Hej forumet!
Jag håller på att renovera en gammal extrabyggnad på tomten på ca 45 kvm. Huset är nu på en isolerad betongplatta. Väggarna är reglade med 120-reglar. Ytterst sitter två lager panel, ett lager stående och ett lager liggande (de satte den liggande direkt utanpå den stående istället för att byta). Det finns en 25 mm luftspalt mellan reglarna och panelen men det sitter ingen vindpapp. Taket är öppet till nock med 220 mm takreglar på nockbalk, där ligger sedan råspont, underlagspapp och plåttak. Jag kommer sätta 120 mm glasullsisolering i väggarna och 195 mm i taket. Utrymmet kommer vara uppvärmt till runt 17-18 grader året runt. Bör jag sätta ångspärr i form av plast eller kan man klara sig utan?
 
Du ligger precis i "gränslandet", för om det behövs eller inte. Det beror också lite på vad du ska ha för vägg-/takbeklädnad. Om du exempelvis skulle haft gips, med någon vinyltapet, så skulle du klarat dig. Men i en sådan stuga vill du säkert undvika gips. I taket kan jag iallafall tänka mig att du vill ha vanlig träpanel. Då finns det en liten risk, för kondens i isoleringen.
Jag förstår om du gärna undviker plast för, inomhusklimatets skull. Men det finns olika typer av ångbromsar, dom inte är lika täta som plast. En sådan duk, av något slag, är vad du ska ha. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med namn på någon sådan.
 
Tack för svar! Innerväggar och innertak kommer bli målade osb-skivor om det påverkar.
 
N napzor skrev:
Tack för svar! Innerväggar och innertak kommer bli målade osb-skivor om det påverkar.
Det skulle varit om du använt någon riktigt tät plastfärg, isåfall. Det är dock inte att rekomendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.