Om man söker så hittar man mest information om att skydda impregnerad trall eller liknande. Vi börjar med själva ritningen:

3D-ritning av en utomhusbar med plywoodskivor, hyllor och takskydd i trä, beskrivet som barskiva uppbyggd i limträ och hyllor i OSB-skivor målade vita.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så själva bänkskivan ska jag bygga med limträbalk, vilket jag använt för att bygga ett utebord förut och det har funkat bra. Dock är den här barskivan lite mer utsatt för väder och vind, så min tanke är att slipa/borsta den och sedan betsa den och sedan borsta den igen så den ser lite "sliten" ut, sen lägga på ett skyddskikt. Om jag oljar den lär jag fortsätta olja den om och om igen, förmodligen flera gånger per säsong. Vad finns det för lackalternativ? Bästa vore ju någon form av hårdvaxolja som skapar ett otroligt slitstarkt skydd, men är ju också viktigt att det är flexibelt och inte spricker när/om träet rör sig.

En annan relevant fråga är skivmaterialet för hyllorna under baren. Där kommer jag använda OSB-skivor och sedan måla dem vita, men är det något speciellt jag borde tänka på där? Typ av färg för att skydda dem på bästa sätt?
 
SandmanNet SandmanNet skrev:
Om man söker så hittar man mest information om att skydda impregnerad trall eller liknande. Vi börjar med själva ritningen:

[bild]

Så själva bänkskivan ska jag bygga med limträbalk, vilket jag använt för att bygga ett utebord förut och det har funkat bra. Dock är den här barskivan lite mer utsatt för väder och vind, så min tanke är att slipa/borsta den och sedan betsa den och sedan borsta den igen så den ser lite "sliten" ut, sen lägga på ett skyddskikt. Om jag oljar den lär jag fortsätta olja den om och om igen, förmodligen flera gånger per säsong. Vad finns det för lackalternativ? Bästa vore ju någon form av hårdvaxolja som skapar ett otroligt slitstarkt skydd, men är ju också viktigt att det är flexibelt och inte spricker när/om träet rör sig.

En annan relevant fråga är skivmaterialet för hyllorna under baren. Där kommer jag använda OSB-skivor och sedan måla dem vita, men är det något speciellt jag borde tänka på där? Typ av färg för att skydda dem på bästa sätt?
Min erfarenhet av OSB ute är - fel material på fel plats.
Även om man målar dom, vilket är svårt att få bra i min erfarenhet, så drar dom åt sig fukt och blir sjaskiga och bängliga snabbt. Dom tål inte heller ngn nämnvärd belastning, särskilt inte över tid, och särskilt inte om fukt kommer med (tex via luften eller på bottten av en panna/bunke osv) - så dom kommer bli "U-formande" rätt snabbt skulle jag tro

OSB är gjort för att sätta som billigt skivmaterial på väggar inne, Jag skulle använt annat material, helst solitt trä och inte osb/spån.

För bänkskivan kanske hårdvax funkar, jag har inte provat det ute, men på trägolv funkar det utmärkt: Och dom slits/smutsas ned, skuras osv, och rör på sig
 
Redigerat:
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Snygg ritning, jag tänker faktisk bygga något liknande och jag har funderat en del på själva bänkskivorna.
Först var jag inne på att bygga konstruktionen i tryckt virke och sen gjuta en bänkskiva men nu är jag inne på att ha naturligt trä som ska behandlas istället.

Följer denna denna tråd med intresse.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Min erfarenhet av OSB ute är - fel material på fel plats.
Även om man målar dom, vilket är svårt att få bra i min erfarenhet, så drar dom åt sig fukt och blir sjaskiga och bängliga snabbt. Dom tål inte heller ngn nämnvärd belastning, särskilt inte över tid, och särskilt inte om fukt kommer med (tex via luften eller på bottten av en panna/bunke osv) - så dom kommer bli "U-formande" rätt snabbt skulle jag tro

OSB är gjort för att sätta som billigt skivmaterial på väggar inne, Jag skulle använt annat material, helst solitt trä och inte osb/spån.

För bänkskivan kanske hårdvax funkar, jag har inte provat det ute, men på trägolv funkar det utmärkt: Och dom slits/smutsas ned, skuras osv, och rör på sig
OSB kanske inte är idealt, men jag tänkte börja med det, kanske blir att jag får byta ut det vid ett senare tillfälle. Tänker att OSB är formstabilare än träfiberskiva och kanske till och med plywood. Så är väl mest ute efter att försegla det så gott det går
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
För bänkskivan kanske hårdvax funkar, jag har inte provat det ute, men på trägolv funkar det utmärkt: Och dom slits/smutsas ned, skuras osv, och rör på sig
Frågan är om det finns hårdvaxolja som är UV-beständig för utomhusbruk
 
SandmanNet SandmanNet skrev:
Frågan är om det finns hårdvaxolja som är UV-beständig för utomhusbruk
Bra fråga, det vet jag inte. Generellt sett går ju UV ljus hårt åt uteyrtor, så frågan är om du kommer ifrån att behandla ytan regelbundet ?

Möjligen om du accepterar en grånad och bara slipar av den om den blir för stickig ?
 
Ingen som har några bra tips på vad jag ska skydda bordsskivan med?
 
Kokt linolja. Olja varannan/var tredje dag i typ två veckor. Kör tunna lager och torka bort överflödet innan det hinner bli klibbigt. Sen bör det räcka med ett nytt lager varje år.
Fast du har en stor horisontell yta så det kommer bli stående vatten men meningen verkar ju vara att ha något som ser slitet ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.