Hej,

Jag har precis haft en besikningsman från ett isolerings-/ventilationsföretag här som tittat på vår vind. Han noterade att vi har omfattande problem med mögel på vinden (kallvind) pga övertryck i huset och fukt som vandrar upp från bostaden. Som lösning föreslår han förbättrad isolering mot vinden samt förbättrad ventilation i bostaden.

Vi bor i ett 1,5-plans kedjehus (trä) med källare. Byggt på 60-talet. Tidigare ägare har bytt ut oljepannan till bergvärme samt bytt ut samtliga fönster till 3-glas. Det finns ingen ventilation förutom självdrag.

När vi köpte huset för ca 10 år sedan noterade besktningsmannen mögel på vinden. Inga kritiska fuktvärden uppmättes i samband med besikntningen (mitten av feburari) så hans bedömning var att det uppkommit innan taket bytes, vilket gjordes för 13-år sedan. Anticimex gjorde även en mögelsaneringen i samband med takbytet.

Jag fotade delar av vinden för 8 år sedan och ser sedan dess ingen skillnad vad gäller utbredningen av möglet så jag har hela tiden antagit att det är gammalt och dött. Besiktningsmannen som var här menar dock att det är aktivt mögel eftersom det går att skrapa bort med fingret.

Bortsett från vinden har vi länge pratat om att se över ventilationen. Främst eftersom ve är medvetna om att självdraget antagligen inte fungerer särskillt bra utan oljepannan, men även att vi upplever dålig cirkulation i badrumen/toaletterna och att det blir väldigt varmt och instängt i sovrummen sommartid.

Möglet på vinden och behövet av bättre ventilation gör nu att vi överväger att acceptera den lösning vi fått presenterad för oss, men det är några saker jag känner mig osäker på som jag gärna tar emot råd kring.

Det första är möglet. Är det troligt att vi fortfarande har problem med mögel på vinden trots att jag inte ser någon ökad utbredning sedan jag först gången fotade vinden? Det bör nämnas att det var ganska omfattande med stora om gråden täckta av både svart och vitt mögel.

Det andra är isoleringen mot vinden. Kommer det bidra till att övervåningen blir varmare vintertid coh svalare sommartid?

Det sista och kanske det jag mest är tveksam kring är ventilationslösningen. Lösningen jag fått presenterad är att sätta ett frånluftsaggregat på vinden samt fyra st nya frånluftsdon på övervåningen. Ett i badrummet, ett i hallen ovanför trappen och de sista två i varsitt sovrum. Vi har även ett badrum på entreplanet och ett i källaren. De kommer inte få något utsug utan där finns bara befintligt ventilationsrör med självvdrag. Vi kommer även ta upp två tilluftsventiler på entreplanet (i ett sovrum samt i vardagsrummet). Jag trodde att man alltid satte frånluft i kök och samtliga våtutrymmen, samt tillluft i övriga delar, för att säkerställa att fukt och matos inte sprider sig i bostaden. Här väljer man istället att inte göra något i två av badrummen och istället suga ut luft ur sovrummen på övervåningen. Kommer det att funka bra? Som motivering när jag frågade om det fick jag att det inte går att koppla in sig i befintliga rör då man inte vill röra skorstenen, men att detta är en bra och beprövad lösning.

Lösnignen som jag fått är ju inte helt gratis så jag vill säkerställa att det är en bra lösningen innan vi går vidare.

Tar tacksamt emot alla synpunkter och råd kring ovan.
 
Oj, kan ej finna ett rätt i deras lösning gällande både ventilation och isolering.
Beprövad praxis är alltid frånluft i kök, badrum, tvätt klk och wc och alltid tilluft (friskluft) i sovrum och vardagsrum.

Hindra fukt att tränga upp på vind görs med byggfolie och sen isolering flr att spara på energi. Vinden måste också ventileras via öppningar ut.

En takfläkt eller kanal läkt med lite rör o dämpare går på max 10tkr
 
H Håbbe01 skrev:
Oj, kan ej finna ett rätt i deras lösning gällande både ventilation och isolering.
Beprövad praxis är alltid frånluft i kök, badrum, tvätt klk och wc och alltid tilluft (friskluft) i sovrum och vardagsrum.

Hindra fukt att tränga upp på vind görs med byggfolie och sen isolering flr att spara på energi. Vinden måste också ventileras via öppningar ut.

En takfläkt eller kanal läkt med lite rör o dämpare går på max 10tkr
Tack för ditt svar.

Gällande fukt upp på vinden finns det idag någon form av svart papp som skydd mot fukt men den täcker inte alla ytor. Framförallt vid luckan saknas det lite. Är det inte svårt (omöjligt?) att täta i efterhand utan att behöva riva hela innertaket? Dom menade på att tjockare isolering i kombination med frånluft i huset skulle räcka för att hindra fukt att tränga upp på vinden.

Hur funkar det med takfläkt? Monterar man den på skorstenen i så fall eller hur ansluter man till de befintliga ventilationskanalerna?
 
Jo tätfolie kräver att det ligger närmast innertaket med läkt. Inte omöjligt. Kanske går att sätta på bef innertak.
Men huvudsaken att undertryck finns bottenvåning för att styra om fukt till frånluft och ut. Normalt ber man plåtis bygga en kåpa på skorsten som endast täcker ventilation och låter rök kanal gå fritt. Den anpassas, till den fäkt man skaffat.
Ex. https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tkc-300c-ec-rod
Fördelen med eget rör ut + fläkt via tak/vägg blir att man kan lägga en ljuddämpare också för att minimera ljud ner till luftdon samt att fler rum kan anslutas som ej är med i murstocken idag.
Uttalanden som "svart papp som skydd mot fukt" och frånluft i sovrum gör att man skall avsluta den konsulten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.