Undrar om det är möjligt att såga bort ramen på köksstommarna för att byta ut infällda luckor med gamla gångjärn mot utanpåliggande med moderna mjukstängande gångjärn? Bostadsrätten är byggd 1958 och köket har både stommar och luckor i original, med tjocka lager vit färg a la förra ägaren.

Jag har läst att ett alternativ vore att lägga till extra väggar som planar ut ramen men då skulle mina köksstommar bli för bulkiga och trånga. Finns det andra lösningar eller borde jag rentav byta ut stommarna helt?
 
  • En köksstomme med vit färg där ramen har sågats bort, vilket blottar ett smalt, rektangulärt fack med trä- och masonitväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på hörnet av ett vitt köksskåp från 1958 med synlig träram och påmålad vit färg. Randig matta syns delvis i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en kökslucka från insidan med ett äldre gångjärn, stängt mot en målad köksstomme, taget från ett kök byggt 1958.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det bästa för din del är nog att byta ut hela rasket mot något spånskive-kök, eftersom du inte uppskattar de kvaliteter som finns hos ett platsbyggt originalkök från 1950-talet. De flesta kökstillverkare kör med liknande spånskive/mdf-grejer, oavsett prisnivå, så du behöver inte oroa dig över att köpa kök hos IKEA, exempelvis.

Men lova att du lägger ut det gamla köket till försäljning på någon säljsida, vi är många som gillar retro-kök! Dessutom får du en slant att lägga in i ditt nya kök.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det bästa för din del är nog att byta ut hela rasket mot något spånskive-kök, eftersom du inte uppskattar de kvaliteter som finns hos ett platsbyggt originalkök från 1950-talet. De flesta kökstillverkare kör med liknande spånskive/mdf-grejer, oavsett prisnivå, så du behöver inte oroa dig över att köpa kök hos IKEA, exempelvis.

Men lova att du lägger ut det gamla köket till försäljning på någon säljsida, vi är många som gillar retro-kök! Dessutom får du en slant att lägga in i ditt nya kök.
Tack för ditt raka svar! Marknaden i Norrbotten verkar föredra modernt över retro så det känns uppfriskande iaf att höra uppskattning för originalkaraktär. Ja egentligen tycker jag att lägenheter som har fått behålla sin karaktär genom åren är finast. Jag upplever att min inte har fått göra det när förra ägare gjort ingrepp med målarfärg och konstiga spotlights bland annat. Jag står som inför valet om jag ska göra mitt bästa att restaurera det som finns kvar eller fortsätta moderniseringen. Jag kanske skapar en ny tråd för att diskutera den frågan!

Jag har samtidigt blivit kär i känslan av mjukstängande köksdörrar och lådor istället för underskåp. Om det vore bättre att byta ut stommarna istället för att modifiera de jag har så kanske jag får spara den drömmen till mitt nästa boende
 
Jag tror inte att du kan såga bort ramen. Många kök av den stilen från 60-talet har bara ramen som riktigt stabil del och på den sitter det masonit med honeycomb kärna. Tar man bort ramen blir det alltså bara luft kvar av resten av stommen.

Knacka lite på stommarna så hör du direkt om det är ihåligt med honeycomb eller om det är massivt trä.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jag tror inte att du kan såga bort ramen. Många kök av den stilen från 60-talet har bara ramen som riktigt stabil del och på den sitter det masonit med honeycomb kärna. Tar man bort ramen blir det alltså bara luft kvar av resten av stommen.

Knacka lite på stommarna så hör du direkt om det är ihåligt med honeycomb eller om det är massivt trä.
Ja stommarna låter ihåligare så det är nog som du säger. Tack för svaret!
 
Istället för att fästa hela paneler i sidorna skulle man kanske kunna fästa klossar som utökning av ramen för att mjukstängande gångjärnen skulle ha plats för fäste utan att minska utrymmet i skåpet. Det skulle inte se speciellt fint ut men är ett alternativ ändå
 
Om du går på ett IKEA-kök så är stommarna är en ganska liten del av kostnaden så byt allting istället. Då kommer kökbytet gå på en bråkdel av tiden och slutresultatet blir mycket bättre.

Tycker du att IKEAs luckor är tråkiga så kan jag rekommendera Picky-living. De tillverkar luckor som passar på IKEA-stommar men är betydligt snyggare i mitt tycke.
 
BirgitS
Marttu Marttu skrev:
Istället för att fästa hela paneler i sidorna skulle man kanske kunna fästa klossar som utökning av ramen för att mjukstängande gångjärnen skulle ha plats för fäste utan att minska utrymmet i skåpet. Det skulle inte se speciellt fint ut men är ett alternativ ändå
Finns det något luckbytarföretag som har en visningslokal inom rimligt avstånd?
Då kan man ju åka dit och fråga hur de får dit utanpåliggande luckor med dolda gångjärn på stommar från 50-talet.

De företagen brukar också kunna sätta in lådor i bänkskåp som nu har hyllor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.