R Rejäl skrev:
Presis har man lite vett o koll efter svetsningen så är det liten risk att branden uppstår..
Är man riktigt orolig kan man göra som jag gjorde förut idag, svetsa i en hink vatten;
Svetsarbete i en verkstad med en metalldel som doppas i en röd hink med vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
R
Har du svetsat under vatten eller bara kylt av efteråt?
 
R Rejäl skrev:
Har du svetsat under vatten eller bara kylt av efteråt?
Svetsade precis över vattenytan, det kan eventuellt vara gummi i nedre delen av styraxeln som jag inte ville förstöra....
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle klä in så stor del som möjligt med icke brännbart typ gips/minerit och varit noga med att inte har springor som loppor kan smita ner i. Känns som att det är runt väggar risken är som störst. Och hålla rent från brännbart såklart.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag skulle klä in så stor del som möjligt med icke brännbart typ gips/minerit och varit noga med att inte har springor som loppor kan smita ner i. Känns som att det är runt väggar risken är som störst. Och hålla rent från brännbart såklart.
Gips är inte så dumt det har jag använt som skydd när jag svetsat rör med gas och det krävs mycket för att gipset ska börja brinna.
spring kan jag undvika lätt med bockad plåt.
 
Går ju också att fylla småspringor med latexfog... Huvudsaken är ju att du minimerar risken för att loppor hamnar där de inte syns...

Sen är väl gas-svetsning det enda svetssättet som jag faktiskt sett sätta eld på saker, men det var väl mest under skoltiden när glada ynglingar viftade med munstyckena lite väl friskt... Eller när man skär riktigt tjock plåt....
 
  • Gilla
Stormen05
  • Laddar…
F
K Kapsyl skrev:
Hur stor hörna? Jag hade nog inte använt skynken utan avgränsat hörnan med gips, svetloppor är ena luriga j-r. Dessutom så behöver du ett ordentligt utsug då ett Attefallshus har en tämligen begränsad volym där du snabbt få fullt med svetsrök. Och har du en liten hörna med svetsskynken som flaxar i utsugsblåsten så är det upplagt för missöden.
Har man en utsugsfläkt som får ett svetsdraperi att ”flaxa i vinden” så kan man helt skita i att svets både TIG och MIG/MAG
 
  • Gilla
Stormen05
  • Laddar…
F
Jag hade lagt en golvgips på golvet och sen en plåt. Och på väggarna plåt om det är dubbelgips och om inte så hade jag lagt på en gips till och plåt på väggarna. Dubbel gips ger generellt brandklassning IE60. Sen hade jag varit petig i hörn och vinklat så det inte är springor som fylls med damm som potentiellt kan underhålla en fet loppa. Man gör ju mer än svetsar…. Slipa ner sina misstag och tillkortakommande med vinkelslip tex.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stormen05
  • Laddar…
Mja, jag menar mer att i ett attefallshus med begränsad volym så är det nog
F fsn skrev:
Har man en utsugsfläkt som får ett svetsdraperi att ”flaxa i vinden” så kan man helt skita i att svets både TIG och MIG/MAG
Mja, jag menar mer att i ett attefallshus med begränsad volym så är det nog ganska lätt att få skynken att röra sig. Suger du ut luft så måste du släppa in luft och inluftventilen är nog inte så långt bort. Men jag spekulerar....
 

Bästa svaret

A Argastesnickaren skrev:
Svetsloppor hoppar långt, jag hade aldrig gjort en hörna i ett litet rum med brännbart i.
Går ju att klä väggar och golv med plåt ev brandisolering i taket som även dämpar slipljud.
Så gjorde jag i mitt garage. Köpte 125x250cm galvade plåtar (9st i mitt fall) och skruvade/limmade kant i kant. Även en envis loppa slocknar och plåten blir inte ens varm.
 
  • Gilla
Stormen05
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag hade lagt en golvgips på golvet och sen en plåt. Och på väggarna plåt om det är dubbelgips och om inte så hade jag lagt på en gips till och plåt på väggarna. Dubbel gips ger generellt brandklassning IE60. Sen hade jag varit petig i hörn och vinklat så det inte är springor som fylls med damm som potentiellt kan underhålla en fet loppa. Man gör ju mer än svetsar…. Slipa ner sina misstag och tillkortakommande med vinkelslip tex.
Det är den lösningen jag har kommit fram till. gips med plåt på.
hörnen kan man köra latexfog eller bockad plåt.
 
F
S Stormen05 skrev:
Det är den lösningen jag har kommit fram till. gips med plåt på.
hörnen kan man köra latexfog eller bockad plåt.
Du har ju gått ”Heta arbeten” så du får mog till nåt som blir bra.
 
Ni får det att låta som att det är livsfarligt att svetsa, ska du inte köra kålbåge och gasbrännare där inne så skulle jag bara ha tät gips på väggarna och minerit på golvet. Gärna en liten tröskel som är klädd på insidan med minerit. Sen ett skynke som går mot golvet innanför tröskeln.

Sen är det ju lite dumt att förvara papperåtervinningen och sitt förråd med xylen precis utanför. Svetsbåset.
 
  • Gilla
Stormen05
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.