Jag skulle gärna konvertera vårt gamla hus från självdrag till FTX och hade en firma här igår för att kunna skicka offert. Huset är från förra sekelskiftet och har därmed lite bristfällig isolering, inte direkt heltäta fönster osv. Bergvärme och vattenburen värme på plats sedan 10 år tillbaka och med det även avsevärt sämre fart på självdraget.

Total golvyta är ca 230kvm varav 54 kvm är källaren.

Så till förslaget och funderingarna...

Jag skulle gärna undvika ha aggregatet på vinden då taket är högt och brant och det inte finns någon åtkomst från insidan. Förslaget var därför att ställa det i den lilla utbyggnaden som finns för källartrappen ner till källaren.

Har försökt göra en skiss på hur det skulle kunna bli. Röd plupp=frånluft, grön plupp=tilluft, lila=rör mellan våningar eller synliga rör. Vinden är inte med men förhoppningsvis blir den hyfsat enkel då inget annat behöver tas hänsyn till där annat än att frånluften ska kopplas på från en ventilationskanal i murstocken och att det ska dras rör till don och de andra genomföringarna.

Det mesta skulle då dras upp på kallvinden med genomföringar främst i de två kattvindarna på övre plan. Samt använda befintlig ventilationskanal i murstocken för frånluft från badrum på undre plan.

Skiss av hus med markerade ventilationspunkter för konvertering till FTX-system: röda, gröna och lila pluppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några funderingar som jag har.

* Känns detta rimligt? Tankar om placeringar av don etc?

* Att hämta och lämna luft i markplan som det blir här, är det något som någon skulle avråda från? Tänker främst på hur högt det låter om man är ute på tomten t.ex.? Andra nackdelar?

* Ett annat alternativ skulle vara att ha aggregatet på ovanvåningen intill sovrummet istället. Låter FTX-aggregaten så pass att man inte vill ha dem med bara en innervägg intill ett sovrum? Skulle dock krävas en takgenomföring då då jag antar att man inte vill ha både från och tilluft på fasaden intill varandra.

* Vore det bättre att sätta frånluften i köket mot höger vägg ca 4 meter från spisen? Lite bättre rördragning då det inte blir ner genom ett köksskåp, längre från oset men också längre från diskmaskinen och närmre frånluften i vardagsrummet.

* Entreprenören berättade att det var så pass dyrt att koppla på frikyla / värmepaket från bergvärmepumpen att de flesta hellre väljer separata system för detta än att kyla/värma luften mha. värmepumpen. Rimligt?

Tacksam för era tankar förstås. :)
 
När det gäller frikyla med FTX så ger det bara lite kyla även om ju spridningen ju blir god. Luftflödet i ventilationen är ju relativt lågt och det kräver att systemet byggs med vattenbatteri och kondensisolerade ventilationskanaler. Vissa är precis nöjda med den svalka det ger medans andra blir missnöjda med kylkapaciteten. Vill man har kraftigare frikyla så är det bättre att dra skapligt grova KB-rör från bergvärmen till en eller två större fläkkonvektorer centralt placerade på varje våning i huset.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
skulle rekommendera att placera tilluftsdonen i sovrummen i mitten av rummet. Detta för bättre spridning av luften samt att undvika att uppleva att de blåser kallt där man sover.

Utöver de så håller jag med ovanstående att hoppa över frikylan från FTX agget.

Sen kring ljudnivån vill jag bara påminna (som du förmodligen redan har koll på) att få in rejäla ljuddämpare vid aggregatet på från/tilluftskanalerna.

Hur gör du med projekteringen av luftflöden och kanalstorlekar? får du hjälp av en firma att göra detta eller gör du de själv? Viktigt att få en lufthastighet på 2-3m/s för att undvika oljud.

/fluffe
 
F fluffe97 skrev:
skulle rekommendera att placera tilluftsdonen i sovrummen i mitten av rummet. Detta för bättre spridning av luften samt att undvika att uppleva att de blåser kallt där man sover.

Utöver de så håller jag med ovanstående att hoppa över frikylan från FTX agget.

Sen kring ljudnivån vill jag bara påminna (som du förmodligen redan har koll på) att få in rejäla ljuddämpare vid aggregatet på från/tilluftskanalerna.

Hur gör du med projekteringen av luftflöden och kanalstorlekar? får du hjälp av en firma att göra detta eller gör du de själv? Viktigt att få en lufthastighet på 2-3m/s för att undvika oljud.

/fluffe
Tack! Är det alltså bättre generellt att lägga dem mitt i rummet även om det då blir "kortare" till frånluften? Lade in det så i bilden nedan (samt flyttade frånluften i köket).

3D-planritning av ett flervåningshus med markerade luftventiler och riktning för luftflöden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer ta mycket hjälp så luftflöden, kanalstorlekar kommer jag inte räkna på själv. Viktigt att det blir så tyst som möjligt också så det tar jag med mig.
 
Har ett liknande hus med liknande tankar, kul att läsa om ditt projekt! Hur har det gått nu? Skulle gärna följa lite uppdateringar, om det går. T ex tid, omfattning, kostnad och såklart om det blev bra resultat! 😀
 
Niklas Wulff Niklas Wulff skrev:
Har ett liknande hus med liknande tankar, kul att läsa om ditt projekt! Hur har det gått nu? Skulle gärna följa lite uppdateringar, om det går. T ex tid, omfattning, kostnad och såklart om det blev bra resultat! 😀
Kul med ett liknande projekt. :)

Status just nu är att det mesta är klart, bara lite rördragning och isolering kvar på vinden. Det och injustering sker på måndag/tisdag.

Totalt kommer det ha tagit 6-7 dagar för 2 personer och ett par timmar för elektrikern. Jag valde till slut att inte ventilera källaren vilket förenklade rördragningen och mitt återställningsarbete något. Blir det så att vi inreder källaren i framtiden går det att lösa då aggregatet skulle orka med den våningen också utan problem. Tog in tre offerter innan och alla tre låg på ca. 150 tusen.

Resultatet gällande luften får jag återkomma med i slutet av veckan men don, rördragning och annat blev diskret och snyggt iaf. :)
 
  • Gilla
Niklas Wulff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.