Hej,

Jag har en 10år gammal bil som fått ett intermittent skrapande ljud när man svänger höger. Lämnade in till Mekonomverkstad som konstaterade trasigt fjäderbenslager vänster fram samt ett litet läckage på ena stötdämparen fram. Surt och p.g.a. Sannslös leveranstid på nya stötdämpare så fick jag tag på rätt fräscha begagnade kompletta fjäderben.

Dock efter att de monterat dessa samt helt nya fjäderbenslager så kvarstår felet/ljudet De tog in bilen igen och ny efter noggrannare felsökning tror man prel. att byte av styrväxel behövs. Slutgiltig svar har inte kommit.

Dock är jag lite fundersam till vad jag egentligen ska behöva pröjsa för vidare reparationer. Jag har ju bytt en massa delar för sura pengar på deras inrådan vilka jag nu är osäker om det verkligen behövts. Småläckage på stötdämpare går ju att köra med rätt länge ( och inget som märktes) samt status på fjäderbenslagren högst oklart.

Det återstår ju som sagt att se vad de egentligen kommer med för ”erbjudande” men vad kan tyckas vara rimligt. Jag har inte mycket till övers för metoden att bara byta delar på känn tills problemet försvinner utan jag anlitar proffs för att de ska kunna felsöka och konstatera felet. Byta delar på känn kan jag göra själv.

/Robert
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
MultiMan
Verkstaden ska kunna sitt jobb, inte kunden. Du som lekman är i underläge, lagen är tydlig på den punkten. Om du inte uttryckligen blivit tillsagd att de inte vet vad felet är och bytet är en chansning, de inte kan garantera något och du ändå tackat ja, så ska du stå skadeslös.
 
Redigerat:
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Verkstaden ska kunna sitt jobb, inte kunden. Du som lekman står är underläge, lagen är tydlig på den punkten. Om du inte uttryckligen blivit tillsagd att de inte vet vad felet är och bytet är en chansning, de inte kan garantera något och du ändå tackat ja, så ska du stå skadeslös.
Jag har kvitto på felsökning där det står att felet är trasigt fjäderbenslager.
 
Du får väl be dom att montera tillbaka dina gamla delar om dom inte kommer med något bra förslag.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S Smeafan skrev:
Du får väl be dom att montera tillbaka dina gamla delar om dom inte kommer med något bra förslag.
Haha, det lär de inte vilja.

Jag har varit i en liknande situation för typ 10 år sedan med en verkstad som bytte delar friskt innan de hittade felet. De ville ha betalt för allt de bytt men jag sade bara att de skulle sätta tillbaka de gamla. De hade de dock slängt så det blev inget med det…
 
Nu ringde verkstaden tillbaka.
De har smörjt under damasken till en styrled och ljudet har försvunnit säger de.

Alltså har jag på deras inrådan bytt delar för 10k och lösning var egentligen lite fett...

Känns sisådär.
 
  • Wow
hobbs och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag hade gått med på att betala för delarna men inte arbetet. Då är du riktigt snäll och de borde nappa direkt.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog också erbjudit att betala delar, felsökning och jobbet att kladda fett. Motsätter de sig hade jag lämnat en skriftlig reklamation på felsökning och reparation, kontaktat arn och konsument rådgivning och tagit det därifrån.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
B
Brorsan hade diffusa elektronikbekymmer i bilen, med massa felkoder som kom och gick. I hans fall var verkstan tydlig med att de skulle chansa, och det acceptera han. Det slutade med att de fick göra ett antal dyra åtgärder i onödan innan de verkligen löste problemet. Det blev väldigt dyrt.

Jag kan ju tycka att de borde ha indikerat att åtgärden troligtvis skulle lösa ditt problem, men inte var säkra. Då borde du betala allt.

Men har de sagt / skrivit att missljudet beror på fjäderbenslagret, men att det inte var missljud därifrån är ju läget lite annorlunda. Då skulle jag nog bråka en del i alla fall.

Själv tycker jag det är rätt svårt med missljud. Jag har full förståelse för att man ibland gör en felanalys av vart ljudet kommer ifrån, speciellt om ljudet inte uppstår när bilen står på lyften i verkstan.

Själv byter jag ibland delar på bilen på vinst och förlust, som en del i felsökning.

Juridiskt vet jag inte vad som gäller.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag hade gått med på att betala för delarna men inte arbetet. Då är du riktigt snäll och de borde nappa direkt.
mjo, men samtidigt kanske fjäderbenslagringen och stötdämparen var lite slitna. Tycker det är svårt att veta var som är rimligt.
 
B BSOD skrev:
Men har de sagt / skrivit att missljudet beror på fjäderbenslagret, men att det inte var missljud därifrån är ju läget lite annorlunda. Då skulle jag nog bråka en del i alla fall.
De lät verkligen säkra på det och det står också som resultat i kvittot på felsökningen.
B BSOD skrev:
Själv tycker jag det är rätt svårt med missljud. Jag har full förståelse för att man ibland gör en felanalys av vart ljudet kommer ifrån, speciellt om ljudet inte uppstår när bilen står på lyften i verkstan.

Själv byter jag ibland delar på bilen på vinst och förlust, som en del i felsökning.
Ja när man själv som amatör gör det så är det ju fine. Men man använder ju en verkstad för att de ska ha kompetens. Uppenbarligen gick ju felet att felsöka fram eftersom de nu gjort det.
B BSOD skrev:
Juridiskt vet jag inte vad som gäller.
Inte jag heller, därför frågar jag.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
MultiMan
S Styrman_jansson skrev:
mjo, men samtidigt kanske fjäderbenslagringen och stötdämparen var lite slitna. Tycker det är svårt att veta var som är rimligt.
Ja? Exakt därför är det rimligt med det jag föreslog. Annars förstår jag inte vad du menar.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Ja? Exakt därför är det rimligt med det jag föreslog. Annars förstår jag inte vad du menar.
Haha, nej du har nog rätt. Men de dyraste delarna ”fjäderbenen” köpte jag själv eftersom de inte kunde få tag på några med vettig leveranstid. Så kostnaden skulle då mest bli ett par fjäderbenslager. Typ 400kr.

Tror de kommer anse det är lite väl surt ;)

Återkommer imorgon när jag ska byte lånebilen mot min.
 
C
Enda sättet att komma till bukt med detta potentiella lurendrejeri är att vara öppen med vilken verkstad det handlar om, inte minst på omdömessajter.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Haha, nej du har nog rätt. Men de dyraste delarna ”fjäderbenen” köpte jag själv eftersom de inte kunde få tag på några med vettig leveranstid. Så kostnaden skulle då mest bli ett par fjäderbenslager. Typ 400kr.

Tror de kommer anse det är lite väl surt ;)

Återkommer imorgon när jag ska byte lånebilen mot min.
Som sagt, fjäderbenet har du köpt och fått ett värde av, då det trots allt (förhoppningsvis) är bättre än det du hade innan.
Har du betalat separat för det är det ju utmärkt, då behöver ni inte diskutera den kostnaden.
Felsökningen ska du betala för, en gång och arbetet med att smörja leden.
Men resen ska de inte debitera dig alternativt kreditera dig om du redan har betalat för det.

Ja, det är surt för dem, det ska vara surt att göra fel.
Det är surt för dig också, då du fått köpa ett fjäderben "i onödan", men det har som sagt även gett dig ett visst värde. Att montera tillbaka den gamla delen och låta dem bjuda på även det arbetet känns som att det faller in under kategorin orimligt kostsamt, så det skulle jag bli förvånad över om ARN anser vara rätt lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.