Jag ska måla ett nya ventilationsgaller innan montering och undrar vilken färg jag borde välja. Den ska bli vit och röd för att smälta in i fasaden men sitter långt upp så finishen är inte direkt viktig. Däremot är det bra om färgen inte flagar bort om något år (för att det sitter så otillgängligt till).

Ventilationsgaller i metall monterat på en trävägg, färglöst men ska målas vit och röd för att smälta in i fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spray, många lager.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spray, många lager.
Tack! Någon speciell sort eller går det bra med vilken som?
 
P Peter321 skrev:
Tack! Någon speciell sort eller går det bra med vilken som?
Kolla på tex Biltema, lackfärg.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla på tex Biltema, lackfärg.
Kikade lite där men lyckades inte riktigt förstå om de har röd som är lik kulören S5040-Y80R / RAL 3009. Kan vanliga färgbutiker, typ Colorama blanda till färg på sprayburk?
 
G
Bästa borde var 2k billack, finns att beställa på många ställen, tex spraycan.se , bilfarg.se, tipro.se mf. Lägg gärna epoxy grund först 1k bör duga.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Då det är galvat bör det sitta uppe nått år eller två omålat, sen kan du måla det med samma färg som du har på fasaden.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Nya galler i rätt färg kan inte va många kronor dyrare än vad färgen kostar.
 
G OMathson skrev:
Bästa borde var 2k billack, finns att beställa på många ställen, tex spraycan.se , bilfarg.se, tipro.se mf. Lägg gärna epoxy grund först 1k bör duga.
Jag behöver tyvärr göra detta i helgen så färgen behöver finnas hemma i en butik i Stockholmsområdet.
S Stubai skrev:
Nya galler i rätt färg kan inte va många kronor dyrare än vad färgen kostar.
Det var tyvärr entreprenören som köpte de grå, hade varit bättre med vita men de ska vara tvåfärgade oavsett då fasaden är randig där de sitter.

Nu har jag också förstått att dessa galler är avsedda för självdrag, oklart om de är ett bra alternativ för detta ändamål (FTX). Skapade en till tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/abc-gc-foer-ftx.522670/.
 
Slipa av dem lätt o måla med vanlig utvändig akrylatfärg det håller bra
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Biltema hammarlack.
Billig och bra.
 
F
Bo arnold Bo arnold skrev:
Slipa av dem lätt o måla med vanlig utvändig akrylatfärg det håller bra
Jag har målat plastgaller med vanlig akryl fasadfärg. Funkade finemang, krävdes dock 3-4 lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.