MultiMan MultiMan skrev:
Balansen är mycket bättre i din mobil eftersom den gröna överdelen automatisk blir blickfånget genom större höjd, men man slösar informationsyta istället. Jag har bokmärkesfält ovanför + adressfält med alla olika appar jag använder samt avslutningsvis 50+ flikar innan fönstret tar slut, dvs totalt 5 "våningar" med er sida igång. Det har ju inte du plats med på något bra sätt.

Den nya knappraden ser väldigt stor ut, men det är nog pga att jag måste förstora till 150% eller nåt för att inte hela fönstret i 2560x1440 ska se öde ut. Därför blir era menyer oproportionerligt stora. Drar jag ner till 100 blir det en smal spalt i mitten men då rätt storlek kontra övriga menyer i Chrome. Men, oavsett det så framstår er header som för tunn i förhållande till knappraden under.

Jag måste få fundera och titta runt lite. Spontant tror jag det beror på brist på färg, att knapparna är egna öar utan något som knyter samman och trist typsnitt. Men som sagt, Byggahus är skitbra ändå och användbarheten är på topp när man slipper massa nerfällbara undermenyer som kanske passar på mobil pga platsbrist men leder till onödigt klickande med stor skärm och mus.
Body-containern är låst till max 1025px.

Har du violent monkey eller liknande så att du kan manipulera CSS?
.main-container-forum, .main-container{
max-width:100%!important;
}

bör ställa om den till full bredd
 
engs
Har säkert varit uppe tidigare men en option för "dark mode" vore trevligt. Kör det överallt där det är möjligt. Option som sagt då jag vet alla inte gillar det.

(Kan inte köra add-ons i webbläsaren på jobbet heller, för de som säkert kommer föreslå sådant för att lösa det).
 
MultiMan
M Mats skrev:
Body-containern är låst till max 1025px.

Har du violent monkey eller liknande så att du kan manipulera CSS?
.main-container-forum, .main-container{
max-width:100%!important;
}

bör ställa om den till full bredd
Aldrig testat, men det verkar säkert och fått mycket goda betyg, så jag har lagt till det och ska undersöka när jag har tid över. Tack! 😊
 
Jag brukar växla mellan Deltagit och Senaste.
Men den senaste uppdateringen måste jag scrolla menyn åt sidan på telefonen eftersom Senaste flyttats ett steg åt vänster.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag brukar växla mellan Deltagit och Senaste.
Men den senaste uppdateringen måste jag scrolla menyn åt sidan på telefonen eftersom Senaste flyttats ett steg åt vänster.
Du kan klicka på Forum för att komma till Senaste. Men då måste du vara högst upp på sidan.

Ett alternativ är att du klickar på menyikonen uppe i vänstra hörnet och flikar ut Forum, den kommer då ihåg din utflikning tills vidare, men då måste du klicka två gånger för att komma dit du vill.

Vi har pratat om att försöka göra två ikoner valbara högst upp i högra hörnet så att man t ex kan byta ut "Skapa ny tråd" och "Notiser" mot t ex "Senaste" och "Deltagit" eller "Bevakningar" och "Notiser" men det har aldrig prioriterats, delvis för att vi är osäkra på hur många som kommer att ändra det som är standard.

En lösning som hade varit bra för dig hade varit om Deltagit inte centrerades utan bara flyttade in lite grand.
 
@MultiMan @Per Eskilsson

jag gjorde ett snabbtest på att byta färg på submenyn. Valde att använda samma formspråk som i huvudmenyn med underline som indikator på vald flik men förstärkte även med fetstil. Kulör på bakgrunden anpassade jag för att få en mjukare övergång mot det vita under
Menyrad från Byggahus.se med gröna flikar, huvudflikar som Nyheter och Forum överst, och underflikar som Senaste och Kategorier med understruken markering.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Du kan klicka på Forum för att komma till Senaste. Men då måste du vara högst upp på sidan.

Ett alternativ är att du klickar på menyikonen uppe i vänstra hörnet och flikar ut Forum, den kommer då ihåg din utflikning tills vidare, men då måste du klicka två gånger för att komma dit du vill.

Vi har pratat om att försöka göra två ikoner valbara högst upp i högra hörnet så att man t ex kan byta ut "Skapa ny tråd" och "Notiser" mot t ex "Senaste" och "Deltagit" eller "Bevakningar" och "Notiser" men det har aldrig prioriterats, delvis för att vi är osäkra på hur många som kommer att ändra det som är standard.

