Har åtagit mig att kolla upp lampor inköpt på loppis. De har sådana där rund stickpropp som bara får sitta i ojordade uttag.

Tänkte bygga om dem så de kan sitta i jordade rum.

En gammal lampa ligger på ett bord, provs att ha rund stickpropp för ojordade uttag och en exponerad ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild av en gammal lampa med en guldmetallram där den vita elsladden är delvis synlig och en person pekar på sladden vid anslutningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, det ser ut som det är dubbelisolerat hela vägen redan? Eller har jag inte fattat nåt?
 
Redigerat:
Och korta av ledarna i lampsockeln så att kabelmanteln går in en bit i tratten, helst ända upp i kopplingsutrymmet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Går den sockeln som sitter där att öppna? Försökte skruva lite, lyckades ej.

Är det dumt att köpa en "pirat-euro" som är öppningsbar och skruva dit på befintlig slladd?
 
M -MH- skrev:
"pirat-euro"
De kontakterna är ofta underkända även av andra anledningar än att de är öppningsbara. De jag har sett har inte haft korrekt fjädrande kontaktpinnar.

En Euro kontakt löser problemet runt om i Europa att vi dels har kontaktpinnar med olika diameter, dels lite olika avstånd mellan hålen i olika länder i Europa.

Kontaktpinnarna i en europa kontakt skall dels vara isolerade, utom yttersta biten. Det är för att ett barn inte skall kunna komma åt ledande kontaktpinne om kontakten är halvägs inskjuten (finnspirater med pinnar helt i metall). Dels är pinnarnas kontaktdel lite för smal för att ge god kontakt i uttag avsedda för grövre pinnar, dels skall kontaktpinnarna vara svagt vinklade innåt och lite fjädrande. När man sätter in kontakten i ett uttag som har lite för stora kontakthylsor, så uppstår ändå kontakt eftersom pinnarna är svagt vinklade och fjädrande. Pinnarna kommer att tryckas mot sidan av kontakthylsan i uttaget. På samma sätt hjälper fjädringen till om kontakten sätts i uttag med lite annat avstånd mellan hålen.

Allt detta är kompromisser, det blir dålig kontakt i alla typer av uttag. Därför är det inte tillåtet att använda dessa kontakter på apparater som kan dra mer än 2,5A.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Går den sockeln som sitter där att öppna? Försökte skruva lite, lyckades ej.
Den går definitivt att öppna. Det sitter en flärp nere i lamphållaren som du behöver trycka in. Sedan kan ytterdelen gängas av.
M -MH- skrev:
Är det dumt att köpa en "pirat-euro" som är öppningsbar och skruva dit på befintlig slladd?
Nej då, men det gäller att hitta en som har kvalitet, och sedan kostar ju frakten osv så det blir billigare att köpa ett sladdställ här hemma.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och ett färdigt sladdställ kostar ca 50:- tex hos Classe
 
35:- på biltema, men det kräver att jag får upp lamphållaren.
 
"flärpen" ska ibland tryckas åt sidan och på vissa ner mot botten den brukar bestå av en liten fjädrande plåtbit.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Lustigt att den inte är demonteringsbar, hur ska man då komma åt och skruva fast trådarna? Jag har aldrig sett en lamphållare som inte går att plocka isär, vissa enkelt och vissa med lite besvär. Det sitter inte dubbla "flärpar"?
 
Jag tänker mig att det är engångs, dvs man skruvar dit trådarna och sen skruvar ihop hållarna. Och sen går det itne att ångra sig.
 
M -MH- skrev:
Jag tänker mig att det är engångs, dvs man skruvar dit trådarna och sen skruvar ihop hållarna. Och sen går det itne att ångra sig.
Det är ju ofta lite pyssligt att hitta och hålla undan flärpen / flärparna medan man öppnar. Men det är ju detta det är fråga om. Jag har aldrig sett en lampsockel där det inte var möjligt att öppna den.

M -MH- skrev:
Dessa ser i alla fall OK ut.

[länk]
Intressant att skickproppen har energiklass B.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker lampsockeln ser trasig/spräckt ut?
Kanske lika bra att köpa en ny sockel + sladdställ med eurokontakt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.