Ny Gardena Sileno Life 800 installerad i måndags. Total klippyta ≈ 280 kvadratmeter. Begränsningskabel lagd med stift ovan gräs, och guidekabel nedgrävd. Allt verkar funka bra, dvs klipparen kan hitta ut, klippa, hitta hem och sedan ladda. Men … klipprackaren verkar ha en faiblesse för att bara hålla sig till den övre ytan (se bild). Under veckan den varit igång har den bara varit nere i den undre sektionen av trädgården totalt ett par gånger.

Jag satte för några dagar sedan en startpunkt 50 meter längs med guidekabeln, och har i appen sagt att den fr om där ska klippa 70% av tiden. Men nä, roboten ignorerar denna instruktion och mesar bara omkring i övre delen av trädgården. En riktig fegis, tydligen.

Vad göra? Lägga ut en skål med gardenagodis längst ned?

Karta som visar gräsmatta uppdelad i två sektioner med markerad guidekabel för robotgräsklipparen Gardena Sileno Life 800, startpunkt och laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FunkeyBox och 1 till
  • Laddar…
Har du sett att den har gått ut till startpunkt 1?
Kolla att den utan problem kan köra till startpunkten enl. testfunktion i klipparen.

Kör klipparen mot beg.kabel eller föremål vid utgång längs guiden avbryts körning där och klippning börjar.

Instruktioner för att testa funktionen yttäckning på en robotgräsklippare, med steg för steg-anvisningar från att ställa produkten i laddstationen till att stänga luckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det lutning på gräsmattan i riktning mot den över ytan där laddstationen är?
 
R Rutilus skrev:
Jag satte för några dagar sedan en startpunkt 50 meter längs med guidekabeln
R Rutilus skrev:
Total klippyta ≈ 280 kvadratmeter.
Något som inte stämmer här.....🤔
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E etompau skrev:
Har du sett att den har gått ut till startpunkt 1?
Kolla att den utan problem kan köra till startpunkten enl. testfunktion i klipparen.

Kör klipparen mot beg.kabel eller föremål vid utgång längs guiden avbryts körning där och klippning börjar.

[bild]
Aha, ska köra det testet och se vad som händer. Jag noterade (av en slump) att maskinen iallafall vid ett tillfälle följde guidekabeln till rätt startpunkt & började klippa.
 
K Kane skrev:
Något som inte stämmer här.....🤔
Nu mätte jag om kartan på lantmäteriet, och det är max 300 kvadratmeter klippyta inom begränsningskabeln. Att längden via guidekabeln till startpunkt 1 är ≈ 50 meter beror på att den ju är nedgrävd i en krök. Ska dock mäta exakt och se vad det landar på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Är det lutning på gräsmattan i riktning mot den över ytan där laddstationen är?
Nä. Max 1°.
 
R Rutilus skrev:
Aha, ska köra det testet och se vad som händer. Jag noterade (av en slump) att maskinen iallafall vid ett tillfälle följde guidekabeln till rätt startpunkt & började klippa.
Notera att klipparen varierar sitt avstånd till guidekabeln för att undvika spårbildning. Det kan då resultera i att den ibland når beg.kabeln vid utgång från laddare om avståndet är litet = stopp i körning och klippning påbörjas där.

Detta betyder att du ska lämna så stort avstånd som möjligt mellan guide och beg.kabel på vänster sida om guiden sett in mot laddstationen.
 
E etompau skrev:
Notera att klipparen varierar sitt avstånd till guidekabeln för att undvika spårbildning. Det kan då resultera i att den ibland når beg.kablen vid utgång från laddare om avståndet är litet = stopp i körning och klippning påbörjas där.

Detta betyder att du ska lämnas så stort avstånd som möjligt mellan guide och beg.kabel på vänster sida om guiden sett in mot laddstationen.
Ja, känner till det. Platsen där stationen står är inte optimal, dvs begr-kablarna går in mot stationen rätt snävt i en "tratt". Satte därför start av klippning från laddstation till 120 cm, och hade hoppats att det skulle bli tillräckligt med yta höger & vänster från guidekabeln.
 
R Rutilus skrev:
Aha, ska köra det testet och se vad som händer. Jag noterade (av en slump) att maskinen iallafall vid ett tillfälle följde guidekabeln till rätt startpunkt & började klippa.
Gjorde testet nyss, och roboten körde fint längs guidekabeln de (46) meterna jag hade ställt in till startpunkt 1, och började där klippa. Återstår att se om det bara var ett lucky shot eller om maskinen fattar att det är där den ska ner och jobba även i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.