Precis som jag planerat spackla upp och tapetsera väggen med skjutdörrarna så började den ena gå trögare och konstigare än någonsin.
Tur i oturen på ett sätt, för nu fick jag anledning att öppna väggen, hänga av dörrarna och fräscha till dom och upphängningen.

Dom gamla glidskenorna är konstruerade precis som ett kullager som inte är runt, utan rakt.
En "skyttel" som dörren hänger i åker mellan kulor i en kulhållare omslutet av en yttre metallskena.
Alltihopa var helt, men vansinnigt dammigt och kleggigt sedan det gjordes för 76 år sedan.

Nu till frågan:
Efter att man plockat ur och tvättat kulor och lister i förtunning, ska man olja in dom eller montera tillbaka dom torra?
Verkar som dom varit lite oljade från början, men som sagt det förvandlas uppenbarligen till en seg dammberikad massa med tiden.
Närbild på en övre del av en skjutdörr med en metallisk upphängningsmekanism och glidskena, synligt dammigt och åldrande, monterad i en träram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen trävägg med synlig skjutdörr och detaljerad upphängningsmekanism, omgiven av inredning från ett angränsande rum med växter och fönsterutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glidmekanism för skjutdörr, gammal konstruktion med kulhållare, täckt av damm och smuts på en träram i en renovering av en 76-årig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite olja smörjer förvissa men drar samtidigt till sig damm som fastnar i den "kladdiga" oljan. Jag hade nog valt att göra rent och sedan återmontera utan smörjning.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Rickard.
Jag håller inte med, torrt riskrerar gnissel och oljud och det tycker jag inte är en förbättring. Visst kan du försöka med något torrt smörjmedel med grafit eller ptfe men jag hade gett det en liten mängd hobbyolja/symaskinsolja på kulorna.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Tack för era synpunkter 👍
Det lutar åt att det blir en oljesprej med PTFE-tillsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.