Halloj!

Jag är på jakt efter en kraftfullare borrmaskin som skall användas till detta:

1: Blanda mindre mängder betong.

2: Borra i trä/stock för dymlingar upp till ca 35mm.

3: Borra i sten för spräckkilar upp till 20mm.

Har ni något tips?
Finns överhuvudtaget en sådan maskin eller måste man öppna plånboken och köpa fler maskiner?
Det är många projekt på gång 😀.
 
S Schlangen skrev:
Halloj!

Jag är på jakt efter en kraftfullare borrmaskin som skall användas till detta:

1: Blanda mindre mängder betong.

2: Borra i trä/stock för dymlingar upp till ca 35mm.

3: Borra i sten för spräckkilar upp till 20mm.

Har ni något tips?
Finns överhuvudtaget en sådan maskin eller måste man öppna plånboken och köpa fler maskiner?
Det är många projekt på gång 😀.
Vad är små mängder betong?

Tänker du batteridriven eller sladd?
 
Nja, en säck eller två åt gången.

Sladd så klart, batteri går inte att lita på 😉
 
  • Gilla
MathiasFr
  • Laddar…
Jag har en Bosch GBm 1600 RL. Den fungerar bra för att borra hål upp till ungefär 28 eller 30mm och blanda mindre mängder bruk med.
Då jag timrar är det 38mm dymlingar som gäller och jag brände upp en motsvarande maskin (av fabrikat Naula) som var alldeles för klen och högvarvig. Boschen skulle säkert gå samma väg om jag skulle dra dymlingsborren med den.
Till slut köpte jag en Eibenstock EHB32/2,2RR/L. En helt perfekt dymlingsborrmaskin men den var inte billig. Jag svetsade fast en treans morsekona på borren och kör utan schuck.

Skall du borra i sten måste du ha en borrhammare och de har allmänt stor slagkraft och dåligt vridmoment. Du får vara glad om en sådan klarar en 20mm träborr. Dessutom är handtagen fel anordnade för att borra tungt i trä.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Det är 2 och 3 som inte finns i kombination vad jag vet. 1 och 2 eller 1 och 3 finns.
 
Jag har en GBH 2-26 (eller motsvarande), men när man blandar bruk med denna typ så förstör du lagren efter en tid. De tål inte så mycket belasting i sidled som det blir när man vill blanda runt i en hink och vill åt det som ligger lite tort mot sidan.

Sabbade lager märks för mig på mindre borrar, framförallt om jag borrar i metall så blir det ett mindre vobbel. Men märks inte när om man sätter i en större betongborr i den. Jag har dessvärre gjort det med min och har istället köpt en festool bruksblandare. Så mycket bättre att jobba med.

Så beroende på hur mycket du kommer att spendera och om du bryr dig om precision så skulle jag rekommendera en bruksblandare. Allt kommer då att hålla mycket längre.
 
  • Gilla
poba53 och 1 till
  • Laddar…
Precis vad jag misstänkte, man kan tydligen inte få allt 😉
Då blir det att köpa fler maskiner helt enkelt.

Ska kika på dom tips dykt upp, fler tips välkomnas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.