Hej!

Jag vill dimensionera min altan enligt bilden. Jag får ut att jag behöver en bärlina "Limträ 45×270 GL28cs", deformation 6 mm (L/486), nyttjandegrad 95%.

Dock så undrar jag ifall jag kan skruva ihop 2 st 220x45 istället och få lika starkt som limträet. Svenskt trä använder sig inte utav dubbla 220x45 i sina kalkyler, även om jag har sett många altaner med just den lösningen.
 
  • 3D-modell av en altanstruktur med måttangivelser: längd 2866 mm, bredd 3000 mm, och avstånd mellan reglar 600 mm. Val för två eller fyra upplag, material: konstruktionsvirke, limträ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att minska CC-avståndet till hälften och se om programmet ger möjlighet till den virkesdimensionen du vill och se vad nedböjningen blir. Akta dig dock för att bygga med för mycket svikt då det blir obehagligt att gå på även om bjälkarna inte kommer kapsejsa.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
Är det inte enklare att lägga till fler plintar ?
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
I igelkotten82 skrev:
Prova att minska CC-avståndet till hälften och se om programmet ger möjlighet till den virkesdimensionen du vill och se vad nedböjningen blir. Akta dig dock för att bygga med för mycket svikt då det blir obehagligt att gå på även om bjälkarna inte kommer kapsejsa.
Den är oförändrad, däremot ändras ju golvbjälkarna. Kruxet är att svenskt trä inte har med 2st ihopskruvade 220x45 som val, utan 1 st 220x45 är den största dimensionen på konstruktionsvirke innan den går över på Limträ.

Och svikten utåt (där avståndet är 3m) kan jag justera med högre dimensioner på golvbjälkarna samt kortlingar tänker jag
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det inte enklare att lägga till fler plintar ?
Jo absolut är det så. Men då hamnar stolparna mitt framför fönster (se bild)
 
  • Balkong med stolpar framför fönster, markerade i orange, som visas i en simulerad bild av ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Lionardodavinci Lionardodavinci skrev:
Hej!

Jag vill dimensionera min altan enligt bilden. Jag får ut att jag behöver en bärlina "Limträ 45×270 GL28cs", deformation 6 mm (L/486), nyttjandegrad 95%.

Dock så undrar jag ifall jag kan skruva ihop 2 st 220x45 istället och få lika starkt som limträet. Svenskt trä använder sig inte utav dubbla 220x45 i sina kalkyler, även om jag har sett många altaner med just den lösningen.
At skruva ihop två st blir inte lika starkt som limträ, om det räcker i ditt fall för att hålla nere svikten vet jag inte dock.

Kortare 220 borde inte bli alltför svajigt på 3m tycker jag intuitivt.
Träguiden anger att man kan ha upp till 3,8 m vid cc60 för 220x45 (iof i c24 då): Men då finns en möjlighet för långtidsnedböjning upp till 12mm, och det förutsätter ett skivgolv.
Så kör du cc 40 tex så borde du klara dig bra.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
At skruva ihop två st blir inte lika starkt som limträ, om det räcker i ditt fall för att hålla nere svikten vet jag inte dock.

Kortare 220 borde inte bli alltför svajigt på 3m tycker jag intuitivt.
Träguiden anger att man kan ha upp till 3,8 m vid cc60 för 220x45 (iof i c24 då): Men då finns en möjlighet för långtidsnedböjning upp till 12mm, och det förutsätter ett skivgolv.
Så kör du cc 40 tex så borde du klara dig bra.

[länk]
Sorry, måste jag som varit otydlig. Det är alltså inte golvbjälkarna och 3m jag är orolig för, utan bärlinan och 2.866m som jag kikar på
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Inga problem. Jag har 2 st limträ 220x45 spännvidd 6 meter, med ett limträ svikt på 5 mm vid belastning 80 kg , med två limträ ej mätbar svikt med 160 kg belastning.
 
Lionardodavinci Lionardodavinci skrev:
Den är oförändrad, däremot ändras ju golvbjälkarna. Kruxet är att svenskt trä inte har med 2st ihopskruvade 220x45 som val, utan 1 st 220x45 är den största dimensionen på konstruktionsvirke innan den går över på Limträ.

Och svikten utåt (där avståndet är 3m) kan jag justera med högre dimensioner på golvbjälkarna samt kortlingar tänker jag
Sorry, jag tänkte fel och trodde du menade bjälkarna istället för bärlinorna.

Ser att i programmet så lägger den på en last av 3,5 kN/m2 vilket är ganska mycket (350kg per kvadratmeter). Inomhus räknar man med 2 kN/m2. Så om du istället knappar in uppgifterna i "Entrésolbjälklag" så ser du vad dimensionen blir med lägre last. När jag provar så verkar till och med en enkel 45x220 C24 räcka. Så hade det varit mitt projekt hade jag kört på som du föreslår och känt mig trygg i det. Brukar du ha mycket party med stora mängder människor som dansar och hoppar på trädäcket så hade jag kanske överväkt att dimensionera upp det.
 
  • Gilla
Lionardodavinci och 1 till
  • Laddar…
K
Vad ska du ha för dimension på skruvreglarna som har 3m fri längd?
 
F Fixar_Krille skrev:
Inga problem. Jag har 2 st limträ 220x45 spännvidd 6 meter, med ett limträ svikt på 5 mm vid belastning 80 kg , med två limträ ej mätbar svikt med 160 kg belastning.
Vem har tillverkat dem/ var är de köpta?
 
F Fixar_Krille skrev:
Inga problem. Jag har 2 st limträ 220x45 spännvidd 6 meter, med ett limträ svikt på 5 mm vid belastning 80 kg , med två limträ ej mätbar svikt med 160 kg belastning.
Jag förstår! Jag tänkte dock 2st C24 konstruktionsvirke 220x45 och 2866mm som spännvidd
 
I igelkotten82 skrev:
Sorry, jag tänkte fel och trodde du menade bjälkarna istället för bärlinorna.

Ser att i programmet så lägger den på en last av 3,5 kN/m2 vilket är ganska mycket (350kg per kvadratmeter). Inomhus räknar man med 2 kN/m2. Så om du istället knappar in uppgifterna i "Entrésolbjälklag" så ser du vad dimensionen blir med lägre last. När jag provar så verkar till och med en enkel 45x220 C24 räcka. Så hade det varit mitt projekt hade jag kört på som du föreslår och känt mig trygg i det. Brukar du ha mycket party med stora mängder människor som dansar och hoppar på trädäcket så hade jag kanske överväkt att dimensionera upp det.
Smart! Men du har ingen aning om ifall man kan få fram siffror på 2st ihopskruvade 220x45 c24 reglar?
 
Ett tipps om man ska skruva ihop två reglar som du tänkt är att förutom skruvarna limma med vanligt trälim längs hela ytan. Då håller sig den nya "balken" mer formstabil samt håller mer last då det inte bara är skrivarna som tar vissa laster utan även limmet.

(Sen ang hållfastheten på 2st ihopskruvade 220x45 c24 reglar kan jag inte svara på )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.