Hur lägger man tätskikt king en eldosa som är monterat i väggskivan? Jag använder en ROT-dosa
 
Mitt tips är att se till övergången skiva-dosa är tät, exempelvis med lite latexfog. Rolla sedan ditt tätskikt ut över doskanten.
 
Om du använder en rot-dosa,så borde det vara mycket bättre/tätare än en vanlig dosa med "rörlig/snurrbar-ring",dessutom ligger kanten "utanpå" gipshålet...Jobbar som elektriker och har många gånger tänkt på att man förstör tätskiktet så fort man vrider ringen tillrätta efter att snickarn/plattsättarn vridit till den i "fel läge",när man skall montera sina apparater..Så Rot-dosor borde egentligen vara det bästa,eller att man drar fast ringen ordentligt i rätt läge (tex. elko/eljo-dosor)

MVH/Baritz
 
I mina badrums projekt så hade jag tänkt sätta in rot dosor efter att jag kaklat. Jag trodde avståndet mellan dosa och insats skulle bli för stor. Men det finns ju faktiskt längre skruvar om inte originalet räcker. Nu när jag tänker efter så måste det ju vara bättre att lägga in dom före tätskiktet... Eller hur?
 
Ja,det tycker jag verkligen,sätt in dem innan...Om du säter in dem före får du dessutom lite extra "djup" på Rot-dosan,som annars är ganska grund..Rot-dosan är dock lite mindre än vanliga "app-dosor",så var noga med att helst redan innan installation kolla så att den tilltänkta apparaten verkligen ryms i den...Tex. är dimmers,och termostater för värmegolv ganska "klumpiga" apparater som fyller upp en dosa ganska väl...Var vaksam på det!!

MVH/Baritz
 
Var köper ni era dosor och övrigt installationsmaterial till elinstallationen? Har ni nån billig webbutik?
 
Personligen är jag mer rädd för vatten och el. Därför känns inte helt viktigt att tätskiktet är perfekt där..
 
Sen är ju frågan vart uttaget ska placeras, det är ju ingen som spolar vatten på ett vägguttag eller brytare.
Eller är jag ute och cyklar?
 
Om man har bastu i anslutning till badrummet,kan det kanske bli ganska "ångigt/fuktigt" när man går in/ut, eller bubbel bad som man gillar att sitta å slappa i,kan nog också bli ganska "ångigt/fuktigt"...Sen finns det väl dosor som sitter lite "olämpligt" till,tex anslutning för just bubbelbad mfl. Som det lätt kan "skvimpas" vatten på...Jag menade inte att man just skulle spola vatten på termostaten/dimmern,utan att man skulle vara extra noga å se till att apparaten går i,om man nu har rot-dosa..

MVH/Baritz
 
Jag har funderat hur jag skall montera eldosorna i väggen. Om jag har en säg 13mm tjock våtrumsskiva, skall jag då skaffa en 13mm apparatdosa och montera den precis i höjd med skivan. Jag tänker mig att sedan efter tätskikt sätta kakel ovanpå. Eller skall jag skaffa en tjockare 26mm dosa och låta den sticka ut lite över skivan, kanske 5-6mm. Och när man sedan monterar skivan finns det något bra tips hur man lättast passar in hålet i skivan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.