Jag har ett gäng stenplattor i en gång invid ena väggen på huset. Det är nyköpt men jag känner förra ägaren och vet att det nyligen är dränerat. Plattorna lutar in mot huset och jag tänker mig två alternativ:

1. Ta bort stenplattorna helt och ha gräsmatta där.

2. Gräva upp plattorna och lägga om så att lutningen på dem blir från huset.

Frågan är egentligen hur viktiga stenplattor är för dräneringen?
 
  • Stenplattor invid en vit husvägg med gräs som växer över plattorna. Marken lutar mot huset och två källarfönster är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenplattor med gräs mellan springorna ligger nära husets vägg. Plattorna lutar mot huset. Husets fasad är vit och gul med ventiler synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenplattor längs en gång invid en gul vägg, delvis täckta av högt gräs. Verktyg som borste och trädgårdsspis ligger i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenplattor längs en husvägg med gräsmatta och en spade placerad på en grusig yta, en skottkärra syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att lutningen är från huset är det viktigaste.

Sista bilden: Det gula man ser under gräsmattan vid väggen dräneringsplasten? den ska vara över marknivån
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Att lutningen är från huset är det viktigaste.

Sista bilden: Det gula man ser under gräsmattan vid väggen dräneringsplasten? den ska vara över marknivån
Ja det ser ut som att det gula är dräneringsplast. Den är svart och sticker upp mer på de andra bilderna. Jag antar att jag ska gräva ur överallt där den gula plasten inte sticker upp?
 
  • Närbild av grundvägg med gul och svart dräneringsplast vid marknivå, omgiven av sand och något gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul dräneringsplast syns i marken vid husets grund, omgiven av sand och grässtrån, och ligger delvis begravd i jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja då får du sänkor där vatten kan samlas, kolla så det är dränplast, den ser väldigt plan ut.

Om det är dränplast så kan man skaffa mer av det och skarva på och sedan fylla upp marken så den får lutning bort från kåken
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Att lutningen är från huset är det viktigaste.

Sista bilden: Det gula man ser under gräsmattan vid väggen dräneringsplasten? den ska vara över marknivån
Täcklisten ska inte vara över marknivå utan precis under, dvs den ska ej synas.
 
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Täcklisten ska inte vara över marknivå utan precis under, dvs den ska ej synas.
Tack för svaret! Har du koll på om stenplattor spelar roll för dränering och vattenavrinning?
 
Peder Swart Peder Swart skrev:
Tack för svaret! Har du koll på om stenplattor spelar roll för dränering och vattenavrinning?
Plattorna hindrar en stor del av vattnet från att rinna rakt ner så det är inte dåligt att ha dom intill huset. Självklart med fallet utåt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Täcklisten ska inte vara över marknivå utan precis under, dvs den ska ej synas.
Beror kanske på tillverkare, när vi satte Platonmatta så sa tillverkaren 5cm över marknivå och 15cm överlapp vid skarvar.

Ser inte ut att finnas någon täcklist på den understa bilden med gult närmast väggen, oklart vad det är för sorts matta satt där
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Isodrän har en gul täcklist till sin isolering men det är kanske inte det som sitter där? Men om det är det, så sitter den inte enligt anvisning.
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Isodräns gula täcklist skall sitta under marknivå

Enligt deras arbetsinstruktion.
Diagram som visar installation av Isodrän system, inklusive täcklist under marknivå, filterduk, slagning och tätning med Isodrän tätningsmassa mellan täcklist och grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peder Swart och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Isodrän har en gul täcklist till sin isolering men det är kanske inte det som sitter där? Men om det är det, så sitter den inte enligt anvisning.
Vi har installerat bergvärme och det har grävts där, vilket förmodligen kan ha påverkat? Rören från den nyborrade brunnen går in i huset där.
 
Peder Swart Peder Swart skrev:
Vi har installerat bergvärme och det har grävts där, vilket förmodligen kan ha påverkat? Rören från den nyborrade brunnen går in i huset där.
Det är möjligt. Det jag framför allt tänker på är att täcklisten inte ser ut att täta ordentligt mot putsen så vatten kan rinna in bakom.
En täcklist ligger mot en putsad yta med gräs runtomkring. Två lila pilar pekar mot där listen möter putsen, vilket tyder på dålig tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peder Swart
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det är möjligt. Det jag framför allt tänker på är att täcklisten inte ser ut att täta ordentligt mot putsen så vatten kan rinna in bakom.
[bild]
Bra poäng! Finns det något jag kan göra själv eller det en expert som gäller för att fixa det?
 
Du får frilägga en bit och se hur det ser ut. Antar att det ligger skräp och bös bakom listen som du bör ta bort innan du sätter tätmassa bakom listen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.