Udda fråga i detta forum kanske men brukar få bra hjälp så testar :)

Har ett nydraget avlopp ca 2 meter ned i marken och precis där skulle jag vilja plantera ett prydnadsträd eller buske (ca 2-3 meter högt när det är fullvuxet så inget jätteträd). Är det dumt med tanke på VVS eller tror ni att det är lugnt även på lång sikt?

Edit:
Det lutar åt en magnolia modell mindre. Det kommer i alla fall bli ett träd av karaktären litet prydnadsträd/buske.
 
Redigerat:
Vad är det för buske/träd? Olika träd och buskar har förstås olika djupa rotsystem.
Ett mindre träd, som bara blir 2-3 meter högt skulle jag tro (med betoning på att jag inte vet) inte har så djupa rotsystem att det skulle bli något större problem.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det för buske/träd? Olika träd och buskar har förstås olika djupa rotsystem.
Ett mindre träd, som bara blir 2-3 meter högt skulle jag tro (med betoning på att jag inte vet) inte har så djupa rotsystem att det skulle bli något större problem.
Det lutar åt en magnolia modell mindre. Det kommer i alla fall bli ett träd av karaktären litet prydnadsträd/buske.
 
Magnolior tror jag har lite ytligare rötter, vilket borde göra att det sannolikt går bra.
Om jag vore du skulle jag dock åka till en plantskola och prata med dem där om den specifika plantan du väljer. Ge dem hela bilden av planteringen och lyssna på deras råd. Om just den planta du vill ha inte passar av någon anledning kan de säkert ge råd om någon som passar bättre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Buskage av rhododendron kan du få upp till ett par meters höjd utan rotproblem. Vänner byggde nytt på gammal parkmark. Det var inga problem med att handgräva (!) de kanske 70-åriga buskagehöga rhododendrona och plantera på annan plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.