namnbyte
Nu tänkte jag (eventuellt) bli idiotförklarad!

Funderar på att isolera källaren utvändigt, vad är det absolut enklaste sättet i förhållande till kostnad/insats förutsatt att man gör det själv? Såklart som samtidigt ger ett gott resultat.

Förutsättningar:
1,5-plans villa från 1952, cirka 1,4 meter av källaren är under markytan. Grundmuren består av betonghålsten, saknar helt dränering. Självdrag, men funderar på en LLVP till källaren pga värme+vifta runt luften, har fjärrvärme för övriga huset.

Då fastigheten ligger högt upp på en större kulle, samt mycket god avrinning i marken, hade det inte gett speciellt mycket alls att dränera runt huset.
Med en Woods i källaren är där inte ett spår av fukt i plattan under sommartid, inte ens under förra regn-sommaren.

Men däremot, på vintern är det svinkallt där nere - därav tanken att iallafall isolera.

Hur hade ni gjort i detta fallet, vilka material? Som vanlig dränering+isolering men skippa dräneringsbitarna?
 
Redigerat:
Gräver du för att isolera , så är det varken mycket extra jobb eller nån egentlig extra kostnad att dränera samtidigt. Och mer dränering är alltid bra.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Kan tycka det är lite synd att lägga allt jobb som det innebär med att gräva upp och isolera grunden för att sen spara in på det enklaste och billigaste i sammanhanget några meter dräneringsslang.
Även om du inte har bekymmer så är det en trygghet att man gjort vad man kan.
Även vid en senare försäljning så är det ingen nackdel med en korrekt dränering.
Sen gör man ju som man vill, det är ju ditt hus som du ska leva med:)
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Som föregående talare skriver så är det inte mycket extra jobb att lägga dit dränering är du isolerar.

Däremot så är jag inte säker på att du får den effekten som du önskar utan att åtgärda golvet. Jag antar att ditt golv är en oisolerat betongplatta. Vid vintern så är den fortfranade väldigt, väldigt kall. Källaren kommer upplevas som kall/dragig/fuktig fortfarande.

Vi har 20cm isodrän på utsidan av källarväggarna och radiatorer. Det är ändå väldigt kyligt i källaren. Gör om golvet och isolerar 20cm isodrän och lägger in golvvärme alteftersom.

Vill bara berätta detta så du inte isolerar väggarna och tror att det blir tip topp där nere sedan, det är inte säkert.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
Tack för svar hittills, alla!

En stor anledning till att dränering helst undviks (även som ett 'lika bra att även...') är att det djup denna behöver ligga på som jag förstått, blir ca 0,5 meter UNDER kommunens avlopp för dagvatten. Dvs behövs pump och lite övrigt mög också för att faktiskt få bort det ihopsamlade vattnet sedan 🤦‍♂️

Att det inte blir helt optimalt pga plattan är jag med på, vad jag försöker uppnå är att iallafall slippa ta på sig jacka när man ska ner i tvättstugan. Det kan vara kyligt, men i dagsläget gör det rentav ont i kroppen om man är där någon lägre stund på vinterhalvåret...
 
  • Gilla
Gozzi
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Tack för svar hittills, alla!

En stor anledning till att dränering helst undviks (även som ett 'lika bra att även...') är att det djup denna behöver ligga på som jag förstått, blir ca 0,5 meter UNDER kommunens avlopp för dagvatten. Dvs behövs pump och lite övrigt mög också för att faktiskt få bort det ihopsamlade vattnet sedan 🤦‍♂️

Att det inte blir helt optimalt pga plattan är jag med på, vad jag försöker uppnå är att iallafall slippa ta på sig jacka när man ska ner i tvättstugan. Det kan vara kyligt, men i dagsläget gör det rentav ont i kroppen om man är där någon lägre stund på vinterhalvåret...
Jag kanske tänker för snabbt nu, men vad har kommunens nivå på avlopp med dränering att göra? Dräneringen är ett enskilt system som dras till en dräneringsbrun.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
M
namnbyte namnbyte skrev:
En stor anledning till att dränering helst undviks (även som ett 'lika bra att även...') är att det djup denna behöver ligga på som jag förstått, blir ca 0,5 meter UNDER kommunens avlopp för dagvatten. Dvs behövs pump och lite övrigt mög också för att faktiskt få bort det ihopsamlade vattnet sedan 🤦‍♂️
Att koppla dräneringen direkt till kommunens avlopp är ett utmärkt sätt att få huset att stå i vatten när det blir översvämning i kommunens system. Dra dräneringen till en egen brunn varifrån du sedan pumpar ut vattnet till kommunens nät. Sätt sedan en shellyplugg på elen till dränpumpen så vet du precis hur ofta och när pumpen har varit igång.
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Om det är så torrt kommer dräneringen inte att få så mycket vatten sig. Kan man leda det till en stenkista längre ner på tomten som vid senare observerat behov kompletteras med pump?
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
namnbyte
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kanske tänker för snabbt nu, men vad har kommunens nivå på avlopp med dränering att göra? Dräneringen är ett enskilt system som dras till en dräneringsbrun.
Så man hanterar dräneringsvattnet själv via tex stenkista?

Jag kan absolut ha fått det hela om bakfoten, har varit inställd på att det helst ska ledas samma väg som dagvattnet
 
namnbyte
Jag har uppenbarligen fattat fel någonstans, eller bara rakt av antagit att vatten från dränering skickas samma väg som dagvatten från hängrännor

Men då så, många som säger stenkista/egen brunn och det skulle man kunna gräva fram under en helg. Marken här är ju tacksam, trots allt.

Får tacka alla som tog sig tiden att tillrättatala, nu ser jag varför det är 'lika bra att' dränera samtidigt. Blir inte hela den apparaten av det som jag trodde!
 
O Odi et Amo skrev:
Om det är så torrt kommer dräneringen inte att få så mycket vatten sig. Kan man leda det till en stenkista längre ner på tomten som vid senare observerat behov kompletteras med pump?
Ja
namnbyte namnbyte skrev:
Så man hanterar dräneringsvattnet själv via tex stenkista?

Jag kan absolut ha fått det hela om bakfoten, har varit inställd på att det helst ska ledas samma väg som dagvattnet
Korrekt. Förutom att kommunen inte vill ha ditt vatten så kan du löpa en stor risk att få in kommunala dagvattnet bakvägen till din dränering vid en översvämning. Då agerar dräneringen vallgrav :)


Tips är att läsa på T.ex. Isodräns hemsida. De har väldigt mycket bra text och bilder.
https://www.isodran.se/arbetsinstruktioner/kallarvagg
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.