Z z_bumbi skrev:
Är det inte bättre att anlita en konstruktör? Det är inte direkt så att du kommer vilja sätta snedsteg efteråt om det behöva som det går att göra med en vanlig altan.

Personligen så skulle jag beställa "bärlinor" och skruvreglar i ett plan för att få bästa takhöjden och mer ljus in genom fönstren. Limträ för att kunna få ytterligare takhöjd.
Sen gråta en skvätt när det ska betalas.
Klart det är, men inte lika kul, det är ju det jag har er på forumet till. Skämt åsido.

Tog en funderare igår och det blir att sätta plintar med 1900 mellanrum på bärlinorna, det blir snyggast utifrån fönstrena och känns som en fullgod lösning. Utrymmet under balkongen kommer ändå bara bli förvaringsyta så stolparna stör inte så mycket egentligen.

Iom att jag ändå kommer ha 1900 plintavstånd, så känns limträ onödigt, då 220 C24 har en nyttjandegrad på 90% def 3mm (L/735) jämfört med limträ 56x225 nyttjandegrad 60% def 2mm (L/1000). Tanken är balkskor, så höjden av bärlinan + trallen är totalhöjden.

Edit: Angående snedstag så går det sätta på ena sidan, där det ändå kommer gå en trappa, men andra sidan hade blivit onödigt fult. Dock ska tilläggas att hela altanen kommer fästas i horisontellplan med befintligt betongbalkong för att inte "ramla utåt". Det finns ju fortfarande en risk att ytterdelen sjunker, vilket ett snedstag hade motverkat, men då tänker jag att satsa på mycket mackadam och storaplintsulor istället.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är anledningen att använda C24 virke istället för limträ en kostnadsfråga ?
Ja, det är det egentligen, men såg nu att det inte var så stor skillnad faktiskt. Men även för att inte överdimensioner ifall det inte behövs.
 
D
M MrDizzy skrev:
Ett tipps om man ska skruva ihop två reglar som du tänkt är att förutom skruvarna limma med vanligt trälim längs hela ytan. Då håller sig den nya "balken" mer formstabil samt håller mer last då det inte bara är skrivarna som tar vissa laster utan även limmet.

(Sen ang hållfastheten på 2st ihopskruvade 220x45 c24 reglar kan jag inte svara på )
Det ska vara PU-lim.

Jag har limmat skruvat reglar med både PU-lim och vanligt trälim för utomhus. PU-lim är överlägset.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Det ska vara PU-lim.

Jag har limmat skruvat reglar med både PU-lim och vanligt trälim för utomhus. PU-lim är överlägset.
Ah fan. Det fanns massor med olika trälim 😅
För mig är Cascos PU trälim vanligt trälim 😎
(jaja då har jag lärt mig nått nytt idag )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.