Har ett gammalt fritidshus i Gullspång nära Värnen som har för långt mellan plintarna så golvet svajar/gungar lite.
Frågan är om man måste gräva ner plinten ca 8 st eller om det räcker att gräver ner nån/några decimeter till fast mark.
Iden var att köpa ställbara plintar som står lite på betong platta med lite grus inunder. Är det en bra ide ?
Höjd inunder stugan är mellan 50 till 80 cm och lite grus på marken inunder också
 
L L.A.E skrev:
Har ett gammalt fritidshus i Gullspång nära Värnen som har för långt mellan plintarna så golvet svajar/gungar lite.
Frågan är om man måste gräva ner plinten ca 8 st eller om det räcker att gräver ner nån/några decimeter till fast mark.
Iden var att köpa ställbara plintar som står lite på betong platta med lite grus inunder. Är det en bra ide ?
Höjd inunder stugan är mellan 50 till 80 cm och lite grus på marken inunder också
Problemet om ni inte gräver ned plinen ordentligt är att ni kan så sättningar när tjälen kommer/lossar. Så lägger ni mellanplintar som inte är grävda/isolerade ordentligt, så kan marken under dom höja sig i värsta fall, och då får ni andra problem.
MEN marken kan ju vara stabil också, svårt att veta.

Bäst är att gräva ned dom till frostfritt djupp (eller halva om man isolerar), men ställbara fötter (inte i plast pga vikten) är nog en bra mitigering så ni kan hissa upp/ned efter behov
 
Redigerat:
AXS
Plattor och ställbara fötter är utmärkt för detta. Sen kan du justera vid behov.

Om det krävs större insats skulle jag bygga om allt från grunden, svårt att plåstra för mycket.
 
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Är det väldränerad grusmark behöver du nog inte gräva ner något alls.

Eftersom det bara är mot golvsvikt man du göra lite hur som helst. Jag hade nog köpt ett gäng betongplattor i ca 30x30x5cm och sen ställbara terassfötter på det. Skruva en stolpe upp till ramverket för golvet. Det går utan justerbara fötter och bara skruva stolpar i regeln på rätt höjd
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar .
Det slog mig att om man lägger mark isolering under stugan med lite grus uppepå
så hindar det väl tjälen till viss del kanske.
Det gäller att passa på för snart är man 70 år gammal och blir mindre vig för varje dag
 
Då är det nog bättre att bygga en ram med isolering under ytterväggarna så får du lite mindre golvkallt som bonus. Det plus isolering och plast på marken är en bra grund. Helt separat från lite extra markstöd dock.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
L L.A.E skrev:
Tack för era svar .
Det slog mig att om man lägger mark isolering under stugan med lite grus uppepå
så hindar det väl tjälen till viss del kanske.
Det gäller att passa på för snart är man 70 år gammal och blir mindre vig för varje dag
Isolering runt plinatr kan vara bra för att hindra tjälskjutning, men om du löägger det under hela huset, men inte bygger krypgrund av det, så är jag tveksam. Dels kommer ju kall luft fortfarande emellan där då, och dels kan du ändra fuktförhållandena och faktiskt skada trossbotten, även om den risken torde vara liten om du fortfarande har ca 600mm upp till grunden - men då ger å andra sidan isoleringen i princip ingen effekt
 
Hur ser det ut? det är väl något så här det blir i så fall:

Illustration av ett byggprojekt med stödstrukturer, inklusive pelare och golvbjälkar. Detalj av en sidovy som visar golvets uppbyggnad och materiallager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur ser det ut? det är väl något så här det blir i så fall:

[bild]
Du har ritat precis som jag har tänkt mej med de gula stödpunkterna och isoleringen.
Ser det blå lila sträcket under allt , plast av något slag ?
 
Japp, det är plast. Åldersbeständig fuktspärr (byggplast) som läggs på marken för att förhindra uppstigande markfukt in till din nya isolerade krypgrund.

Kör du plattor kan du lägga ut och Tejpa plasten som steg 1, det blir minst jobb, sen ställer man dit markisolering och plattor + stolpar ovanpå

Gräver du, så gräv grop, gjut plintar på plats med ingjutna justerbara stolpskor, redan monterade på bärlinan så blir gjutningen enkel. Lite extra pill med plasten dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.