Jag behöver bolla lite kring ett gammalt sommarvatten som jag har tillsammans med en granne. Jag ber om ursäkt för eventuella missar i terminologi men ska försöka va så tydlig jag kan.

Vi bor på ett berg (ca 50 höjdmeter ovanför sjön) och systemet ser ut som följer:

I sjön finns en slang som sitter på ett filter, slangen leder till ett litet pumphus där det finns en pump som är kopplad till ett elskåp.
El och slang är sedan dragna upp för berget till min grannes hus där grannen har en till pump.
Sedan går slangen runt i dennes trädgård för att sedan leda vidare ned till mitt hus som ligger ca 7-8 höjdmeter ned.
I mitt hus så finns ännu en pump, denna används för att fylla på systemet bakifrån när det ska fyllas på sommaren.

Det är 60 år av fixargubbar som har hållit på med det här systemet så det är lite svårstartat, men jag brukar få igång det efter några timmars spring upp och ned för berget och en del hårda ord om mina föregångare.
Men i år så har jag gått bet, jag fick igång det, men tyvärr så lossnade slangen nere i sjön ut ur filtret.
Detta gjorde att pumpen pumpade upp en hel del sjöbotten till min granne, hon stängde av systemet genom att slå av elen. När jag sen någon vecka senare försökte starta om efter att ha lagat insuget så gick det bra trodde jag, pumpen nere i pumphuset vid sjön drog igång. Tyvärr kom inget vatten upp till grannen.

Jag misstänker att slangen blivit fylld med dy och blandats med 60 år av andra avlagringar och helt enkelt skapat en propp. Jag undrar om någon har idéer utifrån så som jag beskrivit mitt system på saker jag kan testa. Jag är inte supersugen på att ta hit spolbilar, rörmokare och andra yrkesmän för det tycker jag helt enkelt inte att det är värt rent ekonomiskt.
 
Tryck tillbaka genom att ha på din pump där uppe. Och ta bort backventilen under tiden.
 
  • Gilla
Sspj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.