Så hur gick det med detta, såhär fem år senare? Hur bar du dig åt?
 
  • Gilla
Porsibygg och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar också hur det gått :)
 
  • Gilla
Newbee76
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OT, men varför byta det fina golvet :surprised:

Intressant att ha veden i en bokhylla 😀👍👍
 
  • Vit hylla fylld med ved. Hjärtformad dekor. Gröna växter. Inomhus med utsikt mot lövträd. Veranda utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Bumpar upp denna då jag står inför samma problem!
Som bilderna nedan ser det ut hos oss, bytte kamin för några (6-7?) år sedan, då från något stort as som krävde stort golvskydd till den vi har nu.
Just nu ligger det en svart plåt över svart klinkers, vi är nu på g o byta golvet i vardagsrummet och vill då fixa något mindre golvskydd (är det 30 cm framför o 10 på sidorna som gäller?).
Hur gör man? Lossar skorstenen precis vid kaminen o lyfter bara? Kan den va limmad/tätad i skarvarna? Hur får man den att stanna uppe när man river plåt och klinkers och lägger ny sten?
Bor i enplans så gissar skorstenen är ca 4,5-5 meter.

Svart modern braskamin står på en svart golvmatta inomhus, enkel design, ren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern svart kamin med rökkanal, installerad i ett rum, inga synliga flammor, på ett svart underlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Är väl bara att skära bort en bit i framkant och låta resten ligga? Både av estetiska skäl som praktiska och eldsäkerhet. Tycker det ser snyggt ut som det är 👍
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Snyggt, nja 😉
Vi har fått tag i en sten som vi gärna vill lägga under!
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
Då förstår jag 👍. Som svar på själva frågan så ja det är bara att lossa skorstensrörets fäste från kaminen och lyfta bort kaminen. Jag skulle dock rekommendera en noggrann sotning först och då är det enkelt att få bästa tips på hur göra.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Kan du få band under och krokar i taket så borde det gå att få bort plåten.
Jag fick knacka in kilar, sen lyfta med kobenet, tillslut fick jag under en bräda som fick vila på två andra brädor utanför plåten. Då fick jag bort den och kunde lägga klinker
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Testar att blåsa liv i denna tråd igen då jag har en fråga på samma tema. Ska riva upp och lägga nytt golv i vardagsrummet och där står det en Camina kamin på en glasplatta (tidigare ägare har målat parkettgolvet men låtit glaset ligga kvar och inte målat under det). Har fått höra att vi bör kunna lyfta bort kaminen själva men att det bästa är om skorstenen får vara kvar och hållas uppe på något sätt under renoveringen. Någon som gjort detta innan och har tips på hur man kan göra? Är ett tvåvåningshus men den sitter i kanten av ett snedtak på övervåningen så skulle tippa på att skorstenen är ca 4-5m. En svart Camina kamin står på en glasplatta i ett vardagsrum. Kaminen är ansluten till en skorsten som går upp genom taket. Byggmaterial ligger på golvet bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4774
Skorstenen går väl upp i en takskorsten? Isåfall är det bara att montera ner röret om du känner att du klarar av att sätta dit det igen. Annars får ni vara två personer, en som håller röret och en som målar alt en hög pall
 
Har precis samma problem: Skall bygga ut och lägga golv i anslutande utrymme, men vill gärna ha samma golg egentligen: Skorstenen är genomgående och rubbar jag den så rubbas allt, inkl ev yttertaket (sitter med en stos mot papp, som är tätat i massa omgångar för att vara tätt) - hittar dessutom inte ngn "enkel" anslutning mot kaminen så risken är stor att ngt går sönder :(

Ska kolla lite mer om det går att lyfta upp hela kaminen, eller montera loss på ngt sätt - men annars blir det nog att lägga golv i omgångar och ta resten när vi byter kamin (kommer nog ske inom 4-5 år)
 
Hej
I mitt tycke är det generellt lite sjavigt med en glasplatta.
Man ser smuts under och skitiga kanter.
Mitt förslag är att lyfta kaminen några millimeter med skorsten och allt och dra ut glaset, behandla golvet och lägg dit en svart plåt som är lite tjockare istället.
/W
 
4774
Jag tycker oxå att svart plåt är det bästa och snyggaste under kaminen då plåten får tillsammans med kaminen ett annorlunda djup och en tydlighet. Men smaken är ju som baken 🙃
 
Jag gjorde så här, men jag har 16mm lamellgolv på golvspån

Ljust trägolv med kvisthål bredvid en yta med mörka plattor där det står en förvaringslåda och en korg fylld med ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tacl för bra svar! Tänker ni att man kan "hissa upp" hela kaminen under både rivning och läggning av nytt golv? Utan att koppla loss den från skorstenen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.