Staffans2000
J jlunse skrev:
2. Lossade på både övre och undre skruv och fyllde med fett. Sen skruvade tillbaka och torka rent.
Jo, jag vet det.
Men gjorde du det även med fettet/oljan du hade hemma?
 
Minns inte riktigt. Kan varit så att jag bara lossade översta skruven när jag började smörja dem första gångerna. Provade med en låsolja från Biltema också, men det blev inte heller bra.

Hursomhelst, nu är problemet löst och vi är nöjda.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Observera också att på den här typen av gångjärn och när ni lossar på den undre skruven, så ramlar det ut en liten stålkula.
 
  • Gilla
Paulina123
  • Laddar…
J jlunse skrev:
Problemet är löst för oss. Nu fungerar det bra. Helt tyst dörr. Två saker som hjälpte oss:
1. Litiumfett från Biltema 36-4578.
2. Lossade på både övre och undre skruv och fyllde med fett. Sen skruvade tillbaka och torka rent.

Nu är dörren tyst.

Då ska vi köpa det. Tusen tack för tipset!
 
  • Gilla
jlunse
  • Laddar…
Kan fylla på med hur jag gjorde med våran 4 månader gamla Diplomat-dörr med ASSA 3248-gångjärn. Obs att man såklart endast kan skruva loss gångjärnen helt om man har 3 gångjärn, annars får man lyfta ner hela dörren.

1. Lossa insexskruven (locket) uppe på gångjärnet.
2. Stick ner samma insexnyckel i hålet och lossa några varv på höjdjusteringsskruven som sitter där nere (moturs, dvs. skruven ska skruvas uppåt).
3. Skruva loss hela dörr-delen av gångjärnet från dörren (4st pozidrive "kryssskruvar").
4. Nu kan du lossa dörrdelen av gångjärnen. Du kan behöva banka lätt med en skruvmejsel eller liknande från utsidan, eftersom de kan ha klistrat fast i färgen.
5. Smörj på tappen eller inuti hålet med "lämpligt" fett - jag använde Biltemas lithiumbaserade lågtemperaturfett, eftersom det fanns hemma redan och verkade snarlikt det som trådstartaren hade haft framgång med.
6. Montera tillbaka gångjärnet (skruva i de 4 krysskruvarna en efter en så att gångjärnet flyttas rätt i sidled då det troligtvis inte hamnar rakt för alla 4 hålen direkt).


Man kan eventuellt komma undan med att bara göra steg 1, sedan skruva ur höjdjusteringsskruven helt och fylla på fett ner i hålet och typ trycka ner det när man skruvar i höjdjusteringsskruven igen. Testade först det, men dels trycktes det mesta av fettet ut genom den vertikala springan i övre delen av gångjärnet innan det nådde ner till pinnen, och dels så ville jag se om gångjärnen var smorda överhuvudtaget sedan tidigare. Det visade sig att de var snustorra! Vet inte om det är brukligt att man inte smörjer gångjärnen direkt vid montering, eller om Diplomat eller byggföretaget slarvat...
 
Redigerat:
  • Gilla
JanWic och 2 till
  • Laddar…
Vi har också en halvårsgammal Diplomat-dörr som börjat gnissla. Jag följde NightRider:s utmärkta råd om hur man kan olja ASSA Abloy 3248. Eftersom jag lider av dåligt minne kommer jag förmodligen att ha glömt alltihop, och kommer därför att söka på byggahus nästa gång dörren gnisslar och då sannolikt använda mig av sökorden "gångjärn" och "M 3248/49" (som står stämplat på dörren). Tänk en sådan överraskning att jag då kommer att få träff på just denna tråd! Lite som när Arnold skickar ett meddelande till sig själv i filmen Total Recall: "If you have a wet towel around your head..."

Några reflektioner och bilder:

1. Dörrens gångjärn hade alla tre fått exakt lika många mikrogram smörjmedel från fabrik: nada.

2. Jag har i efterhand sett att Diplomat-dörrar har en skötselinstruktion på sin hemsida. Där står det att "gångjärnen skall smörjas en första gång innan dörren tas i bruk och därefter vid behov". Jag brydde mig från början inte om att läsa den instruktionen då jag hade valt att sätta min lit till den professionella byggfirma vi betalade att sätta in vår nya dörr. (Ja, detta är en gliring till de proffs som brukar hänga på ByggaHus)

3. Diplomat-dörrars skötselinstruktion är felaktig. Där står det att man skall applicera gångjärnets smörjmedel ovanpå insexskruven under täcklocket. Smörjmedlet behöver istället vara två "våningar" längre ned, mellan karmdelens tapp och dörrdelens kula och kona.

4. Kulan sitter som sagt i dörrdelen av gångjärnet. Kulan faller inte ur om man lyfter upp dörrdelen, eftersom den sitter i en liten plåthållare som fjädrar inuti dörrdelen. Kulan trycks ned av ovan nämnda insexskruv, och det är med denna skruv man finjusterar dörrledens höjd. Skruvlocket längst upp på gångjärnet är bara ett väderskydd.

5. NightRider:s steg 2 syftar sannolikt till att lätta på dörrvikten från gångjärnet, så att man enklare kan återmontera dörrdelen i dörren. Det är lämpligt att till sist justera alla gångjärnens skruvar så att inget gångjärn lyfter mer dörrvikt än de andra.

6. Total tid för en dörr: 30 minuter

7. Byggahus är guld - tack NightRider!

Gångjärn på en vit Diplomat-dörr, märkt med "M 3248/49", monterat på dörrkarmen. Insexskruvar och skruvhål är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av dörrgångjärn med gångjärnsskran, och karmdelens tapp synlig, en del av artikel om smörjning av Diplomats dörrgångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett gångjärn på en innerdörr, delvis öppet, med synliga skruvar och träkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gör-det-själv projekt för smörjning av dörrgångjärn: bild på verktyg, smörjmedel, skruvmejslar, insexnyckel, gångjärnet ASSA Abloy 3248 och en duk på en vit bordsbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.