Synd på den trevliga Grythyttanmöbeln.
Den fanns även i min morfars föräldrahem, en torp för en gruvarbetare. Dom möblerna var nog tillgängliga för de flesta och man köpte nog bara en trädgårdsmöbel i sitt liv, till skillnad mot idag. Konsumtionsmönstret är ju lite annorlunda nu. Jag förvaltar dessa möbler vidare idag och lagar och målar dem.
 
Ja jag håller med Sara, Grythyttemöblerna var väldigt vanliga i alla möjliga sammanhang.
Tittar man på gamla släktbilder så visst är det påfallande ofta just Grythyttemöbler dom sitter i.
Och nog måste man benämna det som en relativt fattig släkt med gruv eller industriarbetare.

Men annars så har ju Guteform några fina modeller av trämöbler, Slite t.ex:
http://www.guteform.se/guteform_ab_content.html
(varning för irriterande hög musik på sidan)
 
Haagbard - oerhört irriterande sida överhuvudtaget!! Men fina möbler.
 
C calle336 skrev:
Vet inte om ämnet hör hit men tyckte de passade in rätt ok här.
Jag håller på å renoverar ett gammalt torp. Och hade tänkt att denna sommaren skulle jag kunna få njuta lite av solen.
Så vad finns det för passande utemöbler? Torpet är som vi tror flyttat eller renoverat 45. Hittade gammla tidninger i trossbotten från dessa årtal ialla fall. Och är av liggtimmer emn med påspikad stående panel som är faluröd.
Har en minnes bild av att det ska finnas vita trä stolar som man kan fälla ihop. De har liggande träribbor som sits och ryggstöd. Nån som vet vilka jag menar ?
Finns bilder? Kan man köpa dessa nya eller blir de till å nytillverka själv?

Mvh Calle
Hej. Jag tror att du menar trädgårds
grupp
Torpet
 
Y yvo12345 skrev:
Hej. Jag tror att du menar trädgårds
grupp
Torpet
Bra 1:a inlägg -Rätta en 15 år gammalt inlägg, härifrån kan det bara gå upp!
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.