Jo, den är spräckt. Finns en lampa till med ospräckt hållare. Tänkte göra lite förstörande provning på den trasiga, kanske jag får upp den till slut
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Lösning var som följer:

Lyckades hitta flärp i botten som gjorde att det gick att skruva upp med lite våld. Den första hållaren använde jag bara våld, så flärpen böjdes av. 😎 Tyvärr gick det inte att återanvända för jag fick spräcka bakeliten för att komma åt muttern som fäste på armaturen.

Köpte Biltemas lamphållare E14 (även den i bakelit) som det står "ej demonterbar på". Min medhjälpare prövade förstås att skruva ihop den, men även där gick det att böja bort en flärp på botten och rädda situationen. Denna hållare hade förresten samma konstruktion som den gamla och såg tillräckligt gedigen ut.



På bilden nedan ser man flärpen (överst i bild på högra delen) och sågtänderna i hållaren.
En demonterad lamphållare i bakelit ligger på ett bord tillsammans med en skruvmejsel och en tång. Fliken och sågtänderna syns på hållaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt gick som smort, det blev bra. Återanvände plastnippel från dem gamla, följde inte med någon ny. Utan sådan hade risken för enkelisolerad ledare kontakta metallen varit betydligt större.

Bra med medhjälpare att skruva ihop allt. 👍
En person i t-shirt och jeans håller i en lamphållare medan de sitter vid ett bord med verktyg och en vattenflaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Lösning var som följer:

Lyckades hitta flärp i botten som gjorde att det gick att skruva upp med lite våld. Den första hållaren använde jag bara våld, så flärpen böjdes av. 😎 Tyvärr gick det inte att återanvända för jag fick spräcka bakeliten för att komma åt muttern som fäste på armaturen.

Köpte Biltemas lamphållare E14 (även den i bakelit) som det står "ej demonterbar på". Min medhjälpare prövade förstås att skruva ihop den, men även där gick det att böja bort en flärp på botten och rädda situationen. Denna hållare hade förresten samma konstruktion som den gamla och såg tillräckligt gedigen ut.



På bilden nedan ser man flärpen (överst i bild på högra delen) och sågtänderna i hållaren.
[bild]
Allt gick som smort, det blev bra. Återanvände plastnippel från dem gamla, följde inte med någon ny. Utan sådan hade risken för enkelisolerad ledare kontakta metallen varit betydligt större.

Bra med medhjälpare att skruva ihop allt. 👍
[bild]
Kanon! Blev ju bra!, du köpte även nytt sladdställ med eurokontakt då?
Medhjälpare är nästan alltid bra! Ni som läst Slottet vet vad jag menar med nästan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.