Tack för ett bra inlägg. Det lät ju som rätt onödiga fel som Max Attefall borde ta till sig och ändra i sin leverans framöver. Nu kan man inte få det nyckelfärdigt längre, utan endast som nyggsats, så då kan man ju påverka mera själv antar jag.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack för ett bra inlägg. Det lät ju som rätt onödiga fel som Max Attefall borde ta till sig och ändra i sin leverans framöver. Nu kan man inte få det nyckelfärdigt längre, utan endast som nyggsats, så då kan man ju påverka mera själv antar jag.
vi hoppas att de tog emot listan på fel och åtgärdade allt. En av de allvarligaste var ju felen i badrummet och att det saknades avlopp under varmvattenberedaren. Det tog väldigt lång tid innan felet med takläggningen kunde fixas och badrummet byggdes om helt efter 8 månader, med rätt slags ledningar, helt tätskikt, men tyvärr en rad fel i kopplingar som läcker. Det är en långdragen historia för oss.
 
  • Ledsen
Lillekitte
  • Laddar…
Oj! Kanske lika bra att de inte bygger husen själva längre...
 
Det återstår en del att korrigera. exempelvis hur takläggarna skarvade dropplåtar och lite annat. En positiv kommentar till sist. Alla besökare gillar layout och rymden i huset.
 
  • Modernt litet hus med blå panel, stora fönster och träterrass i naturlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Har också kollat på detta och är intresserad. Men är tveksam då man måste betala ca 85 % av summan innan det ens börjat byggas. Känns inte bra. Hur har ni andra gjort som köpt detta, hur har betalning sett ut?
 
Låter udda - och riskabelt…?

Vi köpte av en annan leverantör, för 5-6 år sedan. Vill minnas att betalningsplanen var ca 1/3 vid beställning/kontraktssignering, ca 1/3 när huset var färdigbyggt (?), sen någon summa dagen innan leverans?, och en sista liten del efter slutbesked från kommunen. Ungefär så, minns inte detaljerna.

Sen avtalade vi om rabatt/förseningsvite vid försenad leverans - och det var vi senare glada för…
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pernillad skrev:
Har också kollat på detta och är intresserad. Men är tveksam då man måste betala ca 85 % av summan innan det ens börjat byggas. Känns inte bra. Hur har ni andra gjort som köpt detta, hur har betalning sett ut?
Men går det att köpa Max Attefall nyckelfärdigt nu igen? Trodde bara man kunde beställa materialbyggsatsen?
 
Ja det stämmer, man beställer en byggsats så inte nyckelfärdiga. Men känns lurigt ändå när så stor del ska betalas innan? Eller hur tänker ni andra?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Hur menar du? Aldrig förskottsbetalning!!
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pernillad skrev:
Ja det stämmer, man beställer en byggsats så inte nyckelfärdiga. Men känns lurigt ändå när så stor del ska betalas innan? Eller hur tänker ni andra?
Jo man hade hellre betalt vid leverans förstås, men är det bara material känns det mera safe att betala i förväg än för något som ska byggas, då hade jag aldrig gjort det.
 
Innan du beställer skulle jag, viss av min erfarenhet, vilja ha en väldigt exakt definition på vilka delar som levereras och vilka dimensioner. Ska du ha egen rör-dragning eller skall du anlita en rörmokare? Ingår rör? Ingår el?.
I vårt fall, i det färdiga huset. Hur skalljag förklara.? Det är förstås skillnad på vårt modul-byggande och ditt lösvirkesbygge.

Jo, köket och det högra loftet är en stor modul, med egen el och anslutning till nätmatningen. I den delen sitter ett kopplingskåp i väggen vid spisen.

Badrummet och det vänstra loftet är en annan stor modul, med ett kopplingsskåp för el. Den elen dras utomhus i marken från köksmodulen till badmodulen.

