Är på jakt efter den billigaste grovdamsugaren som klarar slipdamm från spackel mm. Är ju en djungel av modeller och prisklasser. Är det någon som har tips?
 
Mitt enda tips är att inte köpa den billigaste då du sannolikt blir besviken. Ett alt är att skaffa en proffsmodell begagnad. Den behåller sitt värde och du kan få igen pengarna om du säljer den igen.
 
Rickard.
Det viktigaste jag märkt för slipdamm är att man "måste" använda filterpåsar i dom, papperspåsar eller ingen påse alls funkar inte oavsett modell.

Jag har lånat biltemas billigaste och den rekomenderar jag inte men kärcher eller nilfisks modeller är inte så dyra och en bra investering.
Filterpåsar köper jag pirat från amazon för 1/3 priset från original.
 
  • Gilla
ViktorMattsson
  • Laddar…
Bygg en cyklon och köp billigaste grovdammsugaren från ett känt märke och med autostart eller vad de olika tillverkarna kallar funktionen att dammsugaren startar när du startar maskinen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
V ViktorMattsson skrev:
Vad är en cyklon??
En cyklon är en grovavskiljare som arbetar enligt principen av att tyngre partiklar med hjälp av centrifugalkraften avskiljs. I princip sätter du den mellan en dammsugare och munstycke så skiljer den av det mesta så då skonar dina dammsugarpåsar.

Kan köpas komplett eller i komponenter som tex denna för att monteras på valfri behållare
https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B00HXDYL70/ref=ox_sc_saved_image_3?smid=A5ADO59JXP9FR&psc=1
 
Redigerat:
M myrstack skrev:
En cyklon är en grovavskiljare som arbetar enligt principen av att tyngre partiklar med hjälp av centrifugalkraften avskiljs. I princip sätter du den mellan en dammsugare och munstycke så skiljer den av det mesta så då skonar dina dammsugarpåsar.

Kan köpas komplett eller i komponenter som tex denna för att monteras på valfri behållare
[länk]
Beställde en sådan. Borde väl kunna montera på en hink med lock bara
 
V ViktorMattsson skrev:
Beställde en sådan. Borde väl kunna montera på en hink med lock bara
Absolut! En vacuumventil skadar inte så eliminerar man risken att hinken imploderar vid stopp men börjar man med tillräckligt billig hink så ser man om man är i behov av det eller ej
 
  • Gilla
ViktorMattsson
  • Laddar…
Min behållare är byggd av hyllplan och där dras slangen ihop om jag råkar sätta för öppningen. Jag har en ventil som ska dit när som helst men jag reglerar idag slipning ned hjälp av ventilen på slangen. Kör jag helt stängd så suger sig slipen fast i underlaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.