Jag har ett badkar i mitt badrum med duschdraperi runt. Det är dock ett par centimeters glipa mellan badkaret och väggen. Där rinner det då ner vatten när vi duschar som sedan samlas under badkaret. Det verkar inte rinna hela vägen till golvbrunnen. Det blir som ett tunt lager typ.

Hur hade ni hanterat detta?

Ett par alternativ som slår mig:

Sätta upp någon list eller kant utmed badkaret. På kortsidan är det lite mer mellanrum.

Ta till vana att torka av med handduk under badkaret efter varje dusch.

Något annat?

Badrummet är helkaklat och gjort i april 2023. Föregående ägare hade en vattenskada så hela badrummet gjordes om precis innan försäljningen. Det är en bostadsrätt. Jag flyttade hit i juli 2023.
 
Duscha mot draperiet istället då rinner det mesta vattnet rätt väg. Gör du det nästan tätt med en list så kommer vattnet torka bort långsamt och du riskerar få påväxt.
 
T topmount skrev:
Duscha mot draperiet istället då rinner det mesta vattnet rätt väg. Gör du det nästan tätt med en list så kommer vattnet torka bort långsamt och du riskerar få påväxt.
Okej. Bättre att få det under badkaret på kaklet än att det stannar uppe vid listen?

Vi försöker så gott det går men en del spill, skvätt osv blir det ju oundvikligen.

Var mest orolig så badrummet inte tar stryk, det blir fuktproblem eller liknande.
 
Kan du inte kolla med ett vattenpass eller en kula om du har fall hela vägen under badkaret till golvbrunnen?
Om inte låter det som ett fel!
 
K Klass0n skrev:
Kan du inte kolla med ett vattenpass eller en kula om du har fall hela vägen under badkaret till golvbrunnen?
Om inte låter det som ett fel!
Verkar inte luta något vidare där inte. Vad göra? :(
 
T Tariax skrev:
Verkar inte luta något vidare där inte. Vad göra? :(
Testat med en hårspraysburk/cylinder. Den rullade ner mot golvbrunnen. Åtminstone när jag la den ganska nära brunnen.
 
Duschdraperiet ska vara på insidan av badkaret när man duschar.

Då rinner vattnet ner i badkaret i stället för utanför.

Känns som att jag förklarar nåt som egentligen borde vara självklart.

Alltså, innan ni duschar, lyft upp duschdraperiet och stoppa ner det inuti badkaret.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Duschdraperiet ska vara på insidan av badkaret när man duschar.

Då rinner vattnet ner i badkaret i stället för utanför.

Känns som att jag förklarar nåt som egentligen borde vara självklart.

Alltså, innan ni duschar, lyft upp duschdraperiet och stoppa ner det inuti badkaret.
Inte nog med det, hela finessen med badkar är att man badar i det.

Duschar man i det sitter man ner, antingen på arslet eller på knäna så skvätter det inte utanför.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Duschdraperiet ska vara på insidan av badkaret när man duschar.

Då rinner vattnet ner i badkaret i stället för utanför.

Känns som att jag förklarar nåt som egentligen borde vara självklart.

Alltså, innan ni duschar, lyft upp duschdraperiet och stoppa ner det inuti badkaret.
Haha, ja. Det gör vi såklart. Vi har ju dock inget draperi utmed väggen. Vatten stänker då lite på väggen, rinner ner och ansamlas under badkaret. Kan säkert vara kondens därutöver. Inga jättemängder men en del blir det.
 
Skaffa en duschkabin och kasta ut badkaret.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Tariax skrev:
Haha, ja. Det gör vi såklart. Vi har ju dock inget draperi utmed väggen. Vatten stänker då lite på väggen, rinner ner och ansamlas under badkaret. Kan säkert vara kondens därutöver. Inga jättemängder men en del blir det.
Så sätt upp ett draperi utmed väggen. Eller använd nuvarande draperi för att även täcka den delen. I vårt förra hus hade vi inget draperi på ena kortsidan, där själva munstycket satt. Det var lätt löst genom att använda en klädnypa så att de båda långsidorna av draperiet även täckte kortsidan när vi duschade.
 
Jovars. Jag funderade mest på att det blir lite vatten där som inte rinner undan. Tecken på att det inte är riktigt gjort? Ett orosmoln för mig.

Rent praktiskt kan man såklart göra massa fiffigt.
 
Jag bodde 6-7år i lägenhet där jag duschade i badkaret. Jag var singel under delar av denna tid och tränade därför som en tok och duschade ibland flera gånger om dan. Men inte hade jag två duschdraperi och nog rann det ner vatten under badkaret men jag har ju för mig att detta rann undan då det var lite fall mot golvbrunnen. Men om det ska vara så eller inte vågar jag inte svara på.
 
Ja, precis. Det var det jag tänkte att det borde också. Därav förvåningen när jag noterade vattenansamlingen under badkaret.

Har i alla fall ringt runt och kommer få ut en fackman i nästa vecka som kommer och kollar så jag definitivt vet. Tagit kontakt med tidigare ägare och hoppas att hon kan skicka över uppgifter från renoveringen som gjordes. Också skrivit till föreningens ordförande.
 
Passade på att göra ett litet test medan sambon duschade. Då rinner det ner en hel del vatten utmed väggen och ner under badkaret. Detta rinner på och tar sig till golvbrunnen från tre olika håll:

Den ena går rakt på golvbrunnen i en jämn stril (mitt under badkaret)
Den andra fortsätter ut mot badkarets kant på långsidan och viker sedan av mot golvbrunnen
Den tredje är vattnet som ansamlas vid badkarets kortsida. Där tar den en stund för vatten att ansamlas men även det rinner tillslut mot golvbrunnen.

Inget vatten rinner fram till toan, mot tröskel eller liknande.

Sen blir det ju en del vatten kvar efteråt. Ett tunt lager liksom, ungefär mitt under badkaret. Men att det blir lite kvar kanske inte är helt konstigt?

Ursäkta massa potentiellt dumma frågor etc men huvudet har gått lite i spinn här kring ett kanske felkonstruerat badrum med alla konsekvenser det kan få.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.