Bytte för någon vecka sedan ett vägguttag. Fungerade utan problem fram tills i dag. Nu löser jordfelsbrytaren ut. Fungerar fint om den hänger fritt som på bilden. Men inte väl på plats. Tycker inte själva anslutningen ser konstig ut. Ska jag prova att köpa en ny kontakt? Uppenbarligen är det något som blir fel.
 
  • Vägguttag under installation med synliga kablar, hängande fritt från eldosan i en vägg med vita kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag som hänger löst från väggen, exponerade sladdar bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollera anslutningar både i uttag och i dosa samt att inga kablar har skador.
Med tanke på hur hårt du dragit "klorna"(ser ut som metallramen böjt sig), så kanske du bör kontrollera så du inte dragit sönder kardeler i anslutningar också.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Snurra uttaget så tamparna blir i ett stycke och sätt in och dra fast. Du har kanske klämt nolla med en klo, inget ovanligt om man inte ser upp.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Hela uttaget ser deformerat ut, likaså dosan, så det verkar ha överdragits till det extrema. Kablar kan ha kommit i kläm, plintar dragits sönder mm.

Efter felet är hittat, be någon mer erfaren att visa hur hårt man bör dra eller skaffa momentmejsel (dock rejält dyrt).
 
J jonaserik skrev:
Snurra uttaget så tamparna blir i ett stycke och sätt in och dra fast. Du har kanske klämt nolla med en klo, inget ovanligt om man inte ser upp.
Tack för tipset. Gjorde som du föreslog och nu fungerar det. Än så länge iaf :)
 
Hoppas att du kontrollerade alla ledare för skador på isoleringen Troligen hade en av klorna klämt sig in till en av ledarna och då fick JFB att lösa. Går det att använda skruv istället är det ett mycket bättre sätt att hålla uttaget på plats.
 
  • Gilla
Bosse08
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hoppas att du kontrollerade alla ledare för skador på isoleringen Troligen hade en av klorna klämt sig in till en av ledarna och då fick JFB att lösa. Går det att använda skruv istället är det ett mycket bättre sätt att hålla uttaget på plats.
Tittade men tyckte inte jag kunde se någon skada. Men ska ta en extra titt. Något måste ju ha blivit fel annars skulle inte JFB lösa ut.
 
Jag har varit med om att en tråd kom i kläm mellan ringen i dosan och plåtramen till uttaget. Det visade sig när jag av en helt annan anledning körde isolationstestare något halvår efter att installationen med klämskadan var gjord (för övrigt gjort av en elektriker).
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Kanske OT men ser ut som att plattsättaren gjort ett uselt jobb
😎
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.