Har en hel del grundmålad panel och nu har jag handlat hem en massa slamfärg (Falu Rödfärg grå), men det låter ju inte som en bra kombination. Panelen är grundad med Alpina oljeträgrund och är gjord för några år sedan.
Är det helt kört eller finns det någon lösning som kan funka?
 
Hej Thomas! Färghandlare avråder bestämt från att måla slamfärg på oljemålad grund eller annan grund. Det klassiska knepet att få fäste för slamfärgen lär ska vara att låta virket stå obehandlat ett år och utsatt för väder och vind. Så gjorde man förr men det är ändå en fingervisning. Däremot kanske det funkar med täcklasyr. Kolla med färghandlaren. Det finns täcklasyr som ser ut nästan som slamfärg, så man ser ingen skillnad. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Nej, det går inte.
 
PerOF skrev:
Hej Thomas! Färghandlare avråder bestämt från att måla slamfärg på oljemålad grund eller annan grund. Det klassiska knepet att få fäste för slamfärgen lär ska vara att låta virket stå obehandlat ett år och utsatt för väder och vind. Så gjorde man förr men det är ändå en fingervisning. Däremot kanske det funkar med täcklasyr. Kolla med färghandlaren. Det finns täcklasyr som ser ut nästan som slamfärg, så man ser ingen skillnad. Med vänliga hälsningar, PerOF
Det mesta av min grundade panel har suttit uppmonterad i åtminstone två år, så den är knappast i perfekt skick.
Bryr mig inte om att färgen ska se ut som slamfärg, vill använda slamfärg för att det är så in i bomben mycket billigare än allt annat.
 
Låt den sitta omålad så blir det ännu billigare! Grånar ju snyggt med tiden ;)
 
Fort och fel. Jag målade Falu Svart Rödfärg på färdiggrundad panel igår kväll. Resultatet blev katastrofalt dåligt. Slamfärgen fäster dåligt på den grundmålade ytan och den vita grundfärgen lyser igenom.

Jag läste inte texten ”Har du köpt grundmålat virke, förvissa dig om att virket är grundat med en färg som kan övermålas med Rödfärg.” på målarburkens baksida.

När jag vaknade imorse och visade resultatet för min bättre hälft så sa hon ”det visste du väl?”. Men det tänkte jag inte på.

Till mitt försvar så var det 30 grader ute igår och alla var påverkade av värmen. Synd att han som levererade panelen inte frågade vilken färg jag skulle använda och dåligt av mig att inte fråga vilken färg jag kunde använda.

Nu har jag bestämt mig för att köpa ny panel som ej är grundmålad och göra så som jag vill ha det. Vill helst bara måla med rödfärg och linoljefärg eftersom jag inbillar mig att resultatet blir snyggare då och eftersom det känns mer naturligt.
 
  • Panelbrädor som lutas mot en häck i en trädgård, vilket visar resultaten av dåligt applicerad färg där den vita grundfärgen lyser igenom den svarta slamfärgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sånt händer den bäste, var glad att det 'bara' var köpta brädor och inte virke från skog du ärvt, avverkat, sågat, stabbat, renkapat och grundmålat själv.
 
  • Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:

När jag vaknade imorse och visade resultatet för min bättre hälft så sa hon ”det visste du väl?”. Men det tänkte jag inte på.
Ta med dig detta som ett mantra i framtiden. 😄
 
  • Haha
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.