Hej, vi får strax hem våran nya pool, den är på 19 kubik.
Vi är inne på att köpa en likadan värmepump som en i familjen har, de har en 13 kubik pool och den fungerar bra.

Det är en:
"AquaHeat Pro Mini 6
Värmer pooler upp till 20 m³"

Frågan är nu, kommer den få jobba hårt med våran på 19kubik? Bör vi gå upp ett steg i pump?
Nästa steg är rätt stor prisskillnad.

Tacksam för svar 🌹
 
”Värmer upp” kan ju betyda vad som helst från 30 grader i Kiruna till ett par grader extra i Simrishamn. Skriv effekten på värmaren och var du bor, så kommer det nog människor som kan räkna och hjälper till.

Eller så kollar du med de som har mindre pool hur varmt de har och om pumpen går hela tiden?
 
Tror du behöver ge lite mer info för att du ska få några värdefulla gissningar. Har själv några års erfarenhet av ovanmarkpool, är det en sån du köpt och den är utsatt för vind (ej inklädd) så säger jag att den VP du tittar på är för liten, om du vill ha den över 25 grader samtliga dagar i juni juli augusti. Glömmer du dra på locket/bubbelplast etc under natten så är de nästan kört att hålla den varm oavsett vilken VP du väljer ..
 
Hej, jag inser genast att det var lite dåligt med information.

Okej, det är en ovanmarkpool, typ: Intex 488 x122, (19kubik).
Vi har gjort ordentligt arbete under med 100mm XPS Jackofoam (cellplast) för att isolera under poolen.
Vi bor på landet utanför Stockholm och vill gärna ha mellan 25-28 grader, 30 vore toppen det med :)

Vi kommer att ha sådan där bubbelplast överdrag som värmer/håller värmen.

Om jag omformulerar frågan:
- vilken storlek/ effekt på värmepump bör jag gå efter?
Man vill väll inte ha en som jobbar ihjäl sig men inte heller en som kostar mer än vad vi behöver?
Mvh Alex
 
Jag har en likadan pool och kör med motsvarande ”3,9 kW” värmare, bor dock mer norröver.
jag säger som så, det blir varmare av den, värmen tickar sakta uppåt, men på kvällarna tappar poolen värme trots att jag kör pumpen 24/7. (Oisolerade sidor, men bubbelplast+cover på)
Värmaren är sen min gamla mindre pool, överväger starkt att köpa större, så kan inte rekommendera den storleken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.