Hej,

Nu när man har lite ledigheter tänkte jag ta tag i en sak jag länge velat. Jo, leda bort regnvattnet då dem gamla ledningarna är "dåligt" lagda.

Min idé efter att ha läst på lite var att gräva ur en grop/stenkista cirka 4 meter bort från husets grund och leda bort vattnet med avloppsrör 110mm under jorden. Takytan för just denna ledning är cirka 45 kvm.

Kommer dessvärre inte kunna koppla in vattnet i kommunens dagvattenledning dels för att ytan där ledningen går är både asfalterad, belagd med marksten SAMT att kommunen helst ser att vattnet stannar på tomten.

Nu behöver jag lite tips och idéer ifrån er då jag fastnat..

Ska man bygga en traditionell stenkista, dvs en grop på kanske 2 kubikmeter och fylla den med makadam ELLER ska man köpa en stenkista gjord i plast? Eller tom en dagvattenbrunn med lock? Kommer som sagt inte kunna leda bort vattnet från stenkistan och är lite rädd för eventuella pölar? Efter att ha grävt ner ett djup på cirka 1,2 m så är det mer eller mindre sand där nere, risk för lera?

Idéer och tips mottages!

Går det att skippa makadammen är det ju ett plus i kanten eftersom 2kbm inte är lite.. Blir en del rundor med släpet för att fylla gropen..
 
A Ackeobd skrev:
Hej,

Nu när man har lite ledigheter tänkte jag ta tag i en sak jag länge velat. Jo, leda bort regnvattnet då dem gamla ledningarna är "dåligt" lagda.

Min idé efter att ha läst på lite var att gräva ur en grop/stenkista cirka 4 meter bort från husets grund och leda bort vattnet med avloppsrör 110mm under jorden. Takytan för just denna ledning är cirka 45 kvm.

Kommer dessvärre inte kunna koppla in vattnet i kommunens dagvattenledning dels för att ytan där ledningen går är både asfalterad, belagd med marksten SAMT att kommunen helst ser att vattnet stannar på tomten.

Nu behöver jag lite tips och idéer ifrån er då jag fastnat..

Ska man bygga en traditionell stenkista, dvs en grop på kanske 2 kubikmeter och fylla den med makadam ELLER ska man köpa en stenkista gjord i plast? Eller tom en dagvattenbrunn med lock? Kommer som sagt inte kunna leda bort vattnet från stenkistan och är lite rädd för eventuella pölar? Efter att ha grävt ner ett djup på cirka 1,2 m så är det mer eller mindre sand där nere, risk för lera?

Idéer och tips mottages!

Går det att skippa makadammen är det ju ett plus i kanten eftersom 2kbm inte är lite.. Blir en del rundor med släpet för att fylla gropen..
Jag gjorde så för 2 år sen att jag grävde en liten stenkista på ca 1x0,5x0,5m (hade inte plats för 2 kbm), ca 2-3 m från huset som jag lade i stenar i (ca 8-20cm) sedan lade jag på markduk och jord ovanpå, på vilket jag planterade gräs.

Den är inte för hela taket, utan för ett av stuprören där en regntunna är olämplig, så kanske 20-30 kvm takyta. Hitills har den funkat mycket bra, jag var orolig att den skulle överfyllas när det öser ned, men det har funkat. Dock är marken väldigt väldränerad så även innan den stenkistan fanns så rann vattnet från stupröret bort i princip direkt, dock kunde det bli lite is precis under förut.

Jag använde ett 2m 110 markrör + en böj som jag leder ned stupröret i.
 
Jag hade gått på plast, slippa gräva en massa och skaffa sten.

Huset vi bor i nu har faktiskt torrmurade "sjunkbrunnar", dvs man har grävt en grop, staplat tegelstenar i en ring och sedan lagt ett betonglock på.
 
Claes Sörmland
De här ser ju väldigt prisvärda och vettiga ut. Tre sådana så ska du ha löst din takavvattning:

https://markgrossen.se/dranering/da...QXpS2meSXdCRGTvqPZNe0qUkx_jTgYtBoC5PsQAvD_BwE

Lär funka optimalt i din genomsläppliga sandjord.

En annan sak om du hade en massa sten liggandes på tomten, då hade ju detta varit ett utmärkt sätt att göra dig av med dem.

En brunn som fungerar som ett sandfång i är ju ännu en förbättring. Då sätter stenkistan inte igen lika snabbt.

EDIT: Biltemas variant var ju väldigt prisvärd kr per volym: https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...a/stenkista-med-fiberduk-256-liter-2000052040
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det slutade med två stycken stenkistor ifrån biltema med rätt så hög kapacitet.

Grävde en grop på cirka 1,3 meters djup, lindade in båda stenkistorna i fiberduk och ned i marken.

Stenkistorna ligger cirka 5 meter ifrån husets grund.

Vi får väl se hur det går när första storregnet kommer 😁
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.