Hej! Jag funderar på om jag ska installera golvvärme i vår kommande utbyggnad på vårt timmerhus, som står på plintar och är byggt 1948. Vi planerar att ha 22 cm isolering och en spånskiva under ett massivt furugolv som är 30x221 mm. Min sambo har stått ut med ett ganska kallt golv hela vintern, så hon ser verkligen fram emot varma och sköna golv i den nya utbyggnaden. Jag undrar vad som skulle vara ett hållbart och bra alternativ med golvvärme, eftersom jag är lite skeptisk och hoppas att det grova golvet tillsammans med en hyfsad mängd isolering ska räcka. ytan är två rum på 10m2. Resten av huset värms upp med el. Vi bor för övrigt i Jämtland. Jag har tittat lite på "Ebeco Foil Kit 500" men har ingen erfarenhet av golvvärme som går på el.
Uppskattar alla tips och råd.
 
Har skrivit detta förr: Hellre kalla golv, tofflor och pläd istället för att att köra elgolvvärmen och betala elräkningen ...

Jag har rått betonggolv med elslingor. Det blir dyrt så golvvärme körs bara mitt i vintern. Kompenserar istället med att elda i liten behändig och effektiv pelletskamin. Hos mig i södern är det mer ekonomiskt. Har man välisolerat trägolv är det bättre.
 
  • Gilla
Muminsson
  • Laddar…
Beroende på vilken isolering du använder får du räkna med att halva värmen går uppåt till rummet och halva värmen går nedåt och är förlorad. Så ungefär.
Det är inte särskilt ekonomiskt.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Beroende på vilken isolering du använder får du räkna med att halva värmen går uppåt till rummet och halva värmen går nedåt och är förlorad. Så ungefär.
Det är inte särskilt ekonomiskt.
Skulle jag inte hålla med om. Kanske om det är oisolerat att värmen går lika åt båda håll. Men isolerar du under så går ju merparten av värmen uppåt. Golvvärme sägs väll vara mer ekonomiskt då man kan hålla lägre temp i luften utan att det upplevs som kallt.
Man kan ju inte jämföra med komfortgolvvärme i badrum som är en energislukare. Nu var det ju tal om val mellan golvvärme eller elradiatorer förstår jag det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.