En lösning som hade varit bra för dig hade varit om Deltagit inte centrerades utan bara flyttade in lite grand.
Jag tycker spontant att det är ologiskt med senaste först, och sedan kategorier, så jag förstår inte riktigt varför de skulle byta plats.
Men jag hade nöjt mig med att menyraden stannar på samma plats och låter bli att centreras.

Att klicka i menyer undviker jag gärna, då är det dessutom enklare att scrolla åt sidan.
 
MultiMan
M Mats skrev:
@MultiMan @Per Eskilsson

jag gjorde ett snabbtest på att byta färg på submenyn. Valde att använda samma formspråk som i huvudmenyn med underline som indikator på vald flik men förstärkte även med fetstil. Kulör på bakgrunden anpassade jag för att få en mjukare övergång mot det vita under
[bild]
Betydligt bättre, med två reservationer. Använd en färg som harmoniserar bättre, nu får jag TV4/Siroun-känningar från svunna tider (hon som började med vinrött och rosa tillsammans och annat hemskt) och det hade varit snyggare med lite mindre avstånd emellan, nu ser det väldigt glest ut.

https://www.arkitektkopia.se/akademi/stark-budskapet-med-komplementfarger/

Sedan finns det givetvis fler saker att tänka på beroende på vad man vill uppnå, men färgvalet nu skär sig tycker jag.

Edit: Jag måste reservera mig för att jag har delvis defekt färgseende när det gäller grå och gröna nyanser bl a, så om kvinnorna på redaktionen säger att jag har fel och du rätt så rättar jag mig i ledet. (Kvinnor har normalt sett mycket mindre problem med färgseende pga XX istället för XY, om du inte förstod varför jag skrev så. 😀 )
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker spontant att det är ologiskt med senaste först, och sedan kategorier, så jag förstår inte riktigt varför de skulle byta plats.
Men jag hade nöjt mig med att menyraden stannar på samma plats och låter bli att centreras.

Att klicka i menyer undviker jag gärna, då är det dessutom enklare att scrolla åt sidan.
Vi har precis haft en diskussion vid matbordet. Vi kommer ändra tillbaka. Man kommer fortfarande komma till Senaste när man klickar på Forum men Senaste och Forumindex/Kategorier (som kommer heta Index) kommer byta plats igen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mats skrev:
@MultiMan @Per Eskilsson

jag gjorde ett snabbtest på att byta färg på submenyn. Valde att använda samma formspråk som i huvudmenyn med underline som indikator på vald flik men förstärkte även med fetstil. Kulör på bakgrunden anpassade jag för att få en mjukare övergång mot det vita under
[bild]
@Mats och @MultiMan vi har laborerat lite med färger och annat idag och just nu ser färgerna ut så här i vår utvecklingsmiljö.

Men jag tror inte att vi kommer publicera det förrän natten mellan fredag och lördag. Nu ska jag ut och måla panel med Falu Röd Svart. Det har varit på tok för varmt att göra det tidigare idag. Det har varit 30 grader utomhus här.

En skärmbild av Byggahus.se forum sida som visar senaste inlägg och menybord med alternativ som Senaste, Kategorier och Bevakningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Mycket bättre färgpassning!

Hoppas det går bra med målandet. 🙏
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vill bara säga att jag gillar den nya "skapa-knappen" uppe där på hörnet i den gröna menyn.. även om jag inte direkt hunnit använda den än 👍😊
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
K
Föredrar också index först, sen senaste.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
K
Undrar fortfarande över er punkt 8 som nämnt ovan, vad finns det för nytta med att se att man själv är online? Det vet jag ju redan…
8. lagt till en liten ikon som visar att man är online uppe i högra hörnet
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K kniv skrev:
Undrar fortfarande över er punkt 8 som nämnt ovan, vad finns det för nytta med att se att man själv är online? Det vet jag ju redan…
Syftet med den gröna onlinepluppen uppe i högra hörnet är ett försök att göra knapparna uppe till höger lite mer intressanta, att den gröna ringen i sig drar ögonen till sig. Särskilt för de användare som aldrig deltar i diskussionen, aldrig bevakar något och inte får några notiser. Men jag håller med, det blir lite krystat och det känns lite onödigt rörigt. Kanske borde vi ta bort den. Jag ska sova på saken.

Jag kände på mig att någon skulle kommentera den om jag nämnde den, vilket du också gjorde. :)
 
  • Gilla
kniv och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.