Hej expertena!
Vi håller på att bygga i vår tomt en vattenfal av natur granit sten. Stenen finns fast vi vill att de ska sitta fast på marken och på varandra.
Vi tänkte på stt använda betong för detta men kanske det fungerar inte. Jag läste nyss att det finns stenlim t.ex https://www.jemfix.se/stenlim-pu700-500-ml-illbruck/6120/9031404/
Men jag är inte säker.
Vi vill härna att limmet/betongen syns inte och om det måste så vill gärna att den ser ut som granit färg.
Kan ni tippsa mig med den rätta och i såfall betong så vilken sort?
 
Nu är inte jag nån expert men jag svarar ändå :)

Varför vill ni fästa stenarna över huvud taget? I ett naturen ligger stenarna kvar av sig självt utan betong eller sten.
Jag har i trädgården en liten bäckfora/vattenfall och där har jag bara lagt stenarna direkt på dammduken och dom ligger kvar.
 
maah maah skrev:
Nu är inte jag nån expert men jag svarar ändå :)

Varför vill ni fästa stenarna över huvud taget? I ett naturen ligger stenarna kvar av sig självt utan betong eller sten.
Jag har i trädgården en liten bäckfora/vattenfall och där har jag bara lagt stenarna direkt på dammduken och dom ligger kvar.
Tack för svaret.
Vi har småbarn och dammen är liten ca 2.5 kvadrat. Tanken från början var så att stenantna ska vara lösa. Men barn säkerhet är viktigare för oss.
 
M Maria.R skrev:
Tack för svaret.
Vi har småbarn och dammen är liten ca 2.5 kvadrat. Tanken från början var så att stenantna ska vara lösa. Men barn säkerhet är viktigare för oss.
får du ha damm i marknivå?
på pool är det staket som gäller undrar om det är samma regler?
spänn upp hönsnät direkt under vattnet?
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
får du ha damm i marknivå?
på pool är det staket som gäller undrar om det är samma regler?
spänn upp hönsnät direkt under vattnet?
Det har vi inte hört att det är något problem med detta.
Vi ska ha staket fast något kort variant så det är inte svårt att hoppa in.
Varför ska man spänna nät under vattnet?
 
M Maria.R skrev:
Hej expertena!
Vi håller på att bygga i vår tomt en vattenfal av natur granit sten. Stenen finns fast vi vill att de ska sitta fast på marken och på varandra.
Vi tänkte på stt använda betong för detta men kanske det fungerar inte. Jag läste nyss att det finns stenlim t.ex [länk]
stenlim är väl utmärkt om ni vill få stenarna att ligga exakt såsom ni vill! Limmerna är oftast genomskinliga så det syns inte.
 
  • Gilla
Maria.R
  • Laddar…
M manner skrev:
stenlim är väl utmärkt om ni vill få stenarna att ligga exakt såsom ni vill! Limmerna är oftast genomskinliga så det syns inte.
Ska man ha feberduk och grus över och sists stenarna eller bäst att ha betong innan man lägga stenen?
 
M Maria.R skrev:
Ska man ha feberduk och grus över och sists stenarna eller bäst att ha betong innan man lägga stenen
?? Förstår inte riktigt frågan. Jag gissar att ni har en dammduk under dammen och under vattenfallet? En duk som håller vattnet på plats. Då kan ni lägga både stenarna och ev mindre grus om ni vill ha det direkt på dammduken. Och de stenar du vill stapla upp limmar du ihop. (https://www.vattenliv.se/dammskolan/bygga-damm-med-gummiduk/)
Andra alternativ är att gjuta en botten för dammen och fallet i betong. Isåfall kan du gjuta fast stenarna direkt där i betongen. (en damm i betong men i större skala https://viivilla.se/tradgard/bygg-en-damm-steg-for-steg/)
 
M manner skrev:
?? Förstår inte riktigt frågan. Jag gissar att ni har en dammduk under dammen och under vattenfallet? En duk som håller vattnet på plats. Då kan ni lägga både stenarna och ev mindre grus om ni vill ha det direkt på dammduken. Och de stenar du vill stapla upp limmar du ihop. ([länk])
Andra alternativ är att gjuta en botten för dammen och fallet i betong. Isåfall kan du gjuta fast stenarna direkt där i betongen. (en damm i betong men i större skala [länk])
Dammen vi köpte är en start damm 250L så den är inte en rejält damm utan liten. För att hålla vattnet i vattenfalet köpte vi en dammduk " vi vet inte rektigt hur ska vi placera den"
Startdammen är på plats nu och vårt problem är hur ska vi göra sten bergen inklusiv dammfilen och sten runt om vattenfalet "bergen"
 
  • Svart plastinsats för en liten trädgårdsdamm, 250 liter, med olika nivåer och former för att skapa vattenfall och plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av liten damm, cirka 250 liter, med vattenfall och stenarrangemang runt vattenfallet. Blå linjer visar vattenflödet, grå linjer representerar stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maria.R skrev:
Det har vi inte hört att det är något problem med detta.
Vi ska ha staket fast något kort variant så det är inte svårt att hoppa in.
Varför ska man spänna nät under vattnet?
med nät gör det inget om man trillar i !
den är under ytan
 
Hur högt blir fallet?
 
Z z_bumbi skrev:
Hur högt blir fallet?
80-60 cm inte mer eller mindre.
 
Är ni oroliga för att stenarna ska rulla ner 60-80 cm ner i en damm och det ska skada barnen, men ni är inte oroliga för att dammen i sig ska skada barnen?

Vad är det som hindrar er från att lägga stenen i en sluttning, eller måste det vara just ett "fall" som kräver en lodrät stenvägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.