Har problem med ett av våra fönster från Elitfönster. Fönstertypen tror jag kallas "vipp fönster" och öppnas nedifrån. Hur som helst så har vredet bestämt sig för att krångla och det går inte att få in hela spanjoletten på sidorna av fönstret och således går det inte att stänga alls.
Någon som har något tips för att laga detta själv?
 
Titta under fönstet, där spanjoletten löper, där sitter ofta ett stift kvar som orsakar dessa problem !
Bara att ta bort lycka till
 
E egge80 skrev:
Titta under fönstet, där spanjoletten löper, där sitter ofta ett stift kvar som orsakar dessa problem !
Bara att ta bort lycka till
Tack för svar! Ska det tas bort helt? Inget som har nån funktion? :)
 
jag har gjort det på många fönster och det är ofta det som är problemet , har aldrig märkt att det hsr någon funktion förmodligen något från produktionen! ingen som klagat ännu
 
E egge80 skrev:
jag har gjort det på många fönster och det är ofta det som är problemet , har aldrig märkt att det hsr någon funktion förmodligen något från produktionen! ingen som klagat ännu
Snyggt! Återigen tusen tack. 😁 Ska undersökas :)
 
vänta nu, jag fick för mig att det var ett nytt fönster , jag läste slarvigt sorry
Detta fönster har fungerat innan, då får du plocka bort spanjoletten och undersöka var den felar
 
E egge80 skrev:
vänta nu, jag fick för mig att det var ett nytt fönster , jag läste slarvigt sorry
Detta fönster har fungerat innan, då får du plocka bort spanjoletten och undersöka var den felar
Nej jag skrev aldrig åldern. Det är ett relativt nytt fönster. Huset är byggt för 2 år sedan. :)
 
då kan du kontrollera ändå , kostar ju inget
 
Kollade men hittade ingen sprint. Skruvade isär spanjoletten och tror jag vet vad som är fel men vet inte hur jag ska åtgärda det. Den ena utskjutande tanden går inte att få in helt i mitt dosan.
Antingen så är det något som fastnat där, ser ut som målarfärg men tanden går inte att rubba så inte så troligt.
Det andra jag misstänker är att kuggarna som syns på ena bilden inte klaffar.

Frågan är om det finns något att göra åt det eller om det kan vara något annat som kärvar.
 
  • Nedmonterad och isärskruvad spanjolett med kuggar synliga ovanifrån, möjligtvis fastnat på grund av torkad målarfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En isärskruvad espagnolett på vitt underlag med synliga kuggar, målarfärgsfläckar och en mekanism som inte fungerar korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hamzter skrev:
Kollade men hittade ingen sprint. Skruvade isär spanjoletten och tror jag vet vad som är fel men vet inte hur jag ska åtgärda det. Den ena utskjutande tanden går inte att få in helt i mitt dosan.
Antingen så är det något som fastnat där, ser ut som målarfärg men tanden går inte att rubba så inte så troligt.
Det andra jag misstänker är att kuggarna som syns på ena bilden inte klaffar.

Frågan är om det finns något att göra åt det eller om det kan vara något annat som kärvar.
Du köper en ny spanjolett av Elitfönster.
https://butik.elitfonster.se/spanjoletter-fonster

Det finns en tidigare tråd om Steelform Spanjolett.
https://www.byggahus.se/forum/threads/trasig-spajonlett-hur-far-man-tag-pa-ett-nytt.495361/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.