Har nyligen flyttat, tänkte måla garagegolvet med hagmans ep-v (har det hemma redan) inomkort.

Har slipat en del med en abs golvslip samt tvättat av det.
Dessvärre åker jag på att byta gipsskivor då de stack ner nedanför plattan.

lägger jag nån syllpapp eller liknande, tänkte nog sätta osb +gips istället för dubbelgips som det är idag.

Tanken är ju även att måla ett uppvik på väggen.kan jag göra det direkt på gipset sen?
 
Tomture61
R RuneB2 skrev:
Har nyligen flyttat, tänkte måla garagegolvet med hagmans ep-v (har det hemma redan) inomkort.

Har slipat en del med en abs golvslip samt tvättat av det.
Dessvärre åker jag på att byta gipsskivor då de stack ner nedanför plattan.

lägger jag nån syllpapp eller liknande, tänkte nog sätta osb +gips istället för dubbelgips som det är idag.

Tanken är ju även att måla ett uppvik på väggen.kan jag göra det direkt på gipset sen?
Hur är ditt betonggolv konstruerat 🤔 Har det lagts betong efteråt för att reparera plattan 🤔
Om tanken är att lägga syllpapp i underkant av byggskivor så är det ngt jag aldrig hört göras .
Färg brukar vara en dålig kondensspärr .
Ett förslag är att ha skivorna ca 5 mm från golvet + lägga ngn byggfog i springan .
 
Tips på att få dän spikad gips?
 
  • En vägg med en tydlig cirkulär avtryck där ett föremål tidigare varit fastsatt och tecken på spikhål i gipsskivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
R RuneB2 skrev:
Tips på att få dän spikad gips?
Finns tyvärr enbart ett svar , riv bort hela gipsskivan .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns tyvärr enbart ett svar , riv bort hela gipsskivan .
Fast sitter som fan med rostiga spikar i byggplast baktill :(
 
R RuneB2 skrev:
Fast sitter som fan med rostiga spikar i byggplast baktill :(
Antar att jag får riva och sätta ny byggplast/gips
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Lägg gärna upp bild på hur det ser ut ner mot golvet.

Ska du måla upp golvfärgen på vägg är det trevligt att få till någon typ av hålkäl i vinkeln, men kanske överkurs i ett garage.
 
Ber om ursäkt för sent svar.
Tanken är att riva plasten. Kommer inte ha 22 grader i garaget. Visst värme nån gång i vinter men annars mer underhållsvärme.

Dra osb direkt i sponten eller peta ner aquaboards och ha kvar gipset i överkant?
Känns som det blir massa jobb att dra ner all gips pga garageporten.
 
  • Källarvägg under renovering med delvis avslitna gipsskivor, träbjälkar och byggdamm på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reparation av garagevägg, där materialen visar en trävägg med gips och betonggolv, omgiven av byggdamm och avfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg i ett garage där plast och gipsskivor är delvis borttagna, avslöjande träribbor under. En stark lampa lyser upp väggen överst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
R RuneB2 skrev:
Ber om ursäkt för sent svar.
Tanken är att riva plasten. Kommer inte ha 22 grader i garaget. Visst värme nån gång i vinter men annars mer underhållsvärme.

Dra osb direkt i sponten eller peta ner aquaboards och ha kvar gipset i överkant?
Känns som det blir massa jobb att dra ner all gips pga garageporten.
Om du värmer sporadiskt ska du absolut ej ha plast i ytterväggar , du ska ha allra minst en ångbroms men helst en variabel ångbroms .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om du värmer sporadiskt ska du absolut ej ha plast i ytterväggar , du ska ha allra minst en ångbroms men helst en variabel ångbroms .
Osäker på alla termer här men innefrån sätt så blir det såfall Osb,ångbroms, panel/spont? isolering, panel/spont? , ytterpanel?
 
Tomture61
R RuneB2 skrev:
Osäker på alla termer här men innefrån sätt så blir det såfall Osb,ångbroms, panel/spont? isolering, panel/spont? , ytterpanel?
Varför så många lager med trä i ditt garage 🤔
Normala brukar vara gips - osb - ångbroms - isolering - vindduk eller utegips eller tretex med tjära - läkt - ytterpanel .
 
Jag kanske har fel med termer.
Nu är det gips, plast, panel? Isolering och reglar, nånting,nånting, ytterpanel?

Vad bör jag gå på ?
 
Jag gör som så att jag fyller springan med finbetong för att sedan sätta aquaboard i nederkant.
Lämnar den övre delen med gips.
Blir ett för stort projekt med att ta ned garageport osv.
Har ju ändå fungerat i 50 år.
 
Tomture61
När jag byggde mitt garage för 5-6 år sedan så hade jag frigolit L-block + armering , fylldes sen med betong 10 cm.
På betongplattan fäste jag lättbetongstenar , 1 varv .
Träväggar byggdes på dessa lättbetongstenar , valet av dessa var att de isolerar bättre än lecablock + jag fick upp trä en bit från betongplattan / mark . Har putsat / målat insidan , cementskivor på utsidan .
Förstår att en 50 år gammal byggnad kan vara svår att renovera .
 
Ny har jag pytsat i finbetong, tanken är att sätta knauf aquapanel som jag har ståendes av nån anledning.
Måste jag använda deras "special" skruv eller kan jag köra gipsskruv?
Det är som sagt i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.