Hej,

Jag har en gammal surdeg som jag gått och dragit på ett par år men nu har jag kommit till punkten att det inte är någon återvändo är jag rädd för…

Det handlar om ett gammalt vattenlås i gjutjärn till diskbänksavloppet där vi dagligen får stopp och hur vi än gör (försöker rensa, köra maskindiskmedel med kokande vatten, bikarbonat med ättika osv) så kommer det alltid tillbaka. Skulle vilja byta ut det till ett i plast så min första fråga är om det finns vattenlås som passar den gamla standarden (se bilder nedan)?
Vattenlås 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenlås 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det ju inte så enkelt att det räcker med vattenlåset. Stammen som går från köket ner i källaren har börjat läcka en del (se bild).
Rör läcka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer att byta alla stammar i källaren och även renovera köket men det ligger några år framåt så min andra fråga är hur jag gör nu på kort sikt? Om jag byter vattenlås till ett modernt i plast får jag gå ner i källaren med nytt plaströr och skarva någonstans på röret nedanför läckan. Här finns bilder på hur röret ser ut uppe vid taket i tvättstugan och hur det ser ut nere vid golvet. Vad behöver jag i form av vattenlås, rör, skarvar, muff för övergång till befintligt etc? Var ska jag skarva? Antar att tigersågen är det bästa sättet att kapa det befintliga röret.
Rör topp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör botten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle vara väldigt tacksam för lite vägledning. Vi hade en rörmokare hemma som hjälpte till att koppla in vatten till diskmaskin för ett par år sedan (har inte funnits diskmaskin förut i köket) men han bara skakade på huvudet och sa att inte ville befatta sig med vattenlåset…

Lasse
 
S
Tycker du ska byta alltihop från köket ner till rensluckan i källaren, där måste det väl finnas grejer som passar?
 
Krilleman
Självklart ska du byta hela röret ner till rensluckan.

Börja med att kapa bort röret på tvättstugan och tillse att du ej får ner skit i avloppet när du demonterar vattenlåset!

Ditt befintliga vattenlås får du loss genom att du lossar på dom två gigantiska muttrarna, slår bort resten med slägga. Lyft upp mttrarna på "halsen" så du frilägger brickorna under som ligger mot flänsarna (dom kan sitta fast i muttrarna) dessa brickor är delbara i två "halvmånar" Trä över muttrarna över flänsarna och kasta dessa. Rensa flänsen väl!

Plastövergångarna monteras i omvänd ordning. Först mutter, sen halvmåndebrickor på flänsarna, sist gängas "gängkropp med packning" dit på muttrarna.

Inköpslista enligt bild. Sök på respektive RSK så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa produkter!

vattenlås.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swo och 2 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Självklart ska du byta hela röret ner till rensluckan.

Börja med att kapa bort röret på tvättstugan och tillse att du ej får ner skit i avloppet när du demonterar vattenlåset!

Ditt befintliga vattenlås får du loss genom att du lossar på dom två gigantiska muttrarna, slår bort resten med slägga. Lyft upp mttrarna på "halsen" så du frilägger brickorna under som ligger mot flänsarna (dom kan sitta fast i muttrarna) dessa brickor är delbara i två "halvmånar" Trä över muttrarna över flänsarna och kasta dessa. Rensa flänsen väl!

Plastövergångarna monteras i omvänd ordning. Först mutter, sen halvmåndebrickor på flänsarna, sist gängas "gängkropp med packning" dit på muttrarna.

Inköpslista enligt bild. Sök på respektive RSK så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa produkter!

[bild]
Många tack!

Perfekt, vilken bra instruktion! Jag får skaffa rör, några böjar och skarvmuff för att gå på röret vid rensluckan. Ska jag köra 75 mm ner till rensluckan tycker du?

Lasse
 
Krilleman
Om det går så kanske du kan få igenom ett 50mm rör i befintliga avloppet. Då går du upp till 75mm direkt i taket i tvättstugan.

Går inte det, kör 75 hela vägen.
 
krilleman_215 skrev:
Om det går så kanske du kan få igenom ett 50mm rör i befintliga avloppet. Då går du upp till 75mm direkt i taket i tvättstugan.

Går inte det, kör 75 hela vägen.
Super, tack än en gång!

Lasse
 
Krilleman Krilleman skrev:
Självklart ska du byta hela röret ner till rensluckan.

Börja med att kapa bort röret på tvättstugan och tillse att du ej får ner skit i avloppet när du demonterar vattenlåset!

Ditt befintliga vattenlås får du loss genom att du lossar på dom två gigantiska muttrarna, slår bort resten med slägga. Lyft upp mttrarna på "halsen" så du frilägger brickorna under som ligger mot flänsarna (dom kan sitta fast i muttrarna) dessa brickor är delbara i två "halvmånar" Trä över muttrarna över flänsarna och kasta dessa. Rensa flänsen väl!

Plastövergångarna monteras i omvänd ordning. Först mutter, sen halvmåndebrickor på flänsarna, sist gängas "gängkropp med packning" dit på muttrarna.

Inköpslista enligt bild. Sök på respektive RSK så hittar du flera internetbutiker som saluför dessa produkter!

[bild]
Hej @Krilleman
Jag står inför samma problem men kan inte för mitt liv rubba de stora muttrarna på befintlig koppling mellan vattenlås och diskbänk.
Några tips?
 
Krilleman
M mikael.lofving skrev:
Hej @Krilleman
Jag står inför samma problem men kan inte för mitt liv rubba de stora muttrarna på befintlig koppling mellan vattenlås och diskbänk.
Några tips?
Stor rörtång är det enklaste, för dom brukar sitta hårt. Det är det jag använder.
"mormorstången" måste fram ibland.

Men du kanske har en "oljefiltarnyckel" (Bandtång) hemma?
Liknande sådan bör kunna greppa muttern väl.

Muttern går ju även att såga sönder, men akta flänsarna bara.

Kanske denna kan hjälpa dig:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/tanger/specialtanger/kedjerortang-2000018460

Blå kedjerörtång med kedjemechanism och plastgrepphandtag. Används för att greppa och vrida muttrar samt andra cylindriska objekt vid bygg- och renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mikael.lofving
  • Laddar…
Det blev en kedjerörtång, tillsammans med värmepistol, WD-40 och en jävla envishet så lossna dem. men jag krökte ett förlängningsrör på köpet, men skam den som ger sig.
Tusen tack för fin beskrivning ovan. Hade aldrig hittat lösningen med flensövergången själv.
Trevlig helg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.