Hej alla!
Jag har uppdaterat min ritning lite.
Det är möjligen onödigt med bivalenta shuntar, men jag tror jag kör på det i varje fall.
Kan man sätta flera tempgivare i samma dykrör?
Isåfall räcker det kanske med tot 2 st dykrör (ett högt och ett lite längre ner) för start/stopp av pellets/luftvatten värmepump?

Kom gärna med synpunkter på systemet!

Ser något helt galet ut?

Jag har tex inga kulventiler inritade, men det kommer finnas med i verkligheten.

Börjar närma sig beställning av ackumulatortank nämligen. Ritning av ett värmesystem för en byggnad, inklusive en vedpanna på minst 35 kW, en ackumulatortank på 3000 liter och flera rördragningar för olika komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Fråga:
Varför har du elpatronen så högt upp (nära toppen)?
 
Förmodligen för att bara behöva värma minsta möjliga vatten med den om den behöver användas. Jag hade kanske satt den lite längre ner men det är svårt att se när det inte är måttsatt.
 
V Vedhuggarrn skrev:
Förmodligen för att bara behöva värma minsta möjliga vatten med den om den behöver användas. Jag hade kanske satt den lite längre ner men det är svårt att se när det inte är måttsatt.
Mjo
men tänker mest på att man (jag åtminstone) nog skulle vilja ha den lite längre ned. Tänkte att det kanske fanns nån annan speciell anledning o då skulle det vara intressant att veta vilken
 
Ja lite längre ner skulle jag oxå vilja ha den så den har lite mer volym att jobba med. Antar dock att det handlar om att inte vilja värma mer vatten än nödvändigt om den behöver användas..
 
Jag tänker ha elpatronen som en tredje backup. Tex om jag åker bort en vecka på vintern, så håller den veduppvärmda acken några dagar, efter det tänker jag att pellets eller luftvatten värme pump skall hoppa igång. Om detta felar, så ska elpatronen hoppa igång.

Tänkte sätta den 150 - 200 mm ner från toppen av tanken, (lite missvisande på ritningen tror jag) då värmer den 264 - 352 liter vatten.
Det borde väl funka?
 
Jag skulle nog sätta den 10-15cm under hålen i tanken för stigarna.
Får för mig att det skulle hjälpa värmespridningen till stigarna. Hur det dock blir i verkligheten vet jag inte.
 
MrDizzy: Ja det är nog säkrast att göra så. Jag tänker sätta övre hålen för shuntarna högt, på samma nivå som övre rör mellan panna och tank, där det går in i tanken.
Ca 20 - 30 mm från toppen av tanken hade jag tänkt, och då tänker jag mig elpatronen enligt tidigare position.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Hmm.. jag har svårt att bestämma mig för var mina shuntar x 3 skall placeras i systemet? Och därför blir heller inte ackumulatortanken beställd, dessvärre..
Finns det nån smarting här som kan vägleda mig i detta? (ytterligare..) Själv är jag glad amatör när det gäller att planera värmesystem.
Jag är mest orolig över att få med för lite uttag i tanken..

Gamla systemet som bestod av en CTC kombipanna + 2 st 500l ack-tankar, laddomat 4030. Där satt en 4-vägs shunt som jag matade radiatorerna på entreplanet med. Till radiatorsystemet i källaren, mont. jag en 3-vägs shunt på ett hetvattensuttag/retur på sidan av pannan. Det fungerade, och var ju inte speciellt komplicerat att få till.

Om jag sätter mina 3 st bivalenta shuntar i ack-tanken, tex den ena i gaveln på tanken, (närmast pannan, rördragningen blir bra till golvärmen då) och dem andra två i framsidan (långsidan) på tanken.
Får jag en större omrörning i ack-tanken med alla dessa anslutningar till dem 3 shuntarna där, då?

Är det bättre då, att som en del föreslår, sätta alla 3 shuntarna på övre rör mellan panna & ack-tank? Då närmare ack-tanken än pannan. Eller riskerar man att cirkulera kallare vatten ut på shuntarna vid visa lägen?

Jag har 28 mm rör i båda radiatorsystemen, och hade därför tänkt köra med cu 28 på dessa två shuntar, och 22 mm på den till golvvärmen. Kan man mata ut detta samtidigt från ett 35mm övre rör mellan pannan & ack-tank? (det röret kommer att bli ca 70 - 100 cm långt) Eller ska man gå upp i storlek? 42 mm cu på övre & nedre rör mellan panna & ack-tank?

Tacksam för svar!
 
Är denna inkopplingen av shuntarna att föredra?
I stället för med 35 mm röret? Eller som tidigare skiss, med shuntar x 3 i ackumulatortanken?
Kommer det att funka att ha 2st shuntar: cu 28 + 1 st shunt: cu 22 mm, samt en TVA med tillhörande pump (som ju i och för sig bara går när man tappar varmvatten) på samma rör? (Alltså på övre rör mellan panna och tank)


Schematisk illustration av ett värmesystem med vedpanna, expansionskärl, ackumulatortank och shuntar. Markerade rördimensioner och komponentplaceringar visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske säkrast att ansluta shuntar och tva på tanken och låta laddrören till pannan vara orörda och i fred. Allt för att minska möjligheten med det som jonaserik skrev om att riskera cirkulation genom pannan i stället för tanken.
 
  • Gilla
fredde_lind
  • Laddar…
Roke: Ja det lutar nog åt det hållet, ändå.
Jag är även misstänksam på funktionen med så många shuntar på samma rör.
 
Jag lägger väl in ännu en färgglad ritning här då 🙂 (nr: 24 i mina sparade ritningar..)

Färgglad ritning av ett värmesystem med vedpanna, expansionskärl och en ackumulatortank på 3000 liter. Olika komponenter är markerade med färgade cirklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.