggnaden.
Spontant så tycker jag att sovrummet ser för smalt ut. Bygg aldrig ett sovrum som är smalare än 2 m, d.v.s så att en säng får plats på tvären.
Sedan skulle jag kunna tänka mig att det blir lite billigare att vända på det så att toa och våtutrymmen kommer närmast det gamla huset. Det ger kortare rördragning.
Sedan är den där korridoren och genomgångsrummet lite underliga tycker jag, men som sagt, jag förstår inte vad de rummen ska vara till så jag har svårt att tycka något om det. Generellt vill man ju annars undvika både korridorer och genomgångsrum.
 
  • Gilla
Mattias991
  • Laddar…
Hej, och tack för ditt svar.

Jo, jag kanske svamlade lite :) när jag beskrev allt...

Programmet jag gjorde planlösningen la bara av så där.. som program kan göra ibland.. :)

Bifogar en ny bild med numreringar..
Rum 1 Barnrum/arbetsrum, betintligt rum som vi vill behålla.
Rum 2 Badrum, befintligt. .. behålles..
Rum 3 Garderob, med platsbygda hyllor samt med golvvärmefördelare på kortväggen, behålles..
nr 4, en tidigare tillbyggnad, användes idag som Entré / hall.

I övrigt är all modifiering möjlig.
Att det hamnade ett litet pytte gästrum där på ritningen, var nog mest en test innan programmet la av...

Vi behöver i alla fall följande rum/lösningar:
Vuxensovrum modell större
Kök
Matplats 8 personer
Soffplats
tv-utrymme..
gästrum / arbetsrum.
Badrum med badkar samt tvättmöjligheter.

Helst ser vi en placering av sovrum till höger i fastigheten, pga väg samt kvällssol.

Det kommer att bli en höjdskillnad på 3 trappsteg, pga att vi vill ha en direkt utgång i markplan, uteplats osv..
Gamla fastigheten har torpagrund, nya får betongplatta.

När det gäller avlopp o dyl så är det inget problem eftersom avloppet fortsätter neråt på tomten.


Svamlar jag igen`.. :)

Tacksam för alla åsikter..
 
  • hagbylåg_nr1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall bli intressant att följa ert projekt när vi har så lika utgångslägen. :rolleyes:
 
Vad tror ni om detta förslag på planlösning?

Kök med direkt anslutning till tvättstuga.

Tacksam för åsikter..

mvh

// Christian
 
Som jag har förstått det så är norr uppåt i dina ritningar (kvällssolen skulle vara i vinkeln). I så fall undrar jag om du inte skall spegelvända den senaste ritningen så vardagsrummsdelen blir mot väster med kvällssolen och köket får morgonsolen. Sedan vet jag inte om det är optimalt ur ljussynpunkt att ha ingången, sovrum, WC och tvättstuga mot söder, Är det där ni vill ha det ljusast och varmast eller är det i kök/vardagsrumsdelen? Om det funkar med tomten kanske flytta ingången i så fall till österläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.