Haft snickare på plats för att lägga golv och återmontera alla golvlister efter byte av golv.
Föreningen står för golvet och återställning efter de åtgärder som utförts men vill inte bekosta nya golvsocklar.
Demontering av socklarna gick dock sådär och dessa skadades och väggarna tog lite stryk då man inte skar mot vägg innan då det målats ner mot sockeln.

Oavsett. Snickaren tycker då att de byter sockel mot en högre så att man kan dölja de mesta skadorna som uppstått.
Sagt och gjort. Jag får sedan fakturan som förreningen som inte vill veta av den då jag "förbättrat" med högre sockel, inte "återställt".

Jag noterat dock nu att jag fakturerats för 127,6 meter sockel.
Efter att mätt allt monterat så uppgår totallängden till 59,2 meter.
Nu vet jag att man inte kan köpa exakta längder och att visst svinn kommer, men allvarligt.
Bestridit fakturan och tagit det med snickaren som svarat, "det materialet har vi plockat ut enligt mina fakturor".

Kollar man inte själv när man hämtar material vad som ligger på taket på bilen och vad man skriver på...

Bara hoppas någon "räknat fel". och inte försöker tjäna lite extra.
 
Redigerat:
Tog snickaren med sig ”spillmaterialet”? Måste ju varit närmare 70 meter sockel.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mycket spill..
Dessutom säljs den sockeln i 4400 mm längder. Längsta längden monterat är 3600 mm så spilloptimera går ju.
Jag monteras själv listerna här när jag renoverade förra året så jag vet det var lite spill då.
 
Du har ju mätt upp längden (59,2 m) addera 25% och avrunda uppåt och säg att du betalar för 74 m. Justera fakturan och meddela att de gjort fel och vad du ska betala.
 
Varför 25%

15 är rimligt. Om man sedan mäter korrekt innan man handlar kan även de 15% vara mycket.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Min måttstock är ett spill på Max 10%. Redan det är ofta i överkant. Precis som du skriver är det snabbt och enkelt att räkna på längsta längder och genomsnittliga längder och utgå från dessa.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R
Vad som är rimligt är väldigt olika samt hur mycket tid har han lagt på mätning, eller kanske bara höftat.
10-25% kan någ ses som normalt..
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Varför 25%

15 är rimligt. Om man sedan mäter korrekt innan man handlar kan även de 15% vara mycket.
För att 10% brukar internet kalla "normalt spill". Det går ganska lätt att motivera att det är i underkant för ett specifikt arbete. Det var bågnat, det var fula bitar som kapades bort etc. Då kan man lätt komma upp i +15%. Mitt förslag på 25% baseras därför på en "ganska hög siffra som hanverkarna har svårt att argumentera mot".
 
  • Gilla
digg75 och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
För att 10% brukar internet kalla "normalt spill". Det går ganska lätt att motivera att det är i underkant för ett specifikt arbete. Det var bågnat, det var fula bitar som kapades bort etc. Då kan man lätt komma upp i +15%. Mitt förslag på 25% baseras därför på en "ganska hög siffra som hanverkarna har svårt att argumentera mot".
Jag håller med. Erbjud inte hantverkaren några halmstrån.

Faktum är att detta är baksidan med att anlita hantverkare, för att inte själv bli blåst så måste man stämma av innan dem lämnar platsen.
 
  • Gilla
digg75 och 1 till
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Jag håller med. Erbjud inte hantverkaren några halmstrån.

Faktum är att detta är baksidan med att anlita hantverkare, för att inte själv bli blåst så måste man stämma av innan dem lämnar platsen.
Sa att jag inte accepterar mer än 10%.
Det visade sig senare att man hämtat ut material, inte stämt av med plocksedeln man fick att mängderna stämde.
Sedan hade men bara fakturerat i tron om att gubbarna har koll på uttag av material.
Allt löst Mao. Har en bra dialog med firman och fick en bra lösning på det hela.
 
  • Gilla
Bart och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.