Har någon använt häcksax med skaft för att klippa vass under vattenlinjen? Krävs väl en modell där motorn sitter uppe och bara en växel vid själva bladet. Eller?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Har någon använt häcksax med skaft för att klippa vass under vattenlinjen? Krävs väl en modell där motorn sitter uppe och bara en växel vid själva bladet. Eller?
Röjsåg, alternativt lie.
 
Varför trassla till det ? Jag slår med lie i bottenhöjd och det har fungerat bra under många år. Vattedjup upp till 2 m.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Tack! Röjsåg kan vara ett bra alternativ. Jag har ju en. Vilken trissa rekommenderas? Jag har ett fyrbladig slytrissa, en sågtrissa och en trådtrissa. Jag antar att trådtrissan går bort. Ska säga att det är i södra Östersjön med omkring 0.5% salthalt. Jag antar att allt ska spolas noga efter användning.
 
AXS
https://vassklippare.se/

Eller fåbladig slyklinga. Har själv kört med vinklat blad istället för att köra ner allt under vattnet. Hört att det räcker att gå ner någon cm under vattnet.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi satte ett gräsklipparblad på ett järnrör (tänk ett T). Bladet slipade vi så det fick egg åt båda håll för att kunna skära i både drag och tryck. Röret ör drygt 4 m. En skräpfil för att fixa eggarnq då och då och konstruktionen funkar bra. Man drar mest men vissa ruggar är enklare att sänka bladet mitt och sedan dra fram och tillbaka.
 
Lie eller en manuell häcksax fungerar utmärkt. Det viktiga är att få av vassen under vattenytan så den vattenfylls.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack! Röjsåg kan vara ett bra alternativ. Jag har ju en. Vilken trissa rekommenderas? Jag har ett fyrbladig slytrissa, en sågtrissa och en trådtrissa. Jag antar att trådtrissan går bort. Ska säga att det är i södra Östersjön med omkring 0.5% salthalt. Jag antar att allt ska spolas noga efter användning.
Allt utom tråd går bra, bara att testa.
Har kört med treuddad.
 
Ta upp den på land, då kanske den blir slät.
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Ta upp den på land, då kanske den blir slät.
???
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har någon använt häcksax med skaft för att klippa vass under vattenlinjen? Krävs väl en modell där motorn sitter uppe och bara en växel vid själva bladet. Eller?
Jag testade i våras att sätta en häcksaxtillsats på röjsågen. Fördelen är att det är lätt att komma åt att klippa en bra bit ner och det går hyffsat snabbt att röja upp även om jag nog hade räknat med att det skulle vara effektivare.
Nackdelen är priset, drygt 3000 om jag minns rätt och då hade jag redan röjsågen samt lite jobb med att skölja rent och smörja upp mot rosten. En bonus var att syrenhäcken blev lättare att snygga till.
 
Det traditionella redskapet för ändamålet kallas i Österbotten för röyrliia. På högsvenska blir det väl rörlie. Ett vanligt lieblad på extralångt rakt orv ofta utan knaggar.
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
C
Vasslie, helt enkelt, är benämningen jag hört. Hade en sådan förut, men i och med att vi inte har nära till (bad-)vatten nu fick den inte följa med till nuvarande huset.
 
Har man ingen vass-lie går det förvånansvärt bra med en vanlig lie.
Tack vare att vattnet ger tröghet åt växterna så behöver man inte vara speciellt snabb och erfaren med lie - och den behöver inte ens vara skarp. Växtligheten går av ändå.
 
S
H heimlaga skrev:
Det traditionella redskapet för ändamålet kallas i Österbotten för röyrliia. På högsvenska blir det väl rörlie. Ett vanligt lieblad på extralångt rakt orv ofta utan knaggar.
Intressant - då har jag gjort mig en rörlie utan att veta om det. Gjorde nytt orv av en gammal lång gardinstång i trä. Jag snidade till en ordentlig knopp i änden, det var behövligt. Gamla skaftet var av metall, vilket inte var en höjdare för jobbet som vass-lie.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.