När jag idag skulle spola varmvatten spottade och fräste det i kranen och ut kom brunt vatten. Jag spolade länge men ingen större skillnad.

Kallvattnet är kristallklart.

Har för ett par månader sedan bytt från en glasfiberhydrofor till en i metall. Men detta hände inte i början.

Har en micronizer innan hydroforen. Kan spottande och fräsandet bero på att det kommer in för mycket syre? Antar att det bruna i vattnet är rost.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MultiMan
Är det en hydrofor av järn så kommer all form av extra syretillförsel öka korrosionen, bl a därför man vill ha gammalt syrefattigt vatten i elementen, annars skulle de rosta sönder mycket fortare.

Är det bara varmvattnet är kanske varmvattenberedaren eller vad du har slut och börjat rosta på insidan.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är det en hydrofor av järn så kommer all form av extra syretillförsel öka korrosionen, bl a därför man vill ha gammalt syrefattigt vatten i elementen, annars skulle de rosta sönder mycket fortare.

Är det bara varmvattnet är kanske varmvattenberedaren eller vad du har slut och börjat rosta på insidan.
Ok men varför händer det bara ibland och varifrån kommer all luft som gör att kranen spottar och fräser?
 
Troligen har du en massa luft (från luftinjektorn) i toppen av VVBn samt att uttagningen av varmvattnet sker en liten bit under toppen på VVBn.
Just nu pendlar nivån i VVBn, samt att den rostar (sönder) där vattennivån är.
Schematisk ritning av en varmvattenberedare (VVB) med kylvatten (KV), varmvatten (VV), en röd streckad linje som indikerar vattennivån och en elpatron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rött streck = vattennivån.


Du skulle behöva en VVB där varmvattenuttaget sker längst upp i VVBn så att all luft följer med ut. OM DET FINNS
Eller så får du välja en VVB som består av kamflänsslinga (kopparrörsslinga), likt följande,
Diagram över varmvattenberedare med olika delar markerade, inklusive kamflänsslinga, shuntventil, elpatroner, anslutningar för färskvatten och värmepump samt isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle nog även fungera hyfsat bra med en rostfri VVB, om inte vattenkvaliteten motsätter det.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Troligen har du en massa luft (från luftinjektorn) i toppen av VVBn samt att uttagningen av varmvattnet sker en liten bit under toppen på VVBn.
Just nu pendlar nivån i VVBn, samt att den rostar (sönder) där vattennivån är.
[bild]
Rött streck = vattennivån.


Du skulle behöva en VVB där varmvattenuttaget sker längst upp i VVBn så att all luft följer med ut. OM DET FINNS
Eller så får du välja en VVB som består av kamflänsslinga (kopparrörsslinga), likt följande,
[bild]

Skulle nog även vara bra med en rostfri VVB, om inte vattenkvaliteten motsätter det.
Tack!

Vad kan jag göra för att få ut luften i toppen? Tömma den på vatten och stänga injektorn så att det inte händer igen? Samt kanske rädda den ett tag genom att kolla/byta anoden?

Det är extremt trångt där vvb:n måste stå och den enda modell med 50 liter som jag hittat som är så smal (38 cm och max 40) är denna.

Har slarvat med att kolla anoden. Antar att den lever mycket längre om man byter anod ofta eller i alla fall när det behövs.
 
MultiMan
Har du en offeranod så innebär det att det är en emaljerad järnplåtsberedare. Om du ser rost är emaljen svårt skadad och du bör byta snarast. Att byta anod i detta läget är försent. Den lär vara slut sedan länge, annars hade inte beredaren rostat. Nästa steg är genomrostning, som kan ske närsomhelst.

Innan du köper nytt, kolla vilken typ av vatten du har. Jag har tidigare länkat till bl a Nibe som har en bra guide till de olika sorterna, för bästa livslängd.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Har du en offeranod så innebär det att det är en emaljerad järnplåtsberedare. Om du ser rost är emaljen svårt skadad och du bör byta snarast. Att byta anod i detta läget är försent. Den lär vara slut sedan länge, annars hade inte beredaren rostat. Nästa steg är genomrostning, som kan ske närsomhelst.

Innan du köper nytt, kolla vilken typ av vatten du har. Jag har tidigare länkat till bl a Nibe som har en bra guide till de olika sorterna, för bästa livslängd.
Upptäckte nyss att samma sak hände i vattenutkastaren på husgaveln. Så rosten kanske kommer från hydroforen. Hade en glasfiber fram till april men fick byta pga att den spruckit och läckte luft. Valde då en i metall.

Vattnet har testats men utan andra anmärkningar än lite svavelväte. Och det är därför jag har injektorn
 
MultiMan
Ok, du skrev innan att det bara gällde varmvattnet.

Då kan du ha ett (bara hydrofor) eller flera (både VVB och hydrofor) problem. Kräver mer ingående felsökning.

Är brunnen/vattenkällan utesluten, annars är det en tredje felkälla.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ok, du skrev innan att det bara gällde varmvattnet.

Då kan du ha ett (bara hydrofor) eller flera (både VVB och hydrofor) problem. Kräver mer ingående felsökning.

Är brunnen/vattenkällan utesluten, annars är det en tredje felkälla.
Så här ser offeranoden ut.
Endast mindre rostfläckar på beredarens insida.
 
Rostig värmepatron i en genomskuren varmvattenberedare med synliga elsladdar och fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.