B
Jag har en IKEA "Skinande" diskmaskin som börjat strula lite. Den går hela programmet men stannar när det är ungefär 20 minuter kvar och står där och tuggar utan att komma vidare i flera timmar. Det står varmt vatten kvar i botten på maskinen. Detta har hänt två gånger på kort tid. Ingen felkod.

Har sedan öppnat luckan och stängt och den har kommit igång igen.

Öppnade den idag efter att ha läst lite på forumet men där var inte stopp i avloppet, slangen hade inget stopp och jag kunde inte se något filter utöver det som sitter i maskinen, sedan ser det ut som att detta rinner rakt ner till en liten pump och sedan ut i slangen till avloppet. Allt detta är helt rent.

Vad kan problemet vara?
 
Hur gammal är den?
Vi bytte precis kolen i vår tvättmaskin som bar sig åt ungefär så som du beskriver.
Kolen var helt slut. Nu med nya kol är maskinen som ny.
 
B
Den är 4-5 år gammal.
 
Då är det ju inte helt omöjligt att kolen är utslitna.
 
A
Jiji Jiji skrev:
Då är det ju inte helt omöjligt att kolen är utslitna.
inte minst för att det inte finns några i denna produkten
 
  • Ledsen
Jiji
  • Laddar…
A
B BTR skrev:
Jag har en IKEA "Skinande" diskmaskin som börjat strula lite. Den går hela programmet men stannar när det är ungefär 20 minuter kvar och står där och tuggar utan att komma vidare i flera timmar. Det står varmt vatten kvar i botten på maskinen. Detta har hänt två gånger på kort tid. Ingen felkod.

Har sedan öppnat luckan och stängt och den har kommit igång igen.

Öppnade den idag efter att ha läst lite på forumet men där var inte stopp i avloppet, slangen hade inget stopp och jag kunde inte se något filter utöver det som sitter i maskinen, sedan ser det ut som att detta rinner rakt ner till en liten pump och sedan ut i slangen till avloppet. Allt detta är helt rent.

Vad kan problemet vara?
felet är att den kommer från electrolux
max livslängd är 5år
om den är yngre så utnyttja ikeas 5-års garanti
är den äldre så släng den eller totalrenovera för 7.500,.
 
  • Ledsen
Jiji
  • Laddar…
B
Jag har upptäckt att om jag trycker till luckan när den fastnat i sitt program så fortsätter maskinen sitt program.

Kan luckan vara feljusterad?
Finns det en säkerhetsbrytare till luckan som kan vara trasig?
 
A
B BTR skrev:
Jag har upptäckt att om jag trycker till luckan när den fastnat i sitt program så fortsätter maskinen sitt program.

Kan luckan vara feljusterad?
Finns det en säkerhetsbrytare till luckan som kan vara trasig?
Den sk diamanten på luckan kanske inte centrerat i låset
 
Hej. Har samma problem och undrar om ni kom fram till orsaken och vilken åtgärd som behövdes?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.