Att förverkliga drömmen om ett eget fritidshus behöver inte kosta skjortan. Här tittar vi närmare på regler, förutsättningar och budget för att bygga ett fritidshus till så låg kostnad som möjligt.

Du kan läsa artikeln här: Bygga fritidshus så billigt som möjligt
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
billigaste måste väll vara en begngnad husvagn eller som en kompis pappa som köpte 2 stycken byggbodar
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
M maria01 skrev:
billigaste måste väll vara en begngnad husvagn eller som en kompis pappa som köpte 2 stycken byggbodar
Det handlar väl om hus, inte husvagnar?
 
F fribygg skrev:
Det handlar väl om hus, inte husvagnar?
Det togs ju upp i artikeln så varför inte
 
F fribygg skrev:
Det handlar väl om hus, inte husvagnar?
ta av hjulen
 
Vad jag kan läsa är att Friggebod och Attefallshus kan byggas på tomt som har en- eller två-bostadshus. "Fritidshus är en- och tvåbostadshus.". Således gäller det de flesta stugorna i Sverige.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...atgarder/en--och-tvabostad_tomt/en_tvabostad/
Behövs inte Permanentbostad för Attefallshus och Friggebod

Vidare säger Boverket:
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en byggnad ska vara ett attefallshus:
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus på tomten
  • ska vara en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus
  • får vara högst 30,0 m2
  • taknockshöjden får vara högst 4,0 meter
  • ska vara fristående
  • ska placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus
  • ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • ska placeras minst 30,0 meter från järnväg
  • inte uppförs vid byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • att det inte är utökad bygglovsplikt för attefallshus i den detaljplan som gäller för området
  • om det är ett komplementbostadshus, inte placeras inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret
Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av en- och tvåbostadhus bygga en eller flera fristående komplementbyggnader, så kallade friggebodar.
 
M maria01 skrev:
ta av hjulen
Då blir det ju dock meckigare att flytta på den. Och en permanent uppställd husvagn omfattas också av bygglov...
 
Magnusnu Magnusnu skrev:
Vad jag kan läsa är att Friggebod och Attefallshus kan byggas på tomt som har en- eller två-bostadshus. "Fritidshus är en- och tvåbostadshus.". Således gäller det de flesta stugorna i Sverige.
[länk]
Behövs inte Permanentbostad för Attefallshus och Friggebod

Vidare säger Boverket:
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att en byggnad ska vara ett attefallshus:
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus på tomten
  • ska vara en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus
  • får vara högst 30,0 m2
  • taknockshöjden får vara högst 4,0 meter
  • ska vara fristående
  • ska placeras i omedelbar närhet till en- eller tvåbostadshus
  • ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • ska placeras minst 30,0 meter från järnväg
  • inte uppförs vid byggnader eller inom bebyggelseområden som är särskilt värdefulla
  • att det inte är utökad bygglovsplikt för attefallshus i den detaljplan som gäller för området
  • om det är ett komplementbostadshus, inte placeras inom eller i anslutning till vissa områden som är av riksintresse för totalförsvaret
Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av en- och tvåbostadhus bygga en eller flera fristående komplementbyggnader, så kallade friggebodar.
Hmm, var inte med där:
Det krävs ju att du redan har ett en- eller tvåbostadshus på fastigheten för att kunna bygga en attefallare/friggebod utan bygglov. Sen kan det vara ett fritidshus eller annat, men i artikeln så säger man ju bara att man inte kan bygga bara en attefaller eller friggebod på sin tomt eftersom den ju är tom.

...efter att man, med lov, har bygtt ett fritidshus så kan man ju sen kompletetra med en attefallare dock.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Här är några bilder på mitt bygge, huset byggt som fritidshus men jag klarar tillgänglighetskraven i bad och kök, byggyta 67 kvadrat
Har hållit ner budget genom att fynda på nätauktioner blocket och gjort det mesta av det jag får göra själv med hjälp av bekant bitvis, en del jobb har vart arbetsbyten också.
Bästa klippet är nog golvet som ligger i stora delar av huset, sotat ekparkett, la det själv och fick hjälp slipa olja det till en femtedel av vad det skulle kostat om jag gått till firma sagt det vill jag ha lägg in det åt mig.
Byggkostnad är ca 5cm.... (faktura högens höjd) budget var från början ca 800T men landa väll på 1.2 ca
 
  • Ett rött fritidshus under konstruktion, täckt av snö på marken och taket, omgivet av byggställningar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt fritidshus med rött tak och grå fasad, omgivet av träd på en grusväg. Byggkostnad skriven som höjd av fakturor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med sotad ekparkett och stora fönster som släpper in dagsljus, röda och gråa väggar med panel. Byggprojekt i fritidshus på 67 kvadratmeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då blir det ju dock meckigare att flytta på den. Och en permanent uppställd husvagn omfattas också av bygglov...
och? betydligt billigare en då det var ju priset det handla om eller hur?
 
M maria01 skrev:
och? betydligt billigare en då det var ju priset det handla om eller hur?
Ok du menar så: Får du bygglov på en sån så absolut...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ok du menar så: Får du bygglov på en sån så absolut...
många som går runt regeln med bygglov med husvagn
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hmm, var inte med där:
Det krävs ju att du redan har ett en- eller tvåbostadshus på fastigheten för att kunna bygga en attefallare/friggebod utan bygglov. Sen kan det vara ett fritidshus eller annat, men i artikeln så säger man ju bara att man inte kan bygga bara en attefaller eller friggebod på sin tomt eftersom den ju är tom.

...efter att man, med lov, har bygtt ett fritidshus så kan man ju sen kompletetra med en attefallare dock.
I artikeln stod Permanentbostad krävs för attefall eller friggebod. Men det går lika bra med Fritidshus.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Att förverkliga drömmen om ett eget fritidshus behöver inte kosta skjortan. Här tittar vi närmare på regler, förutsättningar och budget för att bygga ett fritidshus till så låg kostnad som möjligt.

Du kan läsa artikeln här: Bygga fritidshus så billigt som möjligt
För 25 år sedan byggde jag ett nytt fritidshus på 38m2 + sovloft + friggebod inklusive anslutning till kommunalt VA och elanslutning för 120000kr, det var bättre förr !
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Takbeklädnad ytpapp 120kr/kvm. Hur är det billigast. Jag försökte jämföra mellan trampsäker vävduk och plåt TP20 och lösningen med ytpapp. Ytpappslösningen slutar med råspont, underlagspapp sedan ytpapp vilket blev betydligt dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.