Mittmodulen har ingen egen el. Däremot kommer det att sitta eluttag på alla väggar som vetter mot mittmodulen, så vi lider inte av detta system.

I vårt fall monterades varmvattenberedaren i "garderoben" och man glömde att det behövs en golvbrunn. Enligt Säkert vatten-regler skall det vara ett visst säkerhetsavstånd till intillliggande vägg. Det kan inte åstadkommas i denna smala garderob.

Jag nämnde "rör". Din rörläggare måste dra vattenrör och avloppsrör från badmodulen genom mittmodulen till köksmodulen. I vårtfall ligger dessa rör utanpå väggen, inne i rummet och vi döljer dem med en lådkonstruktion längs väggpartiet.

Enligt kontrollansvarig måste det finnas ett räcke på en trappa, vilket vi beställde extra av en snickare. Om man har tid, är det inte väldigt svårt att snickra själv.

Jag antar att det inte finns någon köksinredning i din byggsats.
Det kan vara värt en stund att planera hur diskmaskin (om du skall ha) placeras. I vårt fall skall vi köpa den separat, men tvekar, för att den nedfällda luckan skulle blockera lådorna under vasken. Det är ju ganska tokigt. Eventuellt avstår vi helt och sätter något skåp på dess plats.


En annan detalj att tänka på om du får fönstren i byggsatsen. Barnsäkerheten kräver max 10cm öppning.

Enligt Attefallaren AB, som det en gång hette, är taket dimensionerat för snövintrar i NOrrland, vilket är gott nog. då lär du få en eller ett par rejäla balkar att hantera.

Nog med besserwisser-skrivandet. Egentligen är det ett bra koncept, men vi har haft otur, kanske. Lycka till.

bifogar några bilder som kanske kan vara intressanta. på grund - en "hybridgrund" från en firma Tjälldén- som i princip motsvarar platta på mark, och monteringen av huset som skedde den 8 augusti 2022, samt från ombyggnation i februari 2023 av badrummet som hade fått underkänt av besiktningsmannen. Nu är det rätt rör och rätt dimensioner och mått, alla kontrollpunkter är åtgärdade, och vi har fått slutbesked av kommunen. Jubel!
 
  • Stor röd mobilkran framför hus, mulet väder, person i gul väst, lastbil. Kranarmarna bildar bokstaven "M".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modulhuslyft på en byggarbetsplats, skyddat med presenning, människor övervakar, trädgårdsomgivning, molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönstersektion hissas av kran mot blå himmel, omgiven av träd och byggnad. Construction, byggplats, arkitekturkomponent, luftig transport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, vit isolering, grå grundmur, grus, byggmaterial, maskiner, staket, delvis klart arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats utomhus, blå presenning, träpinnar, skottkärra, grus, träd i bakgrunden, jordhögar, arbetsmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med verktyg, byggmaterial, handfat och arbetsbänk i oorganiserad inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S Sven Berg skrev:
Innan du beställer skulle jag, viss av min erfarenhet, vilja ha en väldigt exakt definition på vilka delar som levereras och vilka dimensioner. Ska du ha egen rör-dragning eller skall du anlita en rörmokare? Ingår rör? Ingår el?.
I vårt fall, i det färdiga huset. Hur skalljag förklara.? Det är förstås skillnad på vårt modul-byggande och ditt lösvirkesbygge.

Jo, köket och det högra loftet är en stor modul, med egen el och anslutning till nätmatningen. I den delen sitter ett kopplingskåp i väggen vid spisen.

Badrummet och det vänstra loftet är en annan stor modul, med ett kopplingsskåp för el. Den elen dras utomhus i marken från köksmodulen till badmodulen.

Mittmodulen har ingen egen el. Däremot kommer det att sitta eluttag på alla väggar som vetter mot mittmodulen, så vi lider inte av detta system.

I vårt fall monterades varmvattenberedaren i "garderoben" och man glömde att det behövs en golvbrunn. Enligt Säkert vatten-regler skall det vara ett visst säkerhetsavstånd till intillliggande vägg. Det kan inte åstadkommas i denna smala garderob.

Jag nämnde "rör". Din rörläggare måste dra vattenrör och avloppsrör från badmodulen genom mittmodulen till köksmodulen. I vårtfall ligger dessa rör utanpå väggen, inne i rummet och vi döljer dem med en lådkonstruktion längs väggpartiet.

Enligt kontrollansvarig måste det finnas ett räcke på en trappa, vilket vi beställde extra av en snickare. Om man har tid, är det inte väldigt svårt att snickra själv.

Jag antar att det inte finns någon köksinredning i din byggsats.
Det kan vara värt en stund att planera hur diskmaskin (om du skall ha) placeras. I vårt fall skall vi köpa den separat, men tvekar, för att den nedfällda luckan skulle blockera lådorna under vasken. Det är ju ganska tokigt. Eventuellt avstår vi helt och sätter något skåp på dess plats.


En annan detalj att tänka på om du får fönstren i byggsatsen. Barnsäkerheten kräver max 10cm öppning.

Enligt Attefallaren AB, som det en gång hette, är taket dimensionerat för snövintrar i NOrrland, vilket är gott nog. då lär du få en eller ett par rejäla balkar att hantera.

Nog med besserwisser-skrivandet. Egentligen är det ett bra koncept, men vi har haft otur, kanske. Lycka till.

bifogar några bilder som kanske kan vara intressanta. på grund - en "hybridgrund" från en firma Tjälldén- som i princip motsvarar platta på mark, och monteringen av huset som skedde den 8 augusti 2022, samt från ombyggnation i februari 2023 av badrummet som hade fått underkänt av besiktningsmannen. Nu är det rätt rör och rätt dimensioner och mått, alla kontrollpunkter är åtgärdade, och vi har fått slutbesked av kommunen. Jubel!
Tack för att du delar dina erfarenheter 👍. Vi står i startgroparna att beställa ett Max attefallshus som ditt men det finns en del frågetecken. Nu förstår jag av dina inlägg att ni köpte det "nyckelfärdigt" vilket inte längre är möjligt. Jag undrar om de kanske har slutat med det för att inte behöva handskas med de problem som kan uppstå vid monteringen. De saker du nämner som besiktningsman och kontrollansvarig haft synpunkter på verkar ju väldigt märkliga ( Golvbrunn under varmvattenberedare, trappräcke som saknas etc). Jag tycker det är självklart att huset de säljer måste klara en besiktning!? Sen funderar jag på om de fel du nämner med tätskikt, ledningar/kopplingar och takläggning är "handhavande fel"eller beror på konstruktionsfel?🤔
 
S skogskojan skrev:
Tack för att du delar dina erfarenheter 👍. Vi står i startgroparna att beställa ett Max attefallshus som ditt men det finns en del frågetecken. Nu förstår jag av dina inlägg att ni köpte det "nyckelfärdigt" vilket inte längre är möjligt. Jag undrar om de kanske har slutat med det för att inte behöva handskas med de problem som kan uppstå vid monteringen. De saker du nämner som besiktningsman och kontrollansvarig haft synpunkter på verkar ju väldigt märkliga ( Golvbrunn under varmvattenberedare, trappräcke som saknas etc). Jag tycker det är självklart att huset de säljer måste klara en besiktning!? Sen funderar jag på om de fel du nämner med tätskikt, ledningar/kopplingar och takläggning är "handhavande fel"eller beror på konstruktionsfel?🤔
hej Skogkojan,
vårt "deal" var följande: Huset kom i delar. Vi beställde en kran (vi fick en storlek större än beställt...). Delarna lyfts på plats. Attefallarens jobbare skruvar ihop delarna. Två hantlangare, som jag fick beställa extra, var på plats för att hålla i saker, stötta, lyfta undan, men INTE för att vara montörer. Hela operationen var avslutad efter 4-5 timmar. Idealiskt, kan man tycka.
Attefallarens killar monterade trappa, lyfta in skjutdörr (som jag senare har justerat så att den går att öppna utan atletiska kunskaper), kopplade ihop vattenrör mellan kök och bad, monterade en täckande låda över dessa rör (som jag förstås måste bygga om med inspektionsluckor). De sprutade byggskum så att det stod härliga till (det innebar att vi har fått fläckar på ytterdörr och fönsterkarmar som inte går att ta bort), De satte upp duschväggar,två styck. De satte upp några gipsskivor, men drog skruvarna för djupt och jag skickae mina hantlangare att köpa nya skivor. De monterade 3-4 vägguttag på väggar mot mittdelen.
Redan någon timme in i monteringen började jag dokumentera fel (många fler än vad jag har nämnt ovan, t.ex felaktiga fönsterfoder, avsaknad av fönsterbleck).
nåväl, vi var ju glada att allt var klart. Eftersom Attefallarens personal inte hade med sig käk, fixade vi fram pizza till hela gänget.
Längs gärdesgården samlades strandens alla ungar och tittade på den gigantiska kranen 30 meter hög och med en 40 m utliggare - eller var det tvärtom, som syntes vida omkring. Grannarna tittade över och gratulerade till det snabba bygget.
Dagen efter dök Attefallspersonal upp och skulle slutföra viss montering inne i huset. Efter några timmar lämnade de en hög med brädor, plank, plåtbitar, lister, plank, brädor och åkte iväg.
i vårt kontrakt skulle nämligen vi själva montera stuprör, hängrännor, måla huset och sätta lister inomhus.
Vår besiktningsman kom och tillsammans med Attefallarechefen gick man igenom det lilla attefallshuset på tre timmar (ganska länge för en sån liten kåk), vilket resulterade i en lång lista utöver alla punkter som jag redan hade framfört. Kontrollansvarig kom två dagar senare och lade till några punkter avseende barnsäkerhet, t.ex avstånd mellan spjälorna, avsaknad av räcke, barnsäkra lådor.
Vår glädje grumlades.
Så, för att inte fylla hela sidan med klagomål, kan jag bara säga att det fixade sig till slut. Attefallaren begick konkurs, försvann från huset och vi fick fria händer att korrigera klart. I sista stund innan kommunen ville ha in slutliga dokument hann vi med detta.
Skönt.
Jag skriver detta så objektivt som det är möjligt.

Vad gick snett?
Ritningarna över badrummet hade inte följts i fabriken, när badmodulen tillverkades.
Slarviga monteringar av många detaljer i fabriken.
Och antagligen var detta hus, nummer två eller tre, för det fanns flera moment som verkade oplanerade.
Taktäckningen var nog det allvarligaste felet. Vår besiktningsman, som tidigare arbetade med just tak, såg att man inte hade rätt material och att det var fel överlapp på takpappen.

Grunden hade vår grundläggare gjort alldeles perfekt, med exakt horisontell yta. Diagonalavstånden stämde exakt plusminus 3 mm.
Men väggarna inte är lodräta ändå (små, men märkbara avvikelser)

Så fel på många olika punkter.

Nu skall vi gå vidare, inreda, boa in oss och arkivera pärmen med alla sms, mail, telefonsamtal, möten och missöden. Sommaren väntar.
 
  • Gilla
  • Wow
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
Nu kör jag på Max Attefall, jag hittar inget i närheten av så bra planlösning. Beställde precis ritningspaketet, och kommer bygga det helt själv med hjälp av deras plockepinn-byggsats. Blir en spännande resa.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Kul!
Skriv gärna hur det funka med leverans och montering. 🙂
Håller med om att planlösningen är toppen.

Mvh Rickard
 
  • Gilla
Solidsoulbassman